Индонезийски изследователи казаха, че разбилият се самолет на 29 октомври на Lion Air, в който загинаха 189 души, не е бил в изправност за полет. Според тях самолетът, който пътувал от Джакарта за Панкалпинганг, не е трябвало да излита и е трябвало да бъде заземен, предава Би Би Си.
В предварителен доклад от разследващите органи се доказва, че са открити технически проблеми, които са били известни и от предишните полети на самолета.
Самолетът, който е новата версия на Боинг-737, е един от най-продаваните в последните години.
Въпреки че все още не се знае точната причина за катастрофата, предварителният доклад показва, че от авиокомпанията са пуснали самолета дори предвид предишните сигнали за проблем на борда.
Оказва се, че пилотите са се борили с автоматизираната системата, която е трябвало да поддържа самолета на необходимата височина – проблем, който се появява и при други самолети като този.
По време на полета системата е дала грешка, като е накланяла носа на самолета надолу, което може би е грешка в някои от сензорите му. Пилотите се опитвали да го изправят, но машината не е изпълнявала командите им. Това се е случило около 20 пъти. Не ясно защо пилотите не са преминали на ръчно управление и не са изключили автопилота.
Нуркахйо Утомо, ръководител на авиацията в Комисията за национална транспортна безопасност, твърди, че е твърде рано да се даде заключение дали точно тази система е причината за катастрофата, но добавя, че същият проблем се е появил и в предишния му полет от Денпасар в Бали до Джакарта.
„Нашето мнение е, че самолетът не е бил в изправност и не е трябвало да продължава да лети“, допълни Утомо.
В предварителния доклад още се посочва, че правилата за безопасност на Lion Air трябва да се подобрят и ръководството на всеки полет трябва да се следи по-добре. Казва се също, че всичко оперативни документи трябва да се попълват внимателно.
Какво казват от Боинг?
В изявление, представителите на Боинг изказват съжаление за случилото се.
„Тъй като нашите клиенти и техните пътници продължават да летят с 737 Max до стотици дестинации по цял свят всеки ден, ги уверяваме, че 737 Max е толкова безопасен, колкото всеки самолет, който някога е летял на небето."
Те добавят, че в наръчниците на самолета, намиращи се в кабината на всеки пилот, е описано ясно какво трябва да се прави в такива ситуации, за да се стабилизира машината.
От Боинг казват, че според предварителен доклад стандартните процедури за проверка на самолета, и по-специално за носа му, са били направени предишния ден. Не е ясно дали процедурите са били следвани по време на полета на 29 октомври, добавя компанията.
В интервю за Би Би Си Нуркахйо Утомо казва, че той и екипът му не са намерили информация какво да правят при подобен срив. Някои пилоти също се оплакаха, че не им е била предоставена цялата необходима информация за разликите между най-новата система срещу срив и по-старите модели, съобщават медиите в САЩ.
Черната кутия вече намерена, но все още се търси записващото устройство в пилотската кабина, с което да се разберат разговорите и реакциите на пилотите.
Семействата на жертвите обвиняват Боинг за предполагаеми недостатъци в самолета, като се съсредоточават върху автоматизираната функция за безопасност.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12687
1
29.11 2018 в 11:08
Обратното е. Трябвало е да го включат, защото въпросната система MCAS работи само при изключен автопилот. Помислете като пишете - как така хем се опитвали да го изправят (значи са били на ръчно управление), хем е работел автопилотът?
* * *
"... не са намерили информация какво да правят при подобен срив. Някои пилоти също се оплакаха, че не им е била предоставена цялата необходима информация..."
Замерят се с обвинения, но и двете страни са виновни. Боинг са за бой, защото не са включили описание на MCAS в ръководството на самолета.
Но и пилотите не са много прави, защото отдавна има отработена процедура за подобни случаи със самоволно отклонение на стабилизатора - Runaway Stabilizer.
Затова в предния полет другите пилоти успешно са се преборили, а пилотите в този вероятно са се поддали на стреса.
Последни коментари
Октим
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
user4eto
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
Танас
В София има 33 555 платени паркоместа, ЦГМ са продали 36 001 винетни стикера за живущи в тях
jdravun
Калин Стоянов призна, че Пеевски е охраняван от НСО
Итн
И третият път не донесе късмет: Парламентът е все така без ръководство (гласувания)