Хората с е-подпис ще имат достъп до здравното си досие през мобилните телефони

Янка Петкова Последна промяна на 29 септември 2022 в 14:32 1362 0

Представяне на мобилно приложение еЗдраве

Снимка БГНЕС/Надежда Пеева

"Информационно обслужване" представя мобилното приложение еЗдраве. На снимката отляво надясно: Борис Костадинов - директор „Информационни системи“ в „Информационно обслужване“, Асен Меджидиев, министър на здравеопазването, Иван Маджаров, председател на УС на БЛС

Мобилно приложение еЗдраве ще дава достъп на потребителите до личното им здравно досие и до всички налични електронни здравни документи, вписани в Националната здравноинформационна система (НЗИС). Активирането на приложението в мобилните телефони се удостоверява с квалифициран електронен подпис (КЕП).

Това съобщиха на пресконференция авторите на приложението "Информационно обслужване".

Всеки здравноосигурен пациент ще може чрез това досие, което ще бъде налично и достъпно във всеки един момент, да проверява резултати от прегледите си, от медицинските изследвания, предписани медикаменти и лекарства, посочи, служебният министър на здравеопазването Асен Меджидиев.

Според министъра така ще се повиши контролът на пациентите над системата и собствените им медицински данни

Предимствата са, че пести време на пациентите и лекарите. Потребителят може да включи допълнителна биометрична защита данните. Всеки достъп до електронното пациентско досие се записва. Така хората могат да видят кой е влизал в досието им и каква информация е попълнил в него. Съществува и меню "История на действията", което допълнително улеснява проверката на достъпа, обясни Борис Костадинов - директор „Информационни системи“ в „Информационно обслужване“.

Какво съдържа

Приложението разполага с достъп до всички налични модули в НЗИС, които работят с електронни документи, съставящи личното пациентско досие.

В секцията „Досие“ са включени отделни категории за прегледи, направления, рецепти, ваксини и резултати от лабораторни изследвания. Всеки документ в секция „Прегледи“ съдържа информация за диагноза, анамнеза, общо състояние на пациента, лечение, както и всички свързани документи (ако има такива) – направления, рецепти, имунизации. Документът съдържа данни за вида и целта на прегледа, в кое лечебно заведение е извършен, пълна служебна информация за медицинския специалист, извършил прегледа и дава възможност за бърза връзка със съответния лекар чрез телефонен номер или имейл.

Секция „Рецепти“ включва всички издадени е-рецепти на пациента. Всяка отделна рецепта има 2D баркод, чрез който рецептата може да бъде сканирана и изпълнена в аптека, без необходимост от предоставяне на допълнителна информация. Е-рецептата показва какъв е нейният срок за изпълнение, търговски наименования на лекарствата, както и информация за тяхната дозировка и прием на достъпен език. Създадена е категоризация за статуса на рецептата - дали е за изпълнение, частично или напълно изпълнена.

В секция „Направления“ могат да бъдат открити назначените на пациента електронни направления със срок за изпълнение, основна диагноза, съпътстващи заболявания и др. Направленията за лабораторни изследвания разполагат с баркод, който съдържа Националния референтен номер (НРН) и позволява директно сканиране от мобилното устройство.

В секция „Ваксини“ се виждат всички вписани в НЗИС имунизации. Ваксините, които са придружени от сертификат (като тези за COVID) са обозначени със специална икона. Към тях има QR код, който директно може да бъде предоставен за верификация, както и възможност за сваляне на сертификата в PDF или PKPASS формат.
В секция „Резултати“ се визуализират всички резултати от направените изследвания, подробности за изследването, отклонения от референтни стойности, разчитане на образна диагностика и др.

По думите на Костадинов приложението дава максимален контрол на потребителя над данните му и улеснява комуникацията с медицинските лица, фармацевтите, дори и с членове на семейството.

Данните в досието се въвеждат от лекуващите лекари, съдържанието му зависи от медицинските специалисти, затова бъдете критични към тях, ако нещо липсва в информацията, препоръча той.

В приложението е създадена опция за докладване на нарушения, в случай че са вписани прегледи, изследвания или хоспитализации, които не са извършени. С деактивиране на приложението, от устройството се премахват всички лични и медицински данни на потребителя. Информацията е представена на достъпен за пациента език.

По думите на Костадинов към момента системата не позволява въвеждането на стара информация. Максималното допустимо забавяне е три дни. Той уточни, че се водят разговори с Министерството на здравеопазването за създаване на възможност в е-досиетата да се прехвърлят исторически данни (данни от прегледи, имунизации и изследвания, направени преди системата да заработи).

По повод опасенията дали лекарите и фармацевтите ще попълват коректно и в пълния им размер данните за пациента, здравният министър Асен Меджидиев посочи, че ако не са въвели информацията за извършения преглед, лекарите не биха могли да го отчетат към НЗОК и да им бъде заплатено. Подобно задължение обаче нямат медиците, които не са сключили договор с НЗОК, което означава, че пациентът трябва да изисква резултатите от прегледа да бъдат нанесени, стана ясно от думите му.

По аналогичен начин стоят нещата и с фармацевтите, които са длъжни да въвеждат данните от рецептата в досието на пациента, коментира председателят на Лекарския съюз д-р Иван Маджаров.

Какво още не е готово

Все още е-подписът е единствената опция за активиране на мобилното приложение еЗдраве, призна Костадинов и допълни, че се водят разговори за използването и на други начини за достъп.

Разработва се възможност да се преглеждат досиета на деца или роднини, със специфични потребности и със специален социален статут, като се добави досието им към приложението на потребителя. По думите на Костадинов трябва да бъдат прецизирани случаите, в които ще се дава достъп.

До края на годината приложението ще получи допълнителни функционалности, сред които са електронните хоспитализации, история на заболяването, показване на нотификации за планов прием в болница, ТЕЛК решения, нотификации за получаване и прием на медикаменти, панел за хронични заболявания и др. 

На пресконференцията беше съобщено още, че предстои да бъде създадено и мобилно приложение за рецепти. То е поръчано, цената и съдържанието му се уточняват, каза здравният министър д-р Асен Меджидиев.

Приложението „еЗдраве“ може да бъде изтеглено безплатно от App Store и Google Play. Достъпът до електронните здравни документи в „еЗдраве“ се осъществява чрез еднократно сдвояване на приложението с личното пациентско досие, достъпно в НЗИС на адрес my.his.bg през браузър на компютър.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови