OffNews.bg

Парламентът решава за максималната скорост по магистралите

На извънредно заседание днес парламентът ще разгледа на първо четене промените в Закона за движение по пътищата, с които се предлага максималната скорост за движение по родните магистрали да стане от 130 на 140 км/ч. Предложението беше направено от правителството и ако то бъде одобрено от депутатите България ще стане една от държавите в ЕС с най-висока максимална скорост за автомобилите.

Идеята е максималната скорост да важи само в определени участъци от магистралите.

В момента максималната скорост на магистралите у нас е 130 км/ч, както е и в повечето европейски държави. Единствено в Германия няма общо ограничение за аутобаните, но препоръчителната скорост е 130 км/ч. През 2010 г. Италия позволи със закон максималната скорост да стига 150 км/ч, но остави на операторите на магистралите да решат дали да се възползват от промяната.

Промените м закона предвиждат и въвеждането на статута на скоростните пътища, където допустимата скорост да бъде 120 км/ч. Един път трябва да отговаря на седем условия, за да се определя като скоростен: той трябва да има самостоятелни платна за движение във всяка посока, с разделителна ивица между тях, като всяко платно да е с най-малко две ленти за движение. Пресичането с други пътища трябва да е чрез надлез или подлез. Също така основен критерии е вливането и отливането на движението да се осъществява само от пътни възли на различни нива и връзките към прилежащи територии да са чрез локално платно, отделено от директно трасе с разделителна ивица с ширина не по-малко от 2 м. За да се определи като скоростен един път е задължително и наличието на предпазна телена ограда, площадки за принудително спиране, както и площадки за отдих. За автомагистрали и скоростни пътища се премахва възможността за изграждане на рекламни съоръжения. За шосетата от първи, втори и трети клас се забранява изграждането и експлоатацията на рекламни съоръжения на разстояние по-малко от 8 м. Разрешава се дейността на търговски крайпътни обслужващи комплекси и на пътни връзки към тях, но трябва да се намират на повече от 3 км преди и след пътните възли. Плановете на държавата са до 2020 г. да са изградени седем от т.нар. „скоростни пътища“. Към момента само една отсечка от седемте пътища е готова – участъкът Перник-Радомир. Той е част от скоростния път „София-Гюешево“.