На 26 септември тази година Германия гласува, а Европа беше в очакване. Победители са социалдемократите. Християндемократите паднаха до историческо ниско ниво на подкрепа, Зелените спечелиха по-малко гласоподаватели от очакваното, подкрепата за Свободните демократи /либералите/ беше леко подсилена, крайнодясната Алтернатива за Германия остана стабилна с лек спад, а крайнолевите Die Linke се сринаха наполовина.
Германия не е сама, когато говорим за победа на лявото в европейски план. Скандинавският север и юг са ръководени от правителства, в които социалистите и социалдемократите са водещата сила. Това означава едно - приоритетите на прогресивните сили в Европа ще звучат по - силно и с по - голяма тежест на Европейския съвет, където се формират политиките на ЕС.
Освен, че водят до знакова промяна в политическата карта на Германия, резултатите от федералните избори могат да бъдат разчетени и като добри сигнали и поход към прогресивна, модерна и социална Европа. Докато Германия се подготвя за „основен ремонт“ на своето политическо статукво, анализатори прогнозират какво въздействие би могло да има следващото немско правителство върху Европейския съюз. В момента текат разгорещени преговори за съставяне на т.нар. коалиция „светофар“ - социалдемократи, либерали и зелени. Това е и целта на настоящия коментар – да очертае по-конкретно виждане в каква посока може да се задвижи европейският дневен ред и какво е мястото на България като активен участник в неговото формиране.
Германия, като една от основателите и като най-голямата икономика в ЕС, има сериозна тежест в европейските политики. Ключови бяха позициите на Германия в отговора на глобалната финансова криза, на кризата с държавния дълг, миграционната криза, пандемията от коронавирус. Положителните резултати от политиката на европейско ниво са почти невъзможни без германското лидерство, което е икономически двигател на континента.
Отвъд стила на лидерство има много отворени въпроси каква ще бъде ролята на новия германски канцлер Шолц за по-дълбоката икономическа и фискална интеграция в ЕС. Създаденият, с решение на европейските лидери през юли 2020 г., Механизъм за възстановяване и устойчивост, в отговор на пандемията, беше предложен като еднократна мярка за успокояване на фискално консервативни страни членки на ЕС, като Нидерландия. Но все повече се чуват идеи и мнения дали ЕС би могъл да го превърне в постоянен инструмент – нещо, което ще изисква подкрепата на новия германски канцлер. Следователно е малко вероятно драматично смекчаване на германската позиция по отношение на дълга (до 60% дълг от БВП за страните в еврозоната) и фискалните правила на ЕС, с оглед евентуалното превръщане на Фонда за възстановяване в постоянна характеристика на фискалната архитектура на ЕС.
За страни като България тези инструменти са важни за стабилизиране на икономиката и за справянето с тази и бъдещи кризи. Тук обаче идва и ключовият момент относно разходването и инвестирането на тези средства. Неслучайно темата за върховенство на правото е основна в ЕС в този момент. Обвързването на европейските средства с правовата държава дава сигурност за правомерното им разходване и изпълнение на основната им цел – подобряване на стандарта на живот на хората във всички региони на Съюза.
Какво означава това за България? Липсата на стабилно и адекватно правителство, липсата на адекватни мерки и резултати в борбата с корупцията, могат да се отразят негативно на достъпа на България до европейско финансиране в бъдеще. Накратко, корумпираните правителства на ЕС няма да получават подпомагане от Съюза. Политическата криза в България в момента нагледно потвърждава, че и нагласите на българските граждани в тази посока са сходни – „разграбването“ вече не се толерира. Изборът ни на управляващи неизменно трябва да е съобразен с тези фактори, за да можем да гарантираме, че държавата ни ще бъде подкрепена от ЕС в тежката икономическа и социална ситуация, която се разгръща и задълбочава.
Друго предизвикателство пред Европа са нейните амбициозни цели да стане въглеродно неутрална до 2050 г. и намаляване на емисиите на парникови газове с поне 55% до 2030 г. Години обсъждане и в резултат - труден компромис, постигнат в Германия през 2020 г. Беше взето решение, че до 2038 г. страната ще се откаже от използването на кафяви и каменни въглища за добив на енергия. Меркел дори отбеляза, че енергийният преход е „най-трудната задача след Обединението на Германия“. Наред с това, със своя изтъкнат автомобилен сектор, страната ще играе ключова роля в този общоевропейски процес.
Политиката за климата е разделителна линия в преговорите за формиране на немско коалиционно правителство. Зелените обикновено разрешават конфликтите между климата и заетостта в полза на по-радикална политика в областта на климата, дори в краткосрочен план. Социалдемократите следват по-социално приемлив и технологичен курс в борбата срещу глобалното затопляне. Зелените се фокусират повече върху отказа, регулирането и забраната. В България балансираният подход от гореизброените позиции се представя единствено от българските социалисти, които формират своите политики по отношение на климата с ясната мисъл за гражданите. Гарантирането на заетост и преквалификация на хората, които ще бъдат пряко засегнати от предстоящите промени във въгледобивната индустрия, например, са основополагащи в политиките на социалистите в България.
Ключова роля за една „светофарна коалиция“ в Германия ще изиграят либералите. Тук има значителни разлики между тях, от една страна, и Зелените и социалдемократите, от друга. Проблемът идва от различията в икономическата сфера. Свободните демократи са за намаляване на корпоративните данъци и за фискална дисциплина. Социалдемократите считат, че орязването на разходите не са отговорът на кризата, а е нужна социална солидарност и грижа. Разнопосочни са вижданията: за повече и по-малко социална държава, за отношенията между пазара и държавата, дерегулацията и налагането на ограничения, за липсата на минимална работна заплата и повишаване на същата.
Настоящата криза показа ключовата роля на държавата както по отношение на политики и мерки, така и по отношение на държавна и европейска финансова подкрепа за бизнеса и гражданите. Левият подход, които беше адаптиран и приложен от всички правителства и европейски институции, е единственият работещ - гарантиращ грижата за хората и оцеляването на малките и средни предприятия. С оглед на задълбочаващите се последствия от кризата във всички аспекти на нашия живот е видно, че левите политики ще са единственият възможен изход в следващите няколко години, за да можем да излезем от кризата и да се справим с последствията от нея.
Ще си позволя и няколко думи за Социалдемократическата партия (ГСДП) в Германия. Шолц, лидерът на ГСДП, върна партията си в играта, но играта далеч не е приключила. В близко бъдеще за ГСДП е важно да се проведат смислени правителствени политики: да се намалят неравенствата, да се изпълни обещанието за социална справедливост, да се разработи проект за прогресивен технологичен растеж в областта на климата, да се стабилизира вътрешната и външната сигурност. Ако ГСДП постигне това, заедно с Шолц, ще докаже на своите избиратели, на гражданите на Германия и на Европа, че прогресивната политика е правилната политика във времена на криза, глобализация и изменение на климата.
От своя страна Шолц показа как трябва да изглежда социалдемокрацията, адаптирана към реалностите на модерната епоха. Цялата му платформа е ориентирана към това как да решава проблемите на гражданите, как да подобри начина им на живот, демонстрирайки през цялото време компетентност, спокойствие и „уважение“, независимо от класа, раса, вероизповедание или регион.
Политическият плурализъм е новата нормалност в европейските правителства. За първи път Германия е изправена пред предизвикателството да състави правителство не с две, а с три ключови партии. Те трябва да намерят „златната среда“ на добрия компромис, за да оправдаят очакванията на ЕС. Политиките на бъдещото правителство ще са базирани на компромис и компетентност, но основна роля ще играе най-влиятелната партия в тази коалиция – ГСДП. Вероятността е голяма да се постигне неотстъпчива позиция относно върховенството на правото, балансиран подход по отношение на климата, с поглед към обществото и стимулиране на технологически напредък и икономически растеж със силен социален елемент. Често обичаме да се сравняваме с немците, с техния избор за висок стандарт на живот, с тяхната адаптивност и възможност да се справяме с всякакви предизвикателства. Ето сега имаме възможност да го направим като тях – посоката е ясна, а изборът е наш. Ще засилим ли вятъра на промяната?
За контакт с Групата на Прогресивния алианс на социалистите и демократите в ЕП: https://www.socialistsanddemocrats.eu/
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)