OffNews.bg

Баба Меца донесе 35 000 лева на БДЖ за един уикенд

Неделя, късен следобед. Цветница. Напекло е и продавачката на бакалийката на гара Бов е в шок пред чудо невиждано. Извила се е опашка от десетки хора, които бързо опразват хладилните витрини с бира и фризера със сладолед. 

Цялата суетня е заради Баба Меца. Така се нарича най-мощният парен локомотив не само на БДЖ, но и в цяла Европа. Наречен е така заради огромните си размери. Преди да потегли на път машината трябва да се подгрява в продължение на три дни, в които "мецаната" ръмжи, пуфка и пафка. Но тръгне ли няма спиране.

Парният локомотив от серията 46.03 е с уникална колоосна система 1-6-2, проектирана от български инженери. Построен е през 1931 г. в Полша. На Баба Меца в продължение на три години като огняр е работил великият поет Никола Вапцаров, а в БДЖ дори пазят фишове от заплатата му - 1680 стари лева.

Баба Меца се е движила в продължение на 55 години преди да бъде извадена от движение, но през 2015 един машинист с двама свои приятели решава да се заеме с нелеката задача да я събуди от проточилия й се зимен сън. Ангел Алексиев ремонтира 150-тонната машина и отново започва да вози групи с богати чужденци, които плащат баснословни суми и идват в България специално, за да се докоснат до екзотиката на ретро влаковете.

За Лазаровден и Цветница БДЖ за първи път организира атракционни пътувания и за българи. В събота разходката бе от София до Кюстендил и обратно, а в неделя - до Черепишкия манастир. Билетите и за двата влака бяха разграбени само за три дни. След това от БДЖ само добавяха все нови и нови вагони и добре, че "мецаната" е наистина силна и мощна.

При това билетите за атракционния влак не бяха никак евтини. До Кюстендил и обратно се плащаха 43 лева, а до Черепиш - 31 лева. И още едно чудо - пълен влак с доволни пътници, предимно млади хора с деца, учтив и внимателен персонал, готов да помогне на всеки пътник. Безплатна вода за клиентите плюс разходка във вагона на цар Борис III, който е бил изключително запален фен на жп транспорта. Автентичното обзавеждане на кабините и салона е запазено. Стилно и удобно е, но без какъвто и да "царски" лукс.

И през двата дни на атракционните пътувания Баба Меца вози и доста чужденци. Специално за пътуванията бе пристигнала група от Великобритания, имаше канадци, австралиец, германци, китаец, а като обикновен гражданин до Черепиш и обратно пътува и американският посланик Ерик Рубин.

Преминаването на Баба Меца през Искърското дефиле на Цветница се превърна в празник не само за пътуващите, но и за всичките населени места по линията. Навсякъде парният локомотив бе чакан от малки и големи като истинска забележителност, а най-добрите места за снимане бяха "окупирани" от трейнспотъри със стативи и фотоапарати за хиляди левове, опитващи се да уловят най-красивия кадър на обвития в пара локомотив.

"Равносметката от двата извънредни атракционни пътувания на Баба Меца през уикенда е над 35 000 лева приходи и над 1000 пътници", каза транспортният министър Христо Алексиев пред OFFNews. 

Според него това е съвсем нова ниша, която освен значителни приходи на железниците може да промени и представите на хората за най-екологичния обществен транспорт. Защото е ясно, че безхаберното управление на БДЖ през последните години нанесе жестоки щети върху реномето на родната жп компания.

"Идеята е тези пътувания да станат регулярни, да се разработят нови маршрути, да се подобрява обслужването. Само така ще си върнем доверието на хората", категоричен е Алексиев.

А възможностите на БДЖ за атракции с ретро влакове са наистина огромни. Компанията има не само внушителна колекция от парни локомотиви в движение, но и вагони с историческа стойност. Освен вагона на цар Борис III, БДЖ пази и този на брат му - принц Кирил. Той, като известен бонвиван за времето си, си е поръчал удобна и широка спалня, значително по-голяма от единичното легно на монарха. Запазен е и специалният вагон, в който са пътували комунистическият лидер Тодор Живков и членовете на Политбюро на БКП.

Една наистина невероятна възможност за атракция, приключение и докосване до историята, от която железницата може да печели.