Медиана: Избирателите на ГЕРБ са намалели, но силно мобилизирани за вота
Битката за първото място на парламентарните избори на 11 юли ще е между три партии. Към момента ГЕРБ, „Има такъв народ“ и БСП са с почти изравнени позиции.
Това показват данните от проучване на агенция Медиана, проведено между 26 юни - 2 юли*.
Като цяло, доминира желанието за политическа промяна – ГЕРБ да слезе от власт и да има ново управление без участието на ГЕРБ. Проблемът е доколко това желание ще се изрази в реално политическо действие. Засега данните показват, че избирателите на ГЕРБ, макар и намалели, са изключително мотивирани да гласуват. При симпатизантите на останалите партии това не е така – мнозина от тях споделят, че все още се колебаят дали и за кого да гласуват, други, че им е безразлично кой ще управлява (стига това да не е ГЕРБ). Очертава се следната картина – силна мотивация при симпатизантите на ГЕРБ и относително слаба при избирателите на техните опоненти. При това положение изборите и битката за първото място далеч не са предрешени.
Демократична България и ДПС са с близки позиции и воюват за четвъртото място. Най вероятно в следващия парламент ще има седем партии, като засега „Изправи се! Мутри вън!“ и Патриотите са над 4%-ната бариера. От останалите партии най-значимо е присъствието на „Възраждане“, които биха могли да поднесат изненада.
Към момента, данните показват, че ще бъде невъзможно сформирането на управляващо мнозинство (коалиция), около която и да е от трите водещи политически формации – независимо от това коя ще бъде първа, втора или трета. Вероятният изход от тази ситуация е правителство на малцинството, разчитащо на ситуативна подкрепа от „неприемливите“ „партии на статуквото“ или нови избори.
Засега изборната активност се очертава близка или дори по-ниска от тази на предходните избори – около 3,1 – 3,3 млн. избиратели.
---------------------------------------------------------------------------------
Изследването е проведено в периода 26 юни - 02 юли 2021 г. с 920 човека (18+ години) чрез пряко стандартизирано интервю и е представително за пълнолетното население на страната. Проучването е изследователски проект на агенция МЕДИАНА и е реализирано със собствени средства.