САС: Жертвите от потъналия в Охридското езеро 'Илинден' са били обречени

Съдът постанови обезщетения от общо 3,6 млн. лв. на над 30 роднини на българските туристи, които се удавиха преди повече от 13 г.

OFFNews Последна промяна на 07 декември 2022 в 13:57 3422 0

Снимка БГНЕС

Корабчето "Илинден" потъна за минути на 200 м от брега.

Българските туристи, които се удавиха при потъването на корабчето "Илинден" в Охридското езеро преди повече от 13 г., са били обречени. Такъв извод прави Софийският апелативен съд (САС), който за втори път решава делото, заведено от близките на 15-те жертви срещу норвежкия застраховател DNV. Искът е насочен към него, тъй като през 2013 г. е придобил "Germanischer Lloyd", която е издала сертификата за техническа изправност на "Илинден".

САС осъжда DNV да изплати обезщетения от общо 3 580 000 лв. на над 30 роднини на жертвите на трагедията в Охридското езеро, съобщи "Лекс".

Преди това роднините заведоха граждански иск за 10,5 млн. лв., а част от тях поискаха и още 70 000 лв. за нанасяне на имуществени вреди. Тогава в исковата молба, внесена пред Софийския окръжен съд, се посочваше, че при капацитет на плавателния съд от 35 души на него са били качени 53 пасажери.

Туристическото корабче "Илинден" потъна на фаталния 5 септември 2009 г. По време на инцидента се удавиха 15 български туристи. Корабчето превозваше над 50 българи към манастира "Свети Наум" и потъна за минути на 200 метра от брега.

В началото на април 2012 г. Апелативният съд в Битоля потвърди осъдителните присъди за Сотир Филевски и Бранко Баич по делото за потъналия "Илинден". На 5 юли 2011 г. Основният съд в Охрид призна за виновни двамата подсъдими. Капитанът на кораба Филевски и хърватският гражданин Баич, дал сертификат за годността на плавателния съд, бяха осъдени на по една година затвор.

Съдът обяви, че Сотир Филевски не се придържал към наредбите за корабоплаването и лекомислено сметнал, че няма опасност като качва на борда на кораба над 50-те туристи. Заради неспазване на закона за корабоплаването беше осъден и Баич.

Делото за обезщетенията на близките обаче още не е приключило и последното решение на САС също може да бъде обжалвано пред Върховния касационен съд.

От материалите по делото става ясно, че състоянието на "Илинден" (построен през 1924 г.) е било окаяно, но в издадения му сертификат за годност пишело, че е "задоволително". Още през 2006 г. във временен сертификат било отбелязано, че туристи трябва да се возят само в затворените салони под палубата, а в откритата част на корабчето им е забранено, докато не бъде проверена стабилността му. Според издадените сертификати на кораба е можело да се возят до 43 пътници – 18 в предния салон и 25 в кърмовия.

При разследването се изясни, че "Илинден" е бил реконструиран през 2004 г., като в предния закрит салон е бил изграден барплот, заради който седящите места са били ограничени от 18 на 10 и максималният им брой в закритите салони е можел да стигне за 35 пътници, а не за 43, както пише в издадените документи.

Според експертите претоварването на кораба в деня на инцидента е влошило началната устойчивост и той не е отговарял на три от техническите критерии. Потвърдени са и констатираните по-рано нередности – екстремно разхлабено водещо колело, блокирало друго водещо колело, разплитане и закъсване на металното въже. Вещите лица са категорични, че това води до неизправност на рулевата система на кораба.

В решението си САС се посочва, че са събрани категорични доказателства - контролната и сертификационна дейност не е отговаряла на изискванията и е допуснала в езерото да плава кораб, който не е отговарял на техническите изисквания, макар и да е имал сертификат за това.

Освен това съдът заключава, че поведението на хората в екстремната ситуация "не е нито непредвидимо, нито нетипично". То е трябвало да бъде взето предвид при издаването на сертификатите за плавателното средство. Съдиите отбелязват и още нещо - "фактът, че на кораба не е била подсигурена спасителна лодка е един от основните фактори, които са от значение за безопасността на превозваните пасажери на кораба и на качеството мореходност на последния".

"Липсата на лодки, жилетки и годни за употреба пояси е обрекла потъващите, тъй като те не са имали никаква подсигурена техническа възможност за преодоляване на удавянето", се казва още в решението на САС. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови