Трайчо Трайков е кандидат за кмет на столичния район "Средец" от Демократична България. Бил е общински съветник в последния Столичен общински съвет от квотата на Реформаторския блок.
- Г-н Трайков, какво ви накара да се кандидатирате за кмет на район „Средец“, това е централен район за София?
- Бях общински съветник в продължение на 4 г. и прецених, че мога да поема и по-голям ангажимент към жителите на района, в който живея. "Средец" за правителството е център на държавата, за Столична община е център на града, за всички софиянци и гости на града е място за театри, галерии, барове, туристически забележителности, спортни прояви, а работещите в центъра търсят удобството на тукашните ясли, градини и училища за децата си. Но за хората, които живеят тук, това е техният дом и тяхната жизнена среда, а районната администрация е призвана да отстоява правата им. Тук бих могъл да помогна.
- Как ходите на работа? С кола, пеш или с градския транспорт?
- Основно ходя пеш, но за по-дълги разстояния използвам и електрическа тротинетка, метрото или автомобил. По-рядко с велосипед – приятно е, но ангажиращо откъм облекло и логистика.
- Не смятате ли, че правомощията на един районен кмет не са много? Какво можете да промените?
- Права сте, че децентрализацията в България сякаш спря и тръгна да пълзи обратно към централизация. Столичните райони имат важни функции, тъй като предоставят десетки услуги за хората и бизнеса, но не разполагат с почти никакви собствени приходи и разчитат на централния общински бюджет. Затова ние от Демократична България предлагаме 10%-20% от имотните данъци да остават като делегирани бюджети за районите, в които са генерирани. По този начин за належащи приоритети, като някои по-малки ремонти или благоустройствени дейности, ще може да се действа по-оперативно, а ще се смекчи и субективният елемент в отношенията районен кмет – Столична община. Но и при сегашната система има достатъчно какво да се свърши за нещата, които аз смятам за най-важни, ако бъда избран – спокойствие, сигурност, чистота и удобство. Също така – възможно най-голяма прозрачност по отношение на решения, които засягат района, но се взимат на друго място.
Между другото, човек започва да вижда по-остро проблемите, когато стане родител. Тогава се набива на очи всеки разбит тротоар, недостъпен подлез, неосветена улица, счупена или липсваща детска площадка, дефицит на яслени групи, проблем с придвижването и сигурността по време на масови прояви и футболни мачове, отпадък от куче на недобросъвестен стопанин и какво ли още не. Като добавим организацията на движението и проблемите с паркирането и получаваме един непълен списък на въпросите, по които хората очакват отговори от районното кметство, независимо дали отговорността лежи там. Да добавим и общия облик на района, историческите сгради и места. Като споменахме история – в нашия район на всяка крачка се сблъскваш с исторически символи и имена, някои от тях спорни. Смятам, че е добра идея да се добавят информационни табели към някои имена на улици, например, а след 1-2 г. да се проведе спокоен дебат за това дали е необходима някаква промяна.
- Говорихме за приоритети, какво смятате по отношение на "зелената“ и „синята“ зона?
- Те отдавна са факт и необходимост за регулиране на паркирането. Проблемът обаче идва оттам, че докато всеки клиент на зоната плаща само ако е намерил място за паркиране, местните жители плащат годишните винетки без никаква гаранция, че ще могат да паркират, когато имат нужда. Ще настоявам за въвеждането на определен процент места, обозначени с отделен цвят в рамките на "синя" и "зелена" зона, които ще са резервирани за резиденти, каквато практика има в редица европейски градове.
- Сега е модерно да се говори за паркингите на етажи. Какво мислите по въпроса? Може ли да се построят такива в центъра на града?
- Отношението ми е положително, още повече, че те идеално пасват на автономната електрическа мобилност и дигиталните енергийни мрежи, които вероятно ще са стандарт на нетолкова далечното бъдеще. Представете си как автомобилът Ви оставя в дома или офиса, а след това се самопаркира в най-близкия многоетажен паркинг, където се включва в електрическата мрежа и се зарежда или отдава енергия в зависимост от зададени критерии, като например моментните цени на енергията. Когато Ви потрябва, го викате през телефона си, а улиците са свободни от многото паркирани автомобили. Такива проекти вече се разработват.
- Това възможно ли е да се случи в центъра на София?
- Когато има надделяващ интерес, исторически винаги се е намирало решение.
- Струва ми се, че давате приоритет на електромобилите. Това ли е бъдещето?
- Това е световна и вече, може да се каже, неизбежна тенденция. Други положителни ефекти за градската среда ще бъдат елиминирането на автомобилите като фактор за замърсяване на въздуха и силно намаляване на шумовото замърсяване. Представете си как това ще промени и имотния пазар – локацията в близост до пътна артерия вече няма да се смята за символ на шум и мръсотия.
- Да продължим тази болна тема – за въздуха на София. Как още могат да се подобрят нещата?
- Причините за мръсния въздух са анализирани и ясни. Освен транспортът, другият основен виновник е отоплението на твърдо гориво и една съвсем не малка част, за което сякаш не се говори, е от фоновото замърсяване от инсталации извън София, най-вече в Перник. Иронично е, че докато в София се водят ожесточени политически и експертни дебати за това добре ли е да се инвестира в инсталация в „Топлофикация“, която все пак би използвала доказана технология с всякакви филтри и други мерки за опазване чистотата на въздуха, в Перник горят какво ли не и всякакви боклуци без един лев инвестиция и никаква мисъл за здравето на хората! Това обаче сякаш не засяга софиянци. Да обобщим – проблемът ще се реши с електромобилност и изключване на възможността автомобили да се паркират върху зелени площи, като по този начин разнасят кал и прах по улиците. На първо време просто трябва по-често да се мият улиците и да се монтират по тях уреди за измерване на замърсяването от отделните автомобили, като тези извън нормите моментално се спират от движение. Такава технология съществува и дори беше демонстрирана в София. Второ – ликвидиране на отоплението на твърдо гориво в голям периметър. Трето - контрол и проактивни действия по отношение на външните източници на замърсяване.
- Има ли презастрояване в район „Средец? Това също е болен проблем в столицата.
- Градските центрове са уплътнени, но това се случва навсякъде. Не бих казал, че в центъра на София положението е особено драматично. Трябва обаче да се насърчи превръщането на вътрешните дворове в квартални градинки и детски площадки, например чрез данъчни облекчения за етажните собствености, които се включат. Апропо, районните и централните общински администрации биха могли да оказват подкрепа и в създаването на зелени покриви на нови и съществуващи сгради.
- Свидетели сме на това как градинки се превръщат в жилищни сгради.
- Това на всички прави впечатление и гражданската активност в такива случаи вече е изключително висока. Въпреки че най-големите безобразия вече се изместиха в райони извън центъра. Механизмите са различни - странни сделки с общински имоти, съмнителни реституции или нещо друго, но накрая винаги стои непрозрачност, която позволява корупция. Затова аз, като общински съветник, винаги съм настоявал тези проблемни имоти да бъдат обхванати в регистър и след това да се търсят решения при пълна прозрачност – било чрез придобиване, отчуждаване, презониране, компенсиране. Едва в края на мандата нещо такова започна да се случва – беше сформирана една малка група от общински съветници и администрация, но нещата спряха само до „Младост“ - и по-точно за най-проблемните места, които възбуждат голямо обществено недоволство. Това е реактивно действие, интегрираният подход е друг.
- Какви въпроси най-често ви задават жителите на „Средец“?
- Няма да ви изненадам, че хората най-често задават частни въпроси, които са важни за тях, свързани с трафик, шум, чистота, паркиране, тротоари, детски ясли и градини. Специално в "Средец" обаче има и голяма чувствителност по въпроси като историческото наследство.
- Какво им отговаряте, обещавате ли им да решите частните им проблеми?
- Обещавам им, че ще направя всичко по силите си, ако бъда избран. Няма смисъл човек да се бори за изборна позиция, ако не е готов да се бори за проблемите на хората. Винаги имаш мотив да действаш като адвокат на хората, като техен представител в квартала.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)