Шефът на БМФ: Корабът Вежен наистина може да е скъсал кабела, но не е саботаж

Имало буря, "изтекла" лявата котва и се влачила по дъното на Балтийско море

OFFNews 27 януари 2025 в 11:17 6144 15
Александър Калчев

Снимка БГНЕС

Кап. Александър Калчев.

Шведските власти конфискуваха българския кораб Вежен, за който се предполага, че е повредил оптичен кабел по дъното на Балтийско море. На борда на плавателния съд е са осем български офицери и 9 мианмарски моряци.

Не става дума за саботаж, категоричен е капитан Александър Калчев - изпълнителен директор на Параходство "Български Морски Флот", който даде брифинг за случая.

"За инцидента в Балтийско море - скъсаният кабел между Готланд и Латвия. По информация, която имаме от борда на кораба - на 25 януари вечерта корабът е плавал в изключително лошо време, югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда. Образувала се е къса и доста висока вълна. В тъмната част на денонощието не е могъл да се извърши оглед на кораба. Сутринта към 6.30 ч., когато вятърът е спаднал, екипажът е излязъл на палубата, за да огледа за щети и е установено, че лява котва е била "изтекла", както казваме на морски език, очевидно е била влачена по дъното. Възможно е корабът да е причинил това скъсване, но в никакъв случай аз лично не допускам, че може да става дума за саботаж или друго действие. Екипажът се състои от 8 български граждани - офицерите и 9 граждани на Мианмар, които са изпълнителски състав", обясни кап. Калчев.

По думите му вчера корабът е подходен от шведската брегова охрана и е помолен да се насочи към техните териториални води, където в момента се намира.

"На борда на кораба са се качили въоръжени представители, които са се държали малко агресивно. Очакваме да започне инспекция на кораба, която да установи дали ние сме извършителят. Това трябва да се докаже", подчерта кап. Калчев.

От медиите капитан Калчев е научил, че е имало и друг плавателен съд в района.

Корабът е плавал за Южна Америка и товарът му е торове.

"Този кораб е нов - построен през 2022 г., 32 000 тона. Капитанът се казва Антон Атанасов и на 41 години", уточни шефът на БМФ.

Той обясни какво означава терминът "изтичане" на котва.

"Котвата има съответно стопори, които когато корабът е в открито море се поставят, но лошото време и вълната, която залива, винаги може да повреди тези стопори, което е информацията, която имаме от кораба. Може да има небрежност от страна на член на екипажа, но аз лично се съмнявам. Ясно се вижда от системата за автоматично идентифициране на кораба, че корабът минава над този кабел. Кога точно е бил прекъснат кабелът нямам представа, следва да се засекат движенията на кораба, за да се потвърди дали вината е на този кораб. Не смятам, че на борда има хора, които биха действали нарочно, за да нанесат подобна щета", обясни капитан Калчев, цитиран от БНТ.

По информация на сайта "Морски трафик" "Вежен" плава под малтийски флаг. Два дни преди инцидента, за който се предполага, че е саботаж, е тръгнал от руското пристанище Уст-Луга. Данните сочат, че по времето, в което е настъпила аварията, "Вежен" е плавал в района, но там е имало поне още един кораб. Шведската брегова охрана отказа да коментира кой е отговорен за повредата. По случая Стокхолм си сътрудничи с Латвия и НАТО, написа шведският премиер в платфромата Екс.

В неделя латвийски военни докладваха, че в района на повредата са забелязани 2 плавателни съда.

Инцидентът става по-малко от месец след като НАТО започна мисия в Балтийско море в отговор на множество повреди по подводни силови и оптични кабели. Предполага се, че отговорен за час от тях е т.нар. "сенчест флот" на Русия.

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    3060

    15

    helper68

    27.01 2025 в 23:10

    Гледах новините по Настоящее Время, казах че след като се качили шведските власти от екипажа нямало и следа.. /В Балтийском море снова повреждили кабель. Прокуратура Швеции задержала судно. Латвийские СМИ уверяют: оно направлялось в Россию. Где находится экипаж, неизвестно./
    Е това ако е вярно дали не е подозрително? :((
    Нещо ''другаря'' радев и министъра на външните работи да коментират кога.. Не им ли омръзна да ни дават по свички западни преси и новини, или на тях кат на ''другаря'' лукашенко'в и дреме какво ще кажат западняците.. Мила родна картинко.. :((

    14054

    14

    Ivan Terziysky

    27.01 2025 в 21:51

    Вервате ли му на тоя убавец?!

    3060

    13

    helper68

    27.01 2025 в 20:38

    Айде пак се Наакахме пред чужденците!. :(((

    18035

    12

    Anton Donchev

    27.01 2025 в 16:47

    При положение, че корабът идва от Уст-Луга, Рассия, звучи крайно неправдоподобно котвата да се пусне сама точно над мястото, където преминава кабела.
    Шведските власти работят по въпроса и бързо ще разберат кой от моряците е бил вербуван и е помогнал на котвата, а Домуса ще плати възстановяването на кабела с лихвите и пропуснатите ползи.

    3980

    11

    Niko Kolev

    27.01 2025 в 15:59

    Тубата:
    https://www.youtube.com/watch?v=TrT1Pl3pR6Y

    Коментар под видеото:

    @anderscomstedt3064

    "Correction Sal. This cable was buried at the crossing point. it was buried the entire route Gotland Ventspils. Just to avoid trawler problems.
    How I know? I was the project mgr.
    Would a bouncing anchor dent an armoured cable buried +1 m? My bet is on a grappling device plowing down deep enough. You do not normally run these at this speed to not hurt the cable, but the objective was obviously not to just find it."

    Hint; Ръководител на проекта: Кабелът е заровен над метър под дъното. Няма как да е случайност.

    24468

    10

    dolivo

    27.01 2025 в 15:49

    Много миризлива таз "утечка" на котва беее.

    Баш където най-голям проблем да направи.

    Небрежност или не, ще плащаш.

    3420

    9

    avitohol

    27.01 2025 в 15:39

    Тоя убавец на снимката ще отнесе плувката

    4152

    8

    Антитрол

    27.01 2025 в 15:10

    Сега е времето Швеция, а и ЕС, да ни натиснат за руското влияние у нас, и да изискват реални реформи. Изобщо не се съмнявам във вината на екипажа и съм сигурен, че ще си получат заслужените присъди.

    85

    7

    Far Rider

    27.01 2025 в 14:47

    "Този кораб е нов - построен през 2022 г., 32 000 тона. Капитанът се казва Антон Атанасов и на 41 години", уточни шефът на БМФ. И на този нов кораб му е "изтекла" котвата??! А ако беше някое от старите корита какво ще му изтече?

    2973

    6

    Johnny B Goode

    27.01 2025 в 13:00

    Правели бизнес в Русия, офицери били, на вярното място изгубили котвата...
    Много случайности, много нещо.

    "If it looks like a duck, walks like a duck, and quacks like a duck, then it must be a duck"
     
    X

    "Детето трябва да стои в центъра на системата" - Ирина Манушева в подкаста на OFFNews