Критики към много слабия напредък за сметка на негативни практики в борбата с корупцията и съдебната система отправи Европейската комисия в актуалния си доклад за България. Той бе официално представен днес в Брюксел от говорителя на ЕК Марк Грей и обхваща периода от последните 18 месеца.
В 13-ия поред доклад от механизма за сътрудничество и проверка по темите съдебна реформа, борба срещу корупцията и срещу организираната престъпност преобладават негативните констатации. Изводът е, че "общият напредък все още не е достатъчен и остава несигурен". Отправят се критики за слабости в съдебната система, за липсата на големи дела и присъди за корупция и срещу организираната престъпност, за скандалните политически назначения (вкл. на Пеевски), за политическото влияние над Темида. Отбелязва се, че тези слабости са се отразили и на общественото доверие, но и че "в обществото съществуват широки нагласи за реформа".
В десетте страници са посочени и няколко положителни момента: подобрения на процедурите за назначаване, главният прокурор предприе някои полезни управленски мерки и Висшият съдебен съвет постигна известен напредък по въпроса за натовареността.
В доклада са отправени и няколко конкретни препоръки:
- да се реализира планът за действие за прокуратурата в зададените срокове;
- особено внимание се обръща на ефективното прилагане на съдебните решения;
- да се преодолее избягването на излежаването на наказанията;
- една институция да работи за борбата с корупцията;
- да се подобри работата по вземане на решения за борбата на конфликта на интереси; и др.
Следващият мониторингов доклад ЕК ще изготви след около година, посочи Марк Грей.
Това не е доклад за работата на настоящото или предходното правителство. Убедени сме, че сегашното правителство ще приеме сериозно този доклад и ще работим с тях за постигане на напредък, каза още той.
Не желаем да се прави пряка връзка между днешния доклад и присъединяването на България към Шенгенското пространство, коментира говорителят в отговор на журналистически въпрос.
Днес бе представен и докладът за Румъния, в който положителните констатации преобладават. И там обаче ЕК изразява тревога за независимостта на съдебната система.
ЕДНО КЪМ ЕДНО
(част от констатациите в доклада):
- "Общественото доверие в българската съдебна система не е високо."
- "От юли 2012 г. са предприети някои значими стъпки. Процедурите за номиниране на висши магистрати са станали по-прозрачни за публиката и са налице по-постоянни усилия за справяне с някои от управленските проблеми в съдебната власт, като например корекция на дисбаланса с натовареността. Някои сериозни проблеми изискват действия - като например необходимостта да се запази от манипулации системата за разпределение на делата. През втората половина на 2013 г. не е имали директни атаки от изпълнителната власт към съдебната."
- "Остават опасенията за зависимостта на правораздаването в България."
- "Реформите от 2012 г. въведоха повече процедури за публичен избор във Висшия съдебен съвет. Но провеждането на този избор през есента на 2012 г. не демонстрира убедително открит конкурс, в който на преден план да са професионалните качества и почтеността."
- "Като цяло ВСС трябва да предприеме още стъпки в посока на прозрачността."
- "Днес ВСС не се възприема от широката общественост като автономен и независим орган, който е в състояние да отстоява ефективно независимостта на съдебната власт от изпълнителната и законодателната. Отговорността за защитата на независимостта на съдебната власт и следенето на обективното разглеждане на политически чувствителни случаи често пада върху гражданското общество. ВСС трябва да приеме това за основен приоритет и да въведе прозрачни процедури за последователно разглеждане на проблемите, когато те възникнат. Това също подсказва необходимостта от по-последователна политика по отношение на медиите.
- "Една от основните области, които влияят на общественото мнение в областта на правоприлагането и правосъдието, са назначенията, превърнали се във фокус на политиката и медиите. Загрижеността, че важни обществени назначения се вземат непрозрачно и в интерес на силни икономически и политически групи, се подсилва от няколко нашумели назначения преза изминалата година. Конкретни примери са неуспешните назначения в Конституционния съд и Държавната агенция за национална сигурност (ДАНС). И в двата случая кандидатите в крайна сметка се оттеглиха, но в наследство останаха опасенията за начина, по който работи системата. Това са само най-емблематичните случаи. Други резултатите срещнаха по-малка съпротива, но процесът показа, че непрозрачното вземане на решенията надделява над формалните процедури въпреки предприетите стъпки в тази посока."
- "Важен тест ще бъде предстоящото номиниране и избор на главния съдебен инспектор на към Инспектората на ВСС. (...) Изборът на председател на Върховния касационен съд ще бъде друго важно назначение през 2014 година."
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22.01 2014 в 17:35
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.01 2014 в 15:36
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.01 2014 в 12:35
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.01 2014 в 12:24
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.01 2014 в 12:08
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.01 2014 в 11:42
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Mumko
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
yoghurt
Радев за Пеевски: Тази наглост на стероиди няма да се осъзнае или да изчезне от само себе си
yoghurt
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември
Човека
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор
Johnny B Goode
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''