Административният съд в Пазарджик внесе в Конституционния съд искане за установяване на противоречие с основния закон на разпоредби в Изборния кодекс, които изключват гласовете "Не подкрепям никого" при определянето на т. нар. общинска избирателна квота.
Оспорва се т. 14 от § 1 от допълнителните разпоредби на Изборния кодекс, която дава определение на общинска избирателна квота и гласи: "Общинска избирателна квота" е частното от делението на общия брой на действителните гласове с изключение на тези по чл. 438, ал. 1, т. 7, подадени за общински съветници в общината, на броя на членовете на общинския съвет. Когато частното не е цяло число, общинската избирателна квота е най-близкото по-голямо цяло число".
Административното дело в Пазарджишкия административен съд е по жалба на Антон Николов в качеството на кандидат за общински съветник от ДПС, "Има такъв народ", Бойка Маринска и Стоян Траянов – и двамата кандидати за общински съветници от "Земеделски народен съюз" и е срещу решение на ОИК-Пазарджик. Делото е свързано с начина на разпределение на мандатите в общинския съвет в града.
Съдът е установил, че ОИК–Пазарджик е определила общинска избирателна квота от 721 гласа съобразно нормата на § 1, т. 14 от допълнителните разпоредби на Изборния кодекс. ОИК-Пазарджик е установила 29 533 действителни гласа, получени за партии, коалиции и местни коалиции, които е разделила на общия брой мандати за общински съветници – 41, и е получила числото 720.317. Така е определила общинската избирателна квота на най-близкото по-голямо цяло число, а именно 721.
От заключенията на приетите по делото съдебно-технически експертизи се установява, че в част от протоколите на СИК, предмет на проверка от вещите лица, като действителни са записани общо 67 гласа повече, отколкото са преброили вещите лица. Така в друга част от протоколите на СИК са записани 65 действителни гласа по-малко, отколкото са преброили вещите лица. Или от общия брой действителни гласове, отразени в протокола на ОИК - 29 533, следва да се извадят 67 гласа и да се добавят 65 гласа, т.е. този общ брой да бъде намален с 2 гласа (67 – 65).
Към тях следва да се прибавят 63 действителни гласа, които в протоколите на СИК са отразени като недействителни. Така след като към общия брой действителни гласове - 29 531, се добавят още 63 гласа и броят на действителните гласове, дадени за кандидатските листи на партиите, коалициите и местните коалиции, става 29 594.
"Съобразно данните от заключенията на вещите лица и по-точно констатираните от тях разлики в броя на действителните и недействителните гласове – както са преброени от тях и от друга страна както са описаните в протоколите на секционните избирателни комисии -, то ако бъде приложен § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс - с изключване на гласовете "Не подкрепям никого" - общинската избирателна квота би била 722 гласа. Разлика от 1 глас в общинската избирателна квота не би могла да повлияе върху разпределението на мандатите. Ако обаче разпоредбата на § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на Изборния кодекс остане неприложена в частта "с изключение на тези по чл. 438, ал. 1, т. 7", поради противоречието ѝ с разпоредбите на чл.4, чл.6 и чл.10 от Конституцията (каквото е убеждението на настоящия съдебен състав), то общинската избирателна квота би била 751 гласа. Тогава към 29 594 действителни гласа, получени за кандидатските листи на партиите, коалициите и местните коалиции, следва да бъдат добавени 1168 гласа "Не подкрепям никого", като разделяйки този сбор от 30 762 на броя мандати за общински съветници – 41, се получава числото 750.292, което съобразно Методиката определя общинската избирателна квота на 751 - най-близкото по-голямо цяло число", обясняват от съда.
Съдията докладчик приема, че в конкретния случай разликата от 30 гласа в общинската избирателна квота ще повлияе съществено върху разпределението на мандатите. И допълва, че с оспорената разпоредба в посочената част законодателят не е изпълнил конституционното си задължение последователно и трайно, адекватно на принципите на всеобщо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване (чл. 10 от Конституцията) да създаде стриктна и прецизно синхронизирана правна уредба, чрез която да гарантира упражняването на избирателните права на всеки гражданин.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)