Шведските власти конфискуваха българския кораб Вежен, за който се предполага, че е повредил оптичен кабел по дъното на Балтийско море. На борда на плавателния съд е са осем български офицери и 9 мианмарски моряци.
Не става дума за саботаж, категоричен е капитан Александър Калчев - изпълнителен директор на Параходство "Български Морски Флот", който даде брифинг за случая.
"За инцидента в Балтийско море - скъсаният кабел между Готланд и Латвия. По информация, която имаме от борда на кораба - на 25 януари вечерта корабът е плавал в изключително лошо време, югозападни ветрове със сила над 25 метра в секунда. Образувала се е къса и доста висока вълна. В тъмната част на денонощието не е могъл да се извърши оглед на кораба. Сутринта към 6.30 ч., когато вятърът е спаднал, екипажът е излязъл на палубата, за да огледа за щети и е установено, че лява котва е била "изтекла", както казваме на морски език, очевидно е била влачена по дъното. Възможно е корабът да е причинил това скъсване, но в никакъв случай аз лично не допускам, че може да става дума за саботаж или друго действие. Екипажът се състои от 8 български граждани - офицерите и 9 граждани на Мианмар, които са изпълнителски състав", обясни кап. Калчев.
По думите му вчера корабът е подходен от шведската брегова охрана и е помолен да се насочи към техните териториални води, където в момента се намира.
"На борда на кораба са се качили въоръжени представители, които са се държали малко агресивно. Очакваме да започне инспекция на кораба, която да установи дали ние сме извършителят. Това трябва да се докаже", подчерта кап. Калчев.
От медиите капитан Калчев е научил, че е имало и друг плавателен съд в района.
Корабът е плавал за Южна Америка и товарът му е торове.
"Този кораб е нов - построен през 2022 г., 32 000 тона. Капитанът се казва Антон Атанасов и на 41 години", уточни шефът на БМФ.
Той обясни какво означава терминът "изтичане" на котва.
"Котвата има съответно стопори, които когато корабът е в открито море се поставят, но лошото време и вълната, която залива, винаги може да повреди тези стопори, което е информацията, която имаме от кораба. Може да има небрежност от страна на член на екипажа, но аз лично се съмнявам. Ясно се вижда от системата за автоматично идентифициране на кораба, че корабът минава над този кабел. Кога точно е бил прекъснат кабелът нямам представа, следва да се засекат движенията на кораба, за да се потвърди дали вината е на този кораб. Не смятам, че на борда има хора, които биха действали нарочно, за да нанесат подобна щета", обясни капитан Калчев, цитиран от БНТ.
По информация на сайта "Морски трафик" "Вежен" плава под малтийски флаг. Два дни преди инцидента, за който се предполага, че е саботаж, е тръгнал от руското пристанище Уст-Луга. Данните сочат, че по времето, в което е настъпила аварията, "Вежен" е плавал в района, но там е имало поне още един кораб. Шведската брегова охрана отказа да коментира кой е отговорен за повредата. По случая Стокхолм си сътрудничи с Латвия и НАТО, написа шведският премиер в платфромата Екс.
В неделя латвийски военни докладваха, че в района на повредата са забелязани 2 плавателни съда.
Инцидентът става по-малко от месец след като НАТО започна мисия в Балтийско море в отговор на множество повреди по подводни силови и оптични кабели. Предполага се, че отговорен за час от тях е т.нар. "сенчест флот" на Русия.






























Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3060
15
27.01 2025 в 23:10
Е това ако е вярно дали не е подозрително? :((
Нещо ''другаря'' радев и министъра на външните работи да коментират кога.. Не им ли омръзна да ни дават по свички западни преси и новини, или на тях кат на ''другаря'' лукашенко'в и дреме какво ще кажат западняците.. Мила родна картинко.. :((
14054
14
27.01 2025 в 21:51
3060
13
27.01 2025 в 20:38
18035
12
27.01 2025 в 16:47
Шведските власти работят по въпроса и бързо ще разберат кой от моряците е бил вербуван и е помогнал на котвата, а Домуса ще плати възстановяването на кабела с лихвите и пропуснатите ползи.
3980
11
27.01 2025 в 15:59
https://www.youtube.com/watch?v=TrT1Pl3pR6Y
Коментар под видеото:
@anderscomstedt3064
"Correction Sal. This cable was buried at the crossing point. it was buried the entire route Gotland Ventspils. Just to avoid trawler problems.
How I know? I was the project mgr.
Would a bouncing anchor dent an armoured cable buried +1 m? My bet is on a grappling device plowing down deep enough. You do not normally run these at this speed to not hurt the cable, but the objective was obviously not to just find it."
Hint; Ръководител на проекта: Кабелът е заровен над метър под дъното. Няма как да е случайност.
24468
10
27.01 2025 в 15:49
Баш където най-голям проблем да направи.
Небрежност или не, ще плащаш.
3420
9
27.01 2025 в 15:39
4152
8
27.01 2025 в 15:10
85
7
27.01 2025 в 14:47
2973
6
27.01 2025 в 13:00
Много случайности, много нещо.
"If it looks like a duck, walks like a duck, and quacks like a duck, then it must be a duck"
Песента, която милиони руснаци тайно припяват и плаши Путин
Внасят бюджет 2026 отново в понеделник
Захарова плаши ЕС, замразените руски милиарди са близо до Украйна
'Възраждане' се опитва да яхне антиправителствените протести
В проектобюджета влизат 60 млн. евро за купуване на лизинг на хеликоптери за пожари