Сивият сектор с горива надхвърля 1.6 млрд. лв.

Андрей Иванов 24 юни 2018 в 20:11 3714 0

На 26 юни 2018 г. собственици на малки бензиностанции се канят да излязат на протест пред Народното събрание, защото не искат да има закон за търговията с горива. Те твърдят, че ще има фалит на близо 400 малки бензиностанции, които държат 15 на сто от пазара и плашат, че ако законът бъде приет, горивата ще поскъпнат с 10%. Как са направени тези изчисления и дали са верни, изобщо не е ясно. Странен е и протестът им срещу изискванията за предоставяне на обезпечения. За отварянето на едно магазинче за продажба на алкохол и цигари, които са акцизни стоки като горивата, се изискват куп документи и лиценз от митниците. А в момента всеки може да отвори бензиностанция, дори фирма с капитал от 2 лева, а в същото време да върти бизнес за няколкостотин хиляди на година.

В България има различни схеми за ощетяване на бюджета при горивата. На първо място е контрабандата, следва избягването на данъчно облагане и ДДС схеми, продажби на некачествено гориво с неясен произход и други. От Българската петролна и газова асоциация посочиха, че 54 танкера с горива, за които не са платени всичките дължими данъци, са внесени в България през 2016 г. Танкерите минали през митнически складове на пристанища, където няма изискване за контролни уреди и липсва постоянен митнически контрол. Сметките показват, че всеки втори литър гориво от внос е контрабанда.

Измами в България има още при вноса на горива, като се започне с митническите складове и нелегални разтоварища в Русе и други по река Дунав, минавайки през ведомствените бензиностанции, където се продава горивото, както и през укриване на акциз и данъци. Нерегламентираният сив сектор на горивата е в размер на 1,6 млрд. лв. Статистиката сочи, че през последните 3 години акцизът върху горива заема дял между 45-48% от общия събран акциз в бюджета на държавата.

За целта от Българската петролна и газова асоциация предложиха да се конфискуват автомобилите на шофьори, за които се докаже, че са заредили незаконно гориво. Асоциацията настоява и за строги санкции по примера на Полша, където данъчни измами с горива се наказвали с до 25 години затвор. Освен това се иска да бъде създаден борд, който да наблюдава пазара на горива, за да се намали сивият сектор. За целта са нужни две стъпки: реална борба с контрабандата на гориво и промяна в законодателството за акцизните складове. Ясно е, че приемането на закона ще удари големи интереси и големи пари. Но явно много хора не искат тези пари да бъдат изсветлени и да влязат в хазната. Пари, с които може да се вдигнат пенсии, социални помощи или да се оправят пътищата.

Като основни организатори на съпротивата срещу бъдещия закон се откроиха Георги Паничарски, Иван Кашилски и Апостол Апостолов от Пловдив и Росинка Бъчварова от Бургас, както и председателят на прясно регистрираното сдружение на малките търговци Николай Николов. Всички те твърдят, че ако се регистрират по новия закон, ще фалират.

Кои са всъщност те?

Георги Паничарски е собственик и управител на фирма „Елго”, занимаваща се с дистрибуция на горива. Дружеството има приходи за над 1,3 милиона лева, а през годините е успяло да спечели и обществени поръчки за почти 2,5 милиона лева с общините Перущица, Брезово, Съединение и пловдивската „Чистота” – всичките за доставка на горива. Паничарски има бизнес отношения с Лиляна и Пламен Моравенови, които преди време лъснаха в списъка с крупните вложители във фалиралата банка КТБ със сумата от 9 126 016 лв. Вдовицата и сина на свързвания с Мултигруп съсобственик и бивш директор на пловдивската захарна фабрика Петко Моравенов си партнират с Паничарски във фирмата „МКП Пропърти”, чийто основен капитал е имот на стойност почти 400 хиляди лева на бизнесмена Стоян Аргилашки.

Аргилашки пък се прочу в близкото минало около скандала с доставени от него на Община Пловдив некачествени горива, които повредиха общинските автомобили „Рено”. Тогава от официалния дилър на „Рено” изтече информация, че са дали за анализ гориво от резервоара в оторизирана лаборатория и заключението било, че то изобщо не е гориво за автомобили, а смес от газьол и мазут.

След скандала Община Пловдив бързо смени доставчика си с неизвестната дотогава фирма „Петро Ойл Груп”, която спечели поръчка за близо 15 милиона лева. Нейният управител Мендо Раданов съвсем случайно се оказа бивш служител на Аргилашки, а адвокатът му Георги Колев – общински съветник и приятел с Пламен Моравенов.

Иван Кашилски пък е собственик и управител на фирма „Транс Ойл”, чийто собствен капитал според документите в Търговския регистър е 503 хиляди лева, а приходите му за финансовата 2015 г. са близо 2 милиона лева. Притесненията му, че изискванията за регистрация по закона ще го доведат до фалит, не са му попречили през годините да остави следа в интернет като наемател на 28 декара водоем в с. Голям Чардак за лично ползване.

Апостол Апостолов от фирма „Апид 2000” има собствен капитал от 603 хиляди лева и приходи от продажби за над 5,6 млн. лв. годишно. Колкото до Николай Николов, неговата фирма „Евроинвест”, осъществява годишни приходи от продажби за 4,9 милиона лева.

Росинка Бъчварова от Бургас е свързана с две фирми, „Росойл Плам” и „Росбул Транс”, и според бургаски медии, голяма част от излезлите на шествие камиони в региона са нейни. Тя има съдебни дела с Пристанище Бургас за неплатени над 22 хиляди лева за пристанищни услуги, както и с една банка за 16 000 лв. Бъчварова има и интересен казус с НАП: през август 2016 г. нейна фирма доставя на едро гориво за над 70 000 лв., но не внася ДДС-обезпечение за тях, не подава и заявление за регистрация на мястото, от което ще се продават, за което е санкционирана от ТД на НАП – Бургас с 50 000 лв. Впоследствие обаче актът пада в съда. В съдебното решение пише, че „описаната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото доказателства”, обаче в ревизионния акт и наказателното постановление „не са посочени дата на извършване на нарушението и мястото му на извършване”, което дава повод на съда да отмени санкцията.

Съдбата на това наглед дребно нарушение е безспорен пример за способностите на приходните агенции да си събират, или по-скоро да не си събират дължимите данъци. Колкото и обезпечения да ти поискат НАП и Митниците, спокойно можеш да си доставяш горива както и където пожелаеш, без да внасяш нито тях, нито самите данъци, така и така ще те хванат само в случай на ревизия.

Това е и основната причина държавата да настоява за новия закон за горивата. Тогава не само ще се знае кой кой е, с какви складове и цистерни разполага и през кои обекти продава, а и самият факт, че си избягал от плащане на ДДС и/или акциз, ще води до дерегистрация и загуба на предоставеното при нея обезпечение.

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Поръчаното от СССР Септемврийско въстание. Лекция на проф. Вили Лилков