Vivacom начислявала неустойки по несъществуващи договори

ВАС забрани сключването на договори по телефона

Александра Маркарян 20 август 2014 в 10:54 20875 13

„БТК” АД (Vivacom) е начислявала неустойки за предсрочно прекратяване на несъществуващи договори, "сключени" по телефона.

Това съобщиха от Комисията за защита на потребителите, като цитират решение на Върховния административен съд. С него съдът потвъждава заповедта на КЗП за забрана на практиката на мобилни оператори да бъдат сключвани договори от разстояние.

С решението на ВАС забраната окончателно влиза в сила.

Забраната на КЗП е издадена заради практиката служители на Vivacom да се обаждат на потребители за сключване на договор от разстояние за предоставяне на услуга. Те не им предоставяли писмено договора и клиентът не можел да се запознае детайлно с условията. Така не разбирал и от кога договорът е в сила и съответно какъв е крайният срок, до който може да се откаже от договора без неустойки (в предишната редакция на Закона за защита на потребителите срокът беше 7 работни дни, а след изменението - 14 дни).

В повечето случаи потребителите дори не подозирали, че имат валидно сключен договор, тъй като не са полагали подписа си под такъв. В същото време отказ от него им струвал сумата от месечните такси до края на срока му, разясняват от Комисията.

Едва след жалби и намеса на КЗП телекомът се съгласявал да прекрати без неустойки така „сключените” договори и да върне на клиентите си внесените от тях суми, като посочвал, че наличието на договор се дължи на „техническа грешка” .

От КЗП описват и един фрапиращ случай.

Въпросният клиент два пъти търсил помощта на КЗП, за да реши проблема с мобилния оператор.

По неговите думи в телефонен разговор оператор на Vivacom му предложил да сключи сделка от разстояние. Той останал с впечатлението, че ще му бъде предоставен договор в писмена форма, който да подпише едва след като прочете условията по него. Клиентът обаче не получил писмена информация и така пропуснал срока за отказ от договора без неустойки.

При опит да закрие телефонния си пост от телекома му заявили, че има валидно сключен договор от разстояние за срок от 24 месеца при отказ, ще дължи неустойка в размер на оставащите месечни такси.

Човекът се обърнал към КЗП, чиято проверка показала, че няма валидно сключен договор. Операторът обяснил, че е станала „техническа грешка”, която щяла да бъде коригирана и да бъде предоставена услугата при условията на безсрочен договор, който може да се прекрати с едномесечно предизвестие.

Стигнало се обаче и до втора жалба в КЗП от същия потребител. Той прехвърлил телефонния си номер към друг оператор и получил сметка с начислена в нея неустойка в размер на 137 лв. заради предсрочното прекратяване на сключения договор от разстояние.

"Това е сума, която не би дължал, ако телекомът е изпълнил поетия при проверката на КЗП ангажимент да предоставя на клиента си услугата при условията на безсрочен договор", посочват от КЗП.

След като отишъл във Vivacom, за да се оплаче, от фирмата заявили, че сделката от разстояние е валидна и човекът трябва да плати неустойките. При повторната намеса на комисията операторът отново обявил, че е станала „техническа грешка” – този път при процедурата по закриване на телефонния номер при пренос към друг доставчик, поради което били начислени неустойки за предсрочно прекратяване на договора.

Едва тогава се стигнало до реално извършване на корекция и възстановяване на неправомерно изисканите от потребителя суми.

Тази практика е прилагана в периода, в който Законът за защита на потребителите (ЗЗП) даваше възможност за сключване на договори от разстояние без подпис на потребителя върху хартиен носител, уточняват от КЗП. Към настоящия момент устното приемане на предложение за сключване на договор не води до наличието на такъв. Необходимо е търговецът да предостави на клиента си пълната информация във връзка с отправеното предложение, заедно с договора и общите условия към него и едва след полагането на подпис от потребителя или изпращане на писмено съгласие за приемане на предложението, контрактът се счита за сключен.

Експертите на КЗП съветват клиентите да четат внимателно документите, преди да ги подпишат, както и да следят месечните си фактури. "Ако ви се стори, че има сериозно разминаване със сумите от предходни месеци, а сте ползвали услугата обичайно, поискайте справка", съветват от Комисията.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!