Сериозен спад в знанията по български език и литература на четвъртокласниците показват резултатите от тестовете от националното външно оценяване, представяни в момента на пресконференция в Министерството на образованието и науката.
През 2013 г. покрилите 80% от стандарта са едва 67.05%. Толкова нисък резултат не е имало нито една година досега от въвеждането на външното оценяване за четвъртокласниците. На практика това означава, че близо 33% от четвъртокласниците не са усвоили дори минимума от знания по предмета.
През 2012 г. процентът на покрилите 80% от държавния стандарт по предмета е бил 72.65, през 2011 - 70.5, през 2010 - 71.05, през 2009 - 74.7, през 2008 - 80.5 и през 2007 г. - 81.01.
Вижте ТУК самия тест.
Общите резултати (от тестовете по четирите изпитни предмета за четвъртокласниците) сочат, че 26% от учениците не покриват минимума от знания.
Просветният министър Анелия Клисарова коментира резултатите с думите: „Дори само един ученик да остане неграмотен е проблем, а какво остава за 26%. Трябва да се работи с тези деца и да им се даде ”втори шанс”, за да покрият този тест – това е индивидуалната работа с проблемните ученици.”
Все пак официалната позиция на министерството на образованието е, че причината за слабите резултати е смяната на формата на тестовете. От тази година в тях бяха включени и въпроси, предполагащи отворен отговор.
"Искам да припомня, че променихме формата на тестовете по всички предмети. Сложихме по всички предмети отворени въпроси. До миналата в теста имаше само въпроси с предварително зададени варианти за отговор", обясни Евгения Костадинова, директор на "Образователни програми и образователно съдържание" в МОН.
Тя поясни, че новият формат е съобразен с тестовете, които се дават при международното изследване PIRLS, на който българските постижения не са повод за гордост.
Резултатите по български са най-ниски и спрямо останалите предмети, по които имаше тестове от външното оценяване, сочи анализът на МОН. При два от 4-те изпитни предмета, въпреки добавените отворени въпроси, обаче има по-добри резултати от миналата година. Такива например са "Човекът и природата" и "Човекът и обществото".
81.25% са покрили стандарта през 2013 г. по "Човекът и природата", 80.2% - през 2012-а. При "Човекът и обществото" процентът през 2013 г. е 74.2, а през 2012 - 72.7.
Резултатите по математика са 69.8% успеваемост през 2013 г. и 70.9% - през 2012 г.
Най-високите резултати (среден успех, обобщени резултати по 4-те предмета) са постигнати в областите Смолян (82.2%), София-град (78.3%) и Благоевград (77.9%). Най-слаби са резултатите в Силистра (66.15%), Добрич (67.8%) и Сливен (68.55%).
Училището с най-високи резултати в страната по всички изпитни предмети е варненско. То е основното "П.Р. Славейков". В Топ 10 са училища от Варна (2), Ямбол (2), София (2), Добрич, Стара Загора, Бургас, Разград - по едно. Двете софийски училища са еврейското - 134-о "Димчо Дебелянов" и частното "Дорис Тенеди".
Най-ниските резултати са в софийското 113-о "Сава Филаретов". В училището, чийто слоган е "Не сме единствени, но сме от най-добрите" средният брой точки на учениците от теста е 6.77. Сред 10-те училища с най-нисък резултат от Велинград, Пловдив, София, Каменар (Варна), Садово (Пловдив), Голеш (Силистра), Асеновград, с. Левка (Хасково).
"Неправилно обучението се ориентира към решаване на тестове в определен формат. Децата очакват на конкретното място да се появи същия вид задача и ако това не е така, е настанала някаква драма. Като общество трябва да се обединим около това, че е важно учениците наистина да са придобили умения, а не да реагират адекватно на един тип задачи. Публикуването на много примерни тестове се оказа нож с две острието", коментира Костадинова.
Друг проблем и тази година е работата с текст. При диктовката само 2.95% са покрили 80% от стандарта за правопис на съществителните собствени имена, 16% - за условен правопис. 60.25% са покрили 80% стандарта за правописа на звучните съгласни пред беззвучни съгласни в края на думата. Най-лесен за децата е правописът на буква "я" след съгласни. Там 86.66% са се справили.
По математика геометрията продължава да е трудна за четвъртокласниците, констатира още експертът.
Отново в МОН констатират, че в училище децата са учени по-скоро да възпроизвеждат, а не да мислят.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
14.05 2014 в 18:18
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.06 2013 в 20:15
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.06 2013 в 13:11
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
04.06 2013 в 11:32
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
781000
Украйна съобщава, че ситуацията на фронта се влошава
ob1
''Ако едно прасе се снима до Зеленски, то не спира да бъде прасе''
ob1
Борисов не е в положение да поставя условия, заяви Асен Василев
alfakentavur
Украйна съобщава, че ситуацията на фронта се влошава
ob1
Натискът се усилва: Русия завоюва Новабахмутовка край Очеретино