OffNews.bg

Истината защо съм обвиняем!

С договора с Полша за ремонта на МиГ-29 осигурих с 40% по-ниска цена и с 45% по-кратък срок на изпълнение в сравнение с руските предложения.

Вече трета година продължава съдебният фарс, организиран от българска прокуратура срещу мен. Подложен съм на системен съдебен тормоз заради това, че като министър на отбраната избрах да сключа договор за ремонта на двигателите на самолети МиГ-29 с Полша, която е наш съюзник в НАТО, а не с руската компания РСК МиГ.

Направих това, воден от ясното разбиране за същността на руската реваншистка политика и хибридна война против НАТО, ЕС и България. Русия разглежда във военната си доктрина НАТО, а следователно и България, като неприятел. Нейни бойни самолети отдавна извършват провокативни полети към въздушното пространство на Алианса и на България. Предвид руската заплаха, съюзниците от Източния фланг на НАТО усилено работят, за да елиминират зависимостта си от Русия и нейния военно-промишлен комплекс.

Винаги ще водя политика, която да прави България силен и достоен съюзник в Алианса. Нещо повече. С ремонта на двигателите на МиГ-29 в Полша доказах, че освобождението от зависимостта от Русия при поддръжката на старата съветска техника е възможна и постижима цел!

Ето затова днес съм обвиняем! За да служи моят пример за назидание на всеки, който дръзне да работи против зависимостта на българската отбрана от Москва. И защото спрях кранчето с пари на българския данъкоплатец, които изтичат към фирмите на руския военно-промишлен комплекс.

Вече стана пределно ясно чии интереси в случая защитава българската прокуратура. Разбрахме и под диктовката на кого работи Сотир Цацаров. С това дело прокуратурата защитава не българските интереси, а руските. Тя действа не в услуга на България, а като инструмент на Кремъл. И до днес ръководеното от Цацаров държавно обвинение ме преследва заради ремонта в Полша с все по-абсурдни мотиви.

Каква е обаче истината за сделката с Полша? Считам, че е крайно време обществото да знае. Защото, фактите говорят. Ето какви са те:

2015 година беше критична за вземане на решение за бъдещето на бойната ни авиация. Състоянието на самолетите, с които българските ВВС тогава изпълняваха дежурствата по Air Policing беше критично. Имахме високо мотивирани пилоти, но за тях нямаше достатъчно изправни самолети и те не можеха да летят достатъчно. И за да не се допусне прекъсване на дежурството по Air Policing, до края на юли 2016 г. трябваше да се възстановят поне три самолета МиГ-29 чрез ремонт на двигатели и агрегати, а до края на същата година трябваше да се възстанови летателната годност чрез ремонт на двигатели и агрегати на още три самолета.

Тогава Министерството на отбраната направи проучване коя друга страна освен Руската федерация може да осъществи ремонтите. В тази връзка с екипа ми се ръководихме от следните изисквания към евентуалния изпълнител:

• Да предостави пълен обем от дейности за поддържане изправността и летателната годност на самолетите МиГ-29.
• Да може да осъществи модернизацията на самолетите на високотехнологично равнище и спрямо изискванията на НАТО.
• Да предостави надеждни гаранции за изпълнените дейности.
• Цена и срок на изпълнение.

След направения задълбочен анализ се откроиха двама възможни изпълнителя на ремонта:

• РСК МиГ, Руска Федерация
• WZL-2,4, Полша

Сравнение на възможните изпълнители беше направено на базата на поставените критерии от Министерството на отбраната, както следва:

По критерия за предоставяне на ПЪЛЕН ОБЕМ ОТ ДЕЙНОСТИ:

• РСК МиГ като производител на самолетите МиГ-29 притежава технологичния ресурс и може да изпълни пълния обем от дейности по ремонт и поддръжка на самолетите.

• WZL-2,4 - 100% държавна собственост. На тази компания Министерството на отбраната на Полша възлага модернизацията на собствените си МиГ-29. Тя предоставя пълен обем от дейности - комплексна, интегрирана логистична поддръжка на МиГ-29.

По критерия МОДЕРНИЗАЦИЯ НА САМОЛЕТИТЕ ПО ИЗИСКВАНИЯТА НА НАТО:

• РСК МиГ не може да извърши модернизация на самолетите по стандартите на Алианса;

• Полша е член на НАТО. Министерството на отбраната на Полша предлага пакетно обслужване на бойна авиационна техника, съответстваща на стандартите, приети от НАТО. Ремонтите се извършват в условия на изградена и функционираща система за управление на качеството, съответстваща на стандартите на НАТО.

По критерия за ПРЕДОСТАВЯНЕ НА НАДЕЖДНИ ГАРАНЦИИ:

• РСК МиГ като производител на МиГ-29 притежава лиценз за всички ремонтни дейности по тях;

• Технологичният институт на ВВС на Полша и Главният инженер на полските ВВС са готови да предоставят на нашия Институт по отбрана всички необходими сертификати. По този начин може да бъде осигурено изпълнението на процеса по взаимна Държавна гаранция на качеството по смисъла на STANAG 4107.

По критерия за ЦЕНА И СРОК:

• ЦЕНА - В процеса на преговори с Полша се установи, че офертата й е с повече от 25% по-изгодна в сравнение с тази на РСК МиГ. При ратифициране на договора от България и Полша отпада плащането на ДДС. Така цената става с 40% по-ниска.

• СРОК - Срокът за изпълнение на полските авиоремонтни заводи е шест месеца, а този на РСК МиГ – 11. Следователно, договореният с Полша срок е почти наполовина по-кратък (45%).

Какво всъщност избра България?

С ремонта в Полша България избра единствения възможен вариант, който не нарушава разпоредбите на Решение 2014/512/ОВППС на съвета на ЕС от 31 юли 2014 г. и неговите изменения относно ограничителните мерки срещу Руската федерация. Това е така, защото държим да спазваме поетите ангажименти и нашите отговорности. И защото е важно да бъдем надежден и предвидим член на ЕС и НАТО!

По този начин избрахме изпълнител, който предоставя пълния обем от дейности за поддържане на летателната годност на МиГ-29, а също така и възможна последваща модернизация по стандартите на НАТО. Предприех тази стъпка, за да осигуря способности на българските ВВС да изпълняват възложената им мисия по Air Policing.

С ремонта в Полша избрах по-добрата цена и така спестих пари на българските данъкоплатци. Предпочетох и по-краткия срок за изпълнение и така по-бързо осигурих способности на ВВС да изпълнят възложената им мисия по охраната на нашето въздушно пространство.

Това са фактите. Останалото са измислени прокурорски мотиви, за да бъде обслужена Москва. Съдебните експертизи досега ясно потвърдиха, че съм направил по-изгодния за България избор - и като цена, и ката срокове на изпълнение.

Днес с чиста съвест мога да заявя, че съм изпълнил задълженията си като министър. Осигурени бяха критично необходими способности на изтребителната ни авиация за мисията Air Policing, при това при по-изгодни условия.

Не така обаче разбира фактите българската прокуратура. Единственото, което изглежда, че днес е от значение за нея е, че не съм работил в интерес на Русия. Аз обаче съм българин и като такъв служих на моята Родина, за да бъде тя силен и достоен съюзник в Алианса. И днес продължавам да работя за тази кауза!

----------------

Авторът Николай Ненчев беше военен министър в периода 2014-2017 г. В момента е независим кандидат в изборите за Европейски парламент, издигнат от инициативен комитет.