Жертвите от автобуса са 44, не 45. Осми спасен е изчезнал

Взрив не е имало, водещата версия остава човешка грешка

Александра Маркарян Последна промяна на 25 ноември 2021 в 11:15 17271 1

Снимка БГНЕС, архив

Жертвите от автобуса, изгорял на магистрала "Струма", са 44, а не 45. Спасили са се осем човека, а не седем. Това е разказал мъжът, разбил задното стъкло на автобуса, през което са успели да изскочат оцелелите, обяви днес говорителката на главния прокурор Сийка Милева.

Всички 44 жертви са загинали вследствие задушаване, каза директорът на Националната следствена служба Борислав Сарафов на същия брифинг.

Не е имало взрив. Пожарът не е възникнал от туби с гориво.

Не е извършен атентат - показва разследването до момента. То потвърждава: пътните условия в района са много лоши, а на мантинелата, в която се е ударил шофьора, "въобще не й е там мястото", заяви Сарафов.

Главният прокурор разпореди проверка на пътната сигнализация и маркировка на магистралите и първокласните пътища на територията на цялата страна, обяви още Милева.

Разказът на свидетеля

„Искам да ви споделя нещо съвсем лично. Аз бях на мястото на инцидента. Видях обгорелия автобус. Видях струпаните и овъглени трупове и части от тела. Гледката беше ужасна. Това ще остане в спомена ми за цял живот - каза Сийка Милева. - По-тежка обаче беше ситуацията, когато посетихме болница „Пирогов“, където са настанени 7 от оцелелите пострадали. Всички бяха в добро физическо състояние, но психически бяха в много тежко.

Всеки беше в отделна болнична стая, в отлични условия. За тях се грижат най-добрите специалисти в страната ни.

Лично попитахме всеки от какво има нужда. От телефон, с който да се свърже с близките си, от вода, от храна. Но това, което търсеха те, беше своите близки. Един търсеше майка си, друг - съпругата си, трети питаше как е детето му. Но те бяха там, в автобуса.

В една от болничните стаи се срещнах с момче на моята възраст. Когато го видях, му казах „Вие сте герой“. Той се усмихна и взе да ми разказва за инцидента - как е видял чук, как е счупил задното стъкло на автобуса и как оттам са се спасили осем човека. Попитах го: „Но вие сте седем? Настанени сте в болница седем“. И той ми каза: „Не, ние се спасихме осем човека“.

При огледа се намериха 44 трупа. Оттук идва и простата математика, тъй като по данни разполагаме, че са пътували 52-ма пътника. Намерихме 44 трупа, в болница са 7 - четирима мъже и три жени. Остава голямата загадка къде е осмото лице. Работим по тази версия. Не искаме да вкарваме объркване сред вас. Може да се касае и за недобър спомен.

Споделих това с директора на НСлС господин Борислав Сарафов, който незабавно разпореди следовател да разпита този пациент. Пред следователя, в присъствието на преводач, свидетелят категорично заяви, че са се спасили осем лица."

От своя страна Сарафов заяви, че това "представлява известна загадка". Възможно е осмият да се е качил на друг от общо четирите автобуса на "Беса Транс", които са пътували на екскурзията до Турция и обратно към Република Северна Македония. Те са се движили през 15-ина минути. Преди мястото на катастрофата има бензиностанция, където автобусът е спрял.

"Огледът продължи от тъмно до тъмно. Телата бяха 44. И към момента изследваните тела на загинали от катастрофата са 44. Тъй като граничният контрол на "Капитан Андреево" е фиксирал 52-ма общо пътуващи в автобуса, включително шофьорите, то остава изводът, че някой от пътниците се е прекачил в друг от четирите общо автобуса на тази туристическа фирма. Това тепърва ще установим. Наистина това представлява известна загадка, но ще бъде предмет на нашето разследване", разясни Сарафов.

Причина за смъртта

Аутопсиите са готови. Те показват, че всички са загинали от задушаване вследствие пожара, а не от травми при катастрофата или разкъсвания от взрив.

Утре следовател и прокурор заминават за Скопие и ще предоставят българската молба за правна помощ. Очаква се да получат от македонските си колеги ДНК профилите на роднините на загиналите и след съпоставката с материала, взет от съдебните ни медици, която да позволи идентифициране на жертвите, телата ще може да бъдат върнати на близките им, за да бъдат погребани.

Версии

Категорично е отхвърлена версията за три туби с гориво, което да е предизвикало пожара. Намерени са три туби с остатъци от нафта, които не са се запалили.

Отхвърлена е и версията за терористичен акт. "Взехме ацетонови обтривки от автобуса с оглед наличие на взривни вещества. На база съпоставените резултати с показанията на свидетелите категорично отхвърляме тази версия. Потвърждавам: не става въпрос за терористичен акт", категоричен е Сарафов.

Водеща остава версията за човешка грешка.

„Гледаме също това, което показвате – обърна се директорът на НСлС към журналистите – лоша пътна маркировка, лоша сигнализация, лоша организация на пътното движение. Категоричното ми мнение, както и на автоекспертите, е, че към момента движението в посочения участък е зле организирано. Тази мантинела, на която се е нанизал буквално автобусът, не само не е полезна, тя е опасна за движението и е способствала за настъпване на инцидента.

Тези обстоятелства ще бъдат изследвани от нас – дали ако е имало човешка грешка, тя е била улеснена и за нея са способствали лошата организация на движението, лошата сигнализация и лошата маркировка.“

Последните метри

Водачът се е отклонил вдясно "незнайно защо" и се е "нанизал" в мантинелата. Било е тъмно, ръмял е лек дъжд. Според разследващите ситуацията там е може да заблуди шофьора, че ако завие надясно, ще попадне в отбивката за чешма. Този разделителен остров с мантинелата, в която е ударът, е точно между магистралата и отбивката. Мантинелата, която трябва да обезопасява, в случая е препятствие, каза експерт.

9 колчета от нея са изкъртени и цялата мантинела е отнесена с автобуса в средната част на магистралата. Намерена е между предната гума и стълбите при предната врата силно деформирана. Там се намира резервоарът с нафта.

Свидетели потвърждават, че непосредствено след удара са започнали интензивни пламъци вдясно и след спиране на автобуса много бързо се е задимило цялото помещение, правили са опит да отворят прозорците, неуспешно.

Вследствие на удара, предната врата изхвърча. Хората не са можели да излязат оттам, защото там вече е горял огромен пожар. Всички са се струпали към средната врата, но автобусът изкъртва и лявата мантинела и вратата се оказва затисната от мантинелата.

"Вероятна към момента версия за причина за запалването е откачването на дясната, островна мантинела, стърженето й по асфалта, което е предизвикало ефект като шмиргел. То буквално е било огниво, кълбо от искри, което е предизвикало в крайна сметка течностите на автобуса - нафта, масла - да се запалят и да предизвикат такова интензивно горене. Отделен е въпросът, че автобусът има и въздушни възглавници, които са се взривили в някаква степен и също са допринесли за възпламеняването и интензивното горене на автобуса", допълни Сарафов.

Разпити

„Очевидец няма нито един – заяви Сарафов. - Разпитани са свидетели - двама от пътуващите в автобуса. И двамата са били будни към момента на инцидента и дават изключително точни показания за събитията в трагичната нощ. И двамата дават обективна информация, разпитани независимо един от друг. Показанията им се припокриват напълно, поради което ги приемаме за достоверни и коректно изложени.“

Още двама свидетели от настанените в „Пирогов“ ще бъдат разпитани днес.

Продължават и огледите на автобуса, който е иззет и оставен на съхранение. Той ще бъде огледан от следователи и автоексперти, които ще преценят дали е възможно да е възникнала внезапно техническа неизправност.

Взрив не е имало

"Данни за взрив нямаме. Никакви данни за взрив. Този така наречен взрив, който са чули свидетели - това са работници по пътната поддръжка и ремонти на пътищата от близката кариера, това е ударът, изключително силният удар на автобуса в мантинелата от дясната страна на пътя, така наречената мантинела на островното пространство, на която не й е там мястото изобщо. Взрив не е имало. Имало е само интензивно горене. (...) Имало е напускане на автобуса на пътното платно, на лента за движение, удар в мантинелата в дясната част, вследствие на което автобусът е отишъл наляво и се е ударил в осевата мантинела" – посочи Сарафов.

Той отрече намереното парче гума да е от автобуса - първоначално се предполагаше, че чутият взрив от свидетели е от спукана предна дясна гума.

Разрешителните на автобуса

По повод информацията от македонските власти, че автобусът е пропуснат от македонска страна на българска територия без необходимите разрешителни, заради което са уволнени двама митничари, Сарафов заяви, че утре българският екип ще изиска цялата информация за разрешителните на автобуса от македонските му колеги.

"Това е една от задачите и един от въпросите в молбата за правна помощ, която утре колегите ще отнесат на прокуратурата в Скопие. Какви са разрешителните на този автобус, каква е неговата техническа годност, каква е неговата регистрация, регистрацията на фирмата превозвач."

"Всичко ще се проверява. Категорично подчертавам, че още днес ще възложим да видим има ли разрешителни, или не; кой от страна на нашите митнически власти е пропуснал този камион - подчерта Сарафов. - Ако има нарушение на длъжностните задължения и те съставляват престъпление, ще вземем необходимите мерки, които са от нашата компетентност. Ако има нарушения, които са дисциплинарни, ще уведомим за това изпълнителната власт, респективно Агенция "Митници". Няма да се поколебаем да санкционираме който и да било, ако някой е пропуснал да изпълни служебните си задължения и с това е допринесъл за тази наистина огромна човешка трагедия."

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови