Предизборна кампания със StarCraft II
През 1972 г. се слага началото на един феномен, който не спира да набира все повече сила и до днес - гейминг турнирите. Днес това е бизнес и спорт за милиарди. В престижния Стамфордски университет преди повече от 40 г. наградата на първия турнир по гейминг е била едногодишен абонамент за списанието "Rolling Stone". Днес играчите в модерните турнири прибират чекове с много нули.
Електронните спортове и видео игрите днес се прокрадват в значителен брой области от съвременния начин на живот, които в общия случай не би ни хрумнало изобщо да свързваме с гейминг. Ето няколко любопитни примера:
1. В политиката – през 2011 година полският премиер Доналд Туск подарява на американския президент Барак Обама втората версия на играта „Witcher“. Тя е определяна като една от най-добрите ролеви игри на всички времена и е създадена от полската компания CD Projekt Red. Президентът на САЩ признава, че не е много добър във видео игрите, но това не му пречи да използва „Witcher“ в официалното си обръщение като „чудесен пример за мястото на Полша в новата глобална икономика, както и за таланта и етиката на полската нация и адекватното управление на нейните лидери – такива като министър-председателя Туск“.
2. В Швеция, от 2010 г. съществува турнир, наречен „PolitikerStarcraft“. Той е част от предизборната кампания на партиите, които участват в изборите за местен и Европейски парламент. Показалите завидни умения по „Starcraft II“ и победителите в първото такова състезание либерали печелят и мнозинството от гласовете в сформираното впоследствие коалиционно правителство.
3. В образователната система – шведското средно училище „Арланда“ е първото в страната, което въвежда официално електронните спортове като част от програмата си. В момента турнирите по видео игри са превзели учебните заведения не само в Швеция - в кампусите в цяла Америка се провеждат турнири. Престижният Харвард също не прави изключение. По данни от декември 2014 г. в най-голямата студентска лига по електронни спортове играят над 10 000 студенти, което е с 4400 повече от 2013 г. и 4,600 души повече от хората, играещи в колежанската лига по баскетбол. Два американски университета са обявили е-спортовете като част от програмата си, а спортният департамент на университет „Робърт Морис“ – Илинойс, Чикаго сформира официален отбор и обявява стипендии за най-добрите геймъри.
4. В областта на науката открито се говори за пряката връзка между усъвършенстването на когнитивните способности и видеоигрите, както и за неформален съюз между геймъри и учени при решаването на сложни проблеми. През 2013 година английският университет „Кралица Мери“ и „Университетски колеж – Лондон“ провеждат съвместен експеримент. Заключенията от него са, че играенето на компютърни игри подобрява цялостно мозъчните функции, свързани с по-бързо адаптиране, „превключване“ между различни задачи, стратегическо мислене и обработка на комплексна информация за единица време. Това всъщност е доказано на практика през 2011 година, с помощта на „Foldit“ - игра, която има за цел да реши загадката за промените в структурата на протеин, предизвикващ подобни на СПИН болести при маймуните. Учените работят над проблема 13 години. Геймърите го решават за 3 седмици.
5. В киното – документалните филми за пътя на професионалните състезатели до големия награден фонд завладяват с историите за истинските хора, които се борят да защитят шанса да следват страстта си. Холивуд също не е безразличен към тенденциите в игрите и електронните спортове – в момента се снима високобюджетна продукция по една от култовите игри на Близард „World of Warcraft“.
6. В мотоциклетизма – „American Choppers“ са известна компания, която прави поръчкови дизайни на мотори както за фирми, така и за ценителите на тези чудесни машини. Един от най-атрактивните проекти, с които се захващат с огромен ентусиазъм и ангажирайки два екипа от най-добрите си експерти, се казва “Azeroth choppers”. Азерот е мястото, където се развива действието на същия „World of Warcraft“, чиято модификация е основа за създаването на Dota 2. Dota 2 e първата в света игра, за която е проведено състезание с награден фонд един милион долара за отбора, класирал се на първо място. В момента наградните фондове, благодарение на относително новият финансов модел на т.нар „колективно спонсориране/crowdfunding“ достигат до над 10 милиона долара.
7. В излизанията с приятели и дори в хранителната индустрия – в Швеция – страната, която ни кани на един от най-големите гейминг фестивали с посланието „Добре дошли в Швеция – родният дом на Counter-Strike“ първият и четвъртият най-добри в света отбори в момента – Fnatic и Nynjas in Pyjamas (NIP) са превърнати в култ. Съществуват барове от типа „Murphy's“, в които хората отиват не да гледат футбол, а турнири по Counter-Strike. В шведски McDonalds можете да си поръчате бургер „McNIP“. И като сладка закачка с прякора на Адам “Friberg” Фрайбърг , който е известен с невероятното си умение да удържи сам т.нар. „банан“ - коридор на карта „Inferno“, производителят „Alvesta Glass“ брандира сладолед „King of banana/Кралят на банана“ в негова чест.
8. Олимпийските игри – да, очевидно ни очакват изненади дори и в една от най-атрактивните традиционни спортни прояви. Между другото, самият Майкъл Фелпс – един от атлетите с най-много награди от игрите, признава, че прекарва около 30 часа седмично в игра на „Call of Duty”. Южна Корея пък е може би първата в света страна, чието държавно управление активно участва в развитието на електронните спортове. Корейският олимпийския комитет е включил турнирите по “League of Legends” във втора категория олимпийски спортове (където попада и шаха). И докато това буди противоречия в самата гейминг общност, свързани най-вече с опасенията как ще се вмести динамиката и концепцията за забавление на състезанията по видео игри в силно консервативните традиционни правила, става ясно, че имаме повод за размисъл.
Материалът е разработен в партньорство с ESL-България