Помните ли казуса със сертификатите "Коректна фирма"? Преди няколко месеца Комисията за защита на потребителите забрани предлагането им и определи практиката като некоректна. Решението на КЗП съвпадна с култов разговор на оператор на "Коректна фирма", който получи контрапредложение по телефона - да даде сертификат "Коректна фирма" и в замяна да получи сертификат "Ебати пича". OFFNews разказа за разговора, описа методите за набиране на клиенти на фирмата, предлагаща сертификата - "Изследователски център за клиентски мнения", и огласи решението на КЗК. Оказа се, че това дотолкова е подразнило въпросния център, че оттам ни заплашиха със съд.
На 27 април шефката му Наталия Иванова изпрати писмо с ултимативен тон до OFFNews, в което ни "нареждаше" да "премахнете публикацията до края на работния ден". В противен случай щяла да ни съди, като дори прогнозира изхода от делото - за OFFNews то щяло да е с "неблагоприятни последици".
Вместо очакваната призовка днес, за всеобща наша изненада, главният редактор на OFFNews Владимир Йончев получи обаждане с предложение за издаването на... сертификат за коректна фирма.
Да не си помислите, че някак си сме потушили гнева на г-жа Иванова? Не.
Издателите на сертификата, който след някакви си проверки уж удостоверявал колко коректна е фирмата, нямаха никаква представа кои сме и с какво се занимаваме. Предложението беше сертификат да получи "Офф медия" АД. Гласът отсреща не направи никаква връзка между "Офф медия" и OFFNews, който се издава от дружеството.
Когато попитахме дамата, предлагаща ни сертификата, дали знае с какво се занимаваме, тя предположи, че с издаване на книги.
Попитахме как са проверили дали наистина сме коректни. Отговорът бе, че по методика, която следи отзивите за нас в интернет.
Запитахме биха ли дали сертификат на фирма, за която самите те твърдят, че е некоректна. Казаха ни, че не, но за нас не били установени такива данни.
Разговорът стана малко абсурден, когато казахме, че вече имаме писмо от "Изследователския център за клиентски мнения", с което имат претенции към дейността ни и ни плашат със съд.
Накрая попитахме защо продължават да предлагат сертификата, след като има изрична забрана от КЗП да се продължава тази практика. Отговорът беше, че няма такава забрана, а малко след това разговорът рязко прекъсна.
От обаждането обаче се информирахме, че не само че предлагането на сертификата не е прекратено, а напротив - явно има интерес, защото цената е доста по-висока. От 77 лева преди няколко месеца днес вече листът с напечатаното твърдение "Коректна фирма" се харчи за 99 лева с ДДС. Друг вариант да са възникнали непредвидени разходи за адвокати - след забраната на КЗП за издаването на сертификатите от фирмата решиха да я обжалват. Към днешна дата няма решение на съда, което да дава право на фирмата да продължава да издава сертификатите.
На пръв поглед смешна, историята със сертификатите съвсем не е толкова безобидно. OFFNews прегледа списъка на "достойните" за сертификат "Коректна фирма". Оказа се, че "коректни фирми" са и... държавни институции и общински структури. С други думи, от парите на данъкоплатците са дадени повече от 20 000 ламинирани хартийки с нищо незначещото и направо абсурдното за държавна институция твърдение "коректна фирма".
Сред почитателите на сертификата се оказаха училища, детски градини, ясли, домове за деца, читалища, музеи, домове за деца с увреждания, домове за възрастни, ловни стопанства, поликлиники, помощни училища, дирекции по горите, здравни инспекции, горски стопанства, общински администрации и областни дирекции "Земеделие", общо 296.
Така излиза, че данъкоплатецът е дал близо 21 хил. лева, за може да се чувстват "коректни" в:
- читалището в село Паничери;
- СОУ "Васил Левски" в село Опака;
- горското стопанство в село Ново Паничарево;
- училището в село Никола Козлево;
- детската градина в село Мирково;
- училището в село Лопушна.
Схемата
Ако вашата фирма е сред "избраниците", ще получите телефонно обаждане. От него ще разберете, че сте проучен и коректен. Учтиво ще ви обяснят, че срещу вас няма негативни коментари, че сте коректен партньор, следователно имате честта да си платите за такъв сертификат. Поласкани от вниманието, за съжаление, директори с лека ръка дават пари за нищо не значещата ламинирана хартийка.
Нещо, което е ново (или поне ние сега научаваме) е, че сертификатът вече се предлагал в 8 държави.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
14344
9
22.09 2016 в 13:21
17439
8
22.09 2016 в 09:18
12021
5
21.09 2016 в 20:29
Та, значи, ако видите такъв стикер на кварталното магазинче за цигари - не му се връзвайте. Няма как някой да го оплюе в нета. Но, ако го видите на сайт, на електронен магазин или на друго място, където се предполага, че редовно се ползва интернет в бизнеса, а и фирмата е представена с името си - тогава и шансовете за отрицателни отзиви, ако има причина за тях, чувствително нарастват. И такъв сертификат вече означава нещо.
А, иначе, е нещо като златния талон - може да го имаш, ама просто защото не караш. Или защото знаеш отговора на въпроса "И ко прайм ся?"
12021
4
21.09 2016 в 20:16
Само че, за да те оплюят в нета, трябва да се случат някои неща:
1. Някой да ти е набрал достатъчно, че да си направи труда. Е, може и конкурент да е...
2. Да ти знаят името. Например, знаете ли коя фирма стои зад ресторант "Хитър Петър"? Такъв е бил и случаят от статията - не са свързали името на фирмата с търговското наименование.
3. Този, на който му се плюе, да знае как. При последното преброяване 2012-а, едва 10% са отговорили че ползват нета.
12236
3
21.09 2016 в 18:41
14469
1
21.09 2016 в 17:24
Да бяхте си купили сертификат, все пак хората са Ви проверявали, трудили са се ;–) и са Ви простили, че казвате истината!
Последни коментари
Люгер Химарс
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката
briton
Строят буферни паркинги по трите линии на метрото
нещото
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката
Constanza
Разузнаването на САЩ: Путин не е наредил смъртта на Навални
jorj
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката