Доверието в институциите се срива в световен мащаб

OFFNews 26 януари 2015 в 15:30 3890 5

Доверието в институциите се срива в световен мащаб.

Според проучването Edelman Trust Barometer 2015 то е спаднало до най-ниското ниво от началото на финансовата криза от 2009 година.

Проучването е 15-ото поред. Проведено е в периода 13 октомври - 24 ноември 2014 г. чрез 20-минутни онлайн интервюта сред 27 000 души, избрани на случаен принцип, и допълнителна извадка от 6000 представители на информираната публика на възраст 25-64 г. от 27 държави. Последните са висшисти с висок доход за страната им, четат/гледат новини, свързани с политика и бизнес няколко пъти седмично. След изследваните страни са САЩ, Русия, Китай, Япония, Канада, Германия, Великобритания, Индия, Индонезия, Бразилия, ОАЕ, Франция, Испания, Португалия, Мексико, Сингапур, Швеция, Австралия, Турция.

Данните показват, че доверието в правителството, бизнеса, медиите и неправителствените организации е под 50% в 2/3 от изследваните страни. В половината от държавите нивата на доверие и сред информираните публики са под 50 на сто.

Доверието в бизнеса е под 50% в 14 страни. Това е най-ниският резултат от 2008 г. Най-големите спадове са в Канада (с 15 пункта до 47%), Германия (с 12 пункта до 45%), Австралия (с 11 пункта до 48%) и Сингапур (с 10 пункта до 61%).

"Налице е обезпокоителен спад в доверието към всички институции, подхранван от непредсказуемите и невъобразими събития през 2014 г. Разпространението на вируса Ебола в Западна Африка, изчезването на полет 370 на малайзийските авиолинии и двете последователни самолетни катастрофи, арестите на висши китайски правителствени служители, манипулирането на валутните курсове от шест световни банки и многобройните хакерски атаки, последната от които бе от страна на суверенна държава срещу Sony Pictures, разклатиха доверието", коментира главният изпълнителен директор на Edelman Ричард Еделман.

Липсата на доверие затруднява приемането на технологичния напредък. 51% смятат, че нововъведенията се случват твърде бързо, 54% - че са предизвикани от алчност. Само 24% са на мнение, че целта им е светът да стане по-добро място за живеене.

"Темпът на развитие никога не е бил по-бърз, а технологиите са се превърнали в още по-значим фактор за успеха на бизнеса. Иновациите трябва да увеличават доверието, но това не се случва. Да създаваш вече не е достатъчно. Необходим е нов договор между компанията и отделната личност, с който компаниите да гарантират, че иновациите са безопасни и се основават на независими изследвания, че носят ползи както за обществото, така и за индивида, и се ангажират със защитата на данните на клиента", коментира Еделман.

Развиващите се пазари са по-отворени към иновациите, отколкото развитите (65% в сравнение с 44%). В Обединените арабски емирства, Индия и Индонезия, трите водещи страни в индекса на доверие, са най-отворени към иновациите. В дъното на индекса на доверие са страни като Германия, Франция, Испания, Япония и Южна Корея.

Нивата на доверие в иновациите се различават в зависимост от вида на нововъведенията. Доверието е по-високо, когато става дума за развитие на технологиите, финансовите услуги и здравеопазването, включително електронните и мобилни разплащания (69%) и устройствата за следене на личното здраве (59%). Въпреки това, на иновации, внедрени в секторите на енергетиката и храните, като хидравлично разбиване (47%) и генната модификация (32%), се гледа много по-скептично. Индустрията на храните и напитките е една от най-надеждните (67%), но едва 35% от респондентите са убедени, че в нея може да се развие и приложи генното инженерство.

Анкетираните посочват конкретни действия, които биха увеличи доверието в бизнеса при въвеждането на иновации – превръщане на резултатите от тестовете в публично достъпни (80%), партньорствата с надеждни трети страни, включително академични институции (75%) и текущи клинични/бета тестове (71%)

В световен мащаб изпълнителните директори (43%) и държавните служители (38%) продължават да бъдат най-малко достоверни източници на информация, изоставайки далеч зад академични или бизнес експерти (70%) или „човекът като мен” (63%). В развиващия се свят, достоверността на изпълнителния директор е с 30 пункта по-висок и достига 61%.

Правителството е институцията с най-малка степен на доверие да 4-а поредна година. Доверието към него е под 50% в 19 от 27 държави, сред които Япония (40%), САЩ (41%), Великобритания (43%).

Ниско е доверието и към медиите в 60% от страните. За първи път онлайн търсачките се оказват по-надежден източник на информация за новини с общ характер и информация (64%), отколкото традиционните медии (62%).

Доверието в неправителствените организации спада за втора поредна година, но е на най-високо ниво спрямо бизнеса и правителството. В 19 от 27 страни доверието в неправителствения сектор пада или остава на същото ниво от предходната година с драматични спадове във Великобритания (16 пункта) и Китай (12 пункта).

63% от анкетираните отказват да купуват продукти или услуги от компании, на които не вярват, а 58% ги критикуват пред приятел или колега. 80% купуват продукти от компании, на които се доверяват, а 68% ги препоръчват на приятел.

81% вярват, че всяка компания може да предприеме конкретни действия, които да повишат печалбите й, но и едновременно с това да подобрят икономическите и социални условия в общността, в която оперира. 75% смятат, че една компания може да бъде по-печеливша, като намира начини за решаване на социални и обществени проблеми.


Edelman е най-голямата PR компания в света, с повече от 65 собствени офиса, над 5000 служители и с партньори в повече от 35 града по света. Edelman е собственик на компанията за изследвания Edelman Berland, рекламната компания Blue, технологичната агенция A&R Edelman, агенцията за медицински комуникации BioScience Communications и компаниите Edelman Significa (Бразилия), and Pegasus (Китай).

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови