OffNews.bg

Следващият жесток атентат в България вероятно ще е с дрон

Повечето от гардовете на НСО, които вардят държавните ни мъже и дами са за завиждане - кой ще посегне на тия „съгласни беззвучни букви”, кротки и безобидни, освен някоя откачалка, зажадняла за славата на Херострат!

Но колкото и да изглежда излишен трудът им, все пак не е така. Риск от атентати винаги има. И докато стрелбата по бронирани коли е познат риск, една нова опасност става все по-реална, а службите за сигурност продължават да я подценяват.

Става дума за дроновете.

Още сега може да се опише примерен сценарий: Тъй като дронът тип самолет (с крило и витло отпред) трябва да поддържа скорост, за да не падне, използването му в градски условия е твърде проблематично заради високите сгради, стълбове и опънати между тях кабели. Затова е много по-целесъобразно употребата на мултикоптер с няколко електродвигателя, можещ да зависне на едно място и с лекота да маневрира.

Специалистите твърдят, че названието БЛА (безпилотни летателни апарати) е по същество невярно, защото операторите постоянно следят полета и се намесват, когато е нужно. Затова било по-правилно те да се наричат ДПА (дистанционно пилотирани апарати). За Бойко Борисов това обаче е безразлично. Той дори не обърна внимание на няколко сигнала, които му бяха „пробутани” към бюрото с надежда да реагира на задаващата се опасност.

А дроновете са си нещо изключително сериозно. От ВВС твърдят, че над България на височина 14 000 м. преминават излитащи от Рамщайн в Германия MQ-9 Рийпър – летят по над 24 часа, отиват някъде, убиват, когото трябва и най-често, когото не трябва, и се връщат обратно.

По света се отвори истинска пазарна ниша за дронове. Според медийни публикации само в САЩ през последния сезон се очакваше да бъдат купени над 400 хиляди БЛА. Вашингтон реагира адекватно, като се опита да въведе някакъв елементарен ред в хаоса.

На 21 декември т.г. Федералното управление за гражданска авиация (FAA) на САЩ стартира задължителна регистрация за БЛА, валидна за 3 години, и само за два дни повече от 45 хиляди души регистрираха своите дронове. На регистрация подлежат безпилотници с тегло от 250 грама до 25 килограма, вкл. с полезния товар.

Още преди това FAA обяви, че съвсем скоро властите ще се сдобият с ефективна система за контрол на полетите на дронове, с която не само ще се проследяват и установяват летящи БЛА в зоната около граждански и военни летища, но и ще се поема управлението им, както и ще се изчислява местоположението на собственика на летателното средство. При изработването на системата ще се използват секретни разработки за американската армия.

Русия също е водеща страна в производството на БЛА, които интензивно използва в Сирия. На 30 декември Владимир Путин подписа закон, с който въвежда задължителна регистрация на дронове със стартово тегло над 250 грама. Законът въвежда норми по сертификация и държавна регистрация на безпилотни самолети от различен тип, установява изисквания към тяхното управление и осигуряване сигурността на полетите; механизъм за разследване на авиационни произшествия.

Еднаквата норма за долен праг от 250 гр за САЩ и Русия не е случайна – според експерти с някакъв коефициент за сигурност оттук започват възможностите на дроновете за терористични атаки. Освен това по-голямата маса е опасна при случайни инциденти в населени места. Частното притежаване на дронове над 25 кг пък е трудно да бъде мотивирано, ако не е част от специален бизнес.

Опит за атентат вече беше направен в Петербург, когато руснак сам си измайстори дрон и го снабди със самоделна бомба, за да атакува правителствен кортеж. Инциденти бяха регистрирани в Япония и Франция.

Полетите на БЛА (за развлечение или целево) прогресивно ще нарастват и ще се превърнат в активна дейност с обществено значение, чието загърбване ще означава правен нихилизъм.

Нормативното регулиране на полетите с БЛА обаче се сблъсква с правни норми и практика в целия свят. Затова преди приемане на специален закон, се въвеждат временни правила обикновено към националния закон за регулиране на гражданското въздухоплаване в съответната страна. От там трябва да започне и България.

Логиката диктува примерно министрите, чиито ведомства вече ползват БЛА – МО, МВР, ДАТО и ДАНС - да предложат набор от регламенти за регулация на своята безпилотна авиация. Следващата стъпка е въвеждане на правила за частните БЛА, като се заимстват елементи по примера на САЩ и РФ. Най-елементарните са тегловни ограничения на апаратите, сертифициране и регистрация, разследване на авиационни произшествия, ограничения за полетите като на „малката авиация” по височини и режимни зони около летища и други специални обекти на правителството, МО и МВР.

ВВС разполагат с подготвен кадрови потенциал да станат водещо звено при разработката на съответните документи. Пречат два фактора: първо, всички докладни записки на командира на ВВС се сблъскват с бронираното неразбиране на военния министър, чието служебно кредо може да се обобщи с думите „Не съм за тук и съм за малко”.

Вторият фактор се казва Минчо Цветков – директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” към Транспортното министерство. На неговите скандални безобразия са посветени половин дузина публикации в OFFnews, но той е непоклатим. Именно Цветков, прокарвайки нечии интереси, блокира дейността на междуведомствените групи за законовата регулация на държавната авиация (МО и МВР) и на системата за търсене и спасяване при авиационни произшествия - само дето не му дадоха медал за това, но едва ли е останал не възнаграден. Министър Ивайло Московски рано проумя вредата от Цветков и дори направи опит да се освободи от него, но му изшъткаха да си трае – освен Бойко Борисов или Цветан Цветанов никой не може да си го позволи. Няма значение кой е от двамата – като кажем Борисов се сещаме за Цветанов, и обратно.

Всяка нова заплаха изглежда пресилена, преди да се е сбъднал най-лошият сценарий, който вещае. Но ако най-лошото стане факт, ще си дадем сметка, че само престъпна нехайност е била причината да не бъде предотвратено.