През 2024-та българите сме похарчили над 2,4 милиарда евро за онлайн покупки - сума, която представлява значителен ръст спрямо предходната година. Любопитното е, че тези милиарди представляват едва 2,34% от БВП на страната ни, сочат данните на Българската асоциация за електронна търговия (BEA). За сравнение, средното ниво в Европа е между 4% и 5%, докато съседна Гърция достига впечатляващите 7,87%. Това показва, че има място за много нови бизнеси, които могат да предложат разнообразни стоки и услуги на потребителите. И макар все още да гоним европейските стандарти, кривата върви само нагоре, а българите все по-уверено пълнят виртуалните си кошници.

Какво предпочитаме да купуваме онлайн?
Най-популярните категории за онлайн пазаруване в България остават дрехите, обувките и аксесоарите, които представляват 78,1% от всички покупки. След тях се нареждат резервациите за настаняване (35,9%), козметиката и здравните продукти (30,4%), ресторанти и доставка на храна (26,9%) и електрониката (16,5%). Този модел е сходен с наблюденията в съседните страни – в Румъния, Сърбия и Турция дрехите също са сред водещите категории, но поръчките на храна там имат по-голям дял.
Кои са най-активните онлайн купувачи?
Според проучването на BEA, 50% от българите с достъп до интернет са правили онлайн покупки. Онлайн пазаруването е значително по-разпространено в градовете, като 50,2% от градските жители са активни дигитални потребители, докато в селските райони този процент е 30,7%. Ако погледнем пазаруването по региони, Югоизточна България е лидер по онлайн търговия с 57,4% потребители, докато Северозападният регион остава назад със 38%.
Расте ли трансграничната търговия?
През последните години все повече българи откриват предимствата на пазаруването от чуждестранни онлайн магазини. Това не е изненада, тъй като международните доставки станаха по-бързи и надеждни, а доверието в електронната търговия расте с всеки изминал ден. Интересното е, че и чуждестраните търговци са забелязали потенциала на българския пазар. Все повече международни онлайн магазини насочват поглед към страната ни, привличайки клиенти с богат асортимент и изгодни цени.
Телефонът - новият ни виртуален мол
Смартфонът се е превърнал в любимия ни помощник за пазаруване. Цели 56% от българите вече предпочитат да пазаруват през телефоните си. Компютрите и лаптопите остават на заден план с 40% от потребителите. Това не е изненадващо - все пак телефонът ни е винаги под ръка, а и онлайн магазините направиха мобилните си приложения толкова удобни, че пазаруването през тях е истинско удоволствие. България просто следва световната тенденция, където мобилната търговия става все по-предпочитан начин за пазаруване.
Накъде върви електронната търговия у нас?
Макар да не сме първенци в Европа по онлайн пазаруване, българският онлайн търговията у нассектор уверено набира скорост. Все повече хора откриват удобството да пазаруват с един клик, а недоверието към онлайн плащанията постепенно остава в миналото. Бъдещето изглежда обещаващо - както за родните онлайн търговци, така и за чуждестранните играчи, които виждат потенциала на нашия развиващ се пазар. В крайна сметка, изглежда че дигиталното пазаруване в България тепърва ще разгръща потенциала си.
Еля Изетова
Еля Изетова е завършила журналистика в Софийски университет "Св. Климент Охридски". Стажувала е в БНТ и Bulgaria on air. Интересите ѝ са насочени към световната политика.































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Адолф Хитлер спечели за пети път избори в Намибия
'Възраждане' се опитва да яхне антиправителствените протести
САЩ: Целият Донбас за Русия, Украйна иска среща Зеленски-Тръмп
Великобритания наложи санкции срещу ГРУ заради покушенията и убийството с Новичок