Дончев ще пише доклад за е-управлението, БСП пита къде са парите

OFFNews 19 януари 2018 в 12:23 6052 1

Мнозинството в Народното събрание отхвърли искането на БСП за създаване на временна парламентарна комисия, която да направи пълен преглед на похарчените пари за електронно управление.

По предложение на ГЕРБ вицепремиерът Томислав Дончев трябва да представи до 31 март доклад за текущото състояние на разработените компоненти на електронното управление и начини за ускореното им внедряване в администрацията. 

По време на разискванията Дончев заяви, че "електронното управление не може да се сведе до купуването на компютри и принтери. За първи път имаме ясна институционална платформа - лидерът на процесите". И се надявам, каквото и да се случва в следващото десетилетие, този модел да не бъде променян, каза още Томислав Дончев. 

Непрекъснато получаваме информация за некомпетентна, мудна и лошо организирана работа на различни административни органи и на различни нива в администрацията. Убедени сме, че значителна част от проблемите, свързани с работата на администрацията, могат да бъдат решени със средствата на електронното управление, но си задаваме и въпроса - защо след няколко годишна работа и милиони похарчени лева от правителствата на ГЕРБ, практически няма използваеми резултати в изграждането на е-Управление?“.  Това заяви народният представител от ПГ на „БСП за България“ Димитър Данчев от парламентарната трибуна. Той припомни, че за електронно управление в България се говори от 1998г. „Оттогава до днес, за изграждане на електронно управление в държавната администрация са „усвоени“ поне няколкостотин милиона лева. Писани са няколко стратегии, отчитани са много успехи, но практическият резултат е значително под очакванията на гражданите и бизнеса“, каза още той. По неговите думи в България има 265 общини и общо над 500 администрации. „Основната част от административните услуги за гражданите и бизнеса - близо 80%, се предоставят от общинската администрация. Вярно е, че до преди 10-тина години едва половината общински администрации имаха някакво присъствие в интернет, докато днес, практически, няма администрация без уебсайт“, уточни той. Според него точно в общинските администрации проблемите са най-тежки и за съжаление са системно неглижирани, за сметка на централната администрация, където се инвестират около 90% от всички средства за електронно управление. „Обикновено мерилото за успех са „усвоените“ средства и броят на въведените електронни услуги. Но развитието на е-управление в България не бива да цели електронизация на хартиените процеси в администрацията, а по-скоро тяхната оптимизация чрез въвеждане на електронизирани процеси и информационни системи, които да повишават качеството на административното обслужване и да намалят административната тежест върху неговите участници и ползватели“, каза още народният представител. „Кой знае защо, обаче, г-н Дончев, отдели повече от половината от своето време за отговор от тази трибуна, от преди няколко дни, за да ни убеждава, че компютър и електронно управление са несъвместими понятия, а бъдещето на е-управлението в България се криело в "свързване на електронни регистри". Ако наистина „електронизацията на администрацията“ и „електронното управление“ нямат нищо общо, то аз и сега се питам - възможно ли е да имаме е-управление без компютри в администрацията?“, попита Данчев. Според него това е възможно, колкото е и възможно да караш кола без двигател. „Идеята пък за промяна на 100 и повече закона може вероятно да се обясни единствено с желанието да се забави реализацията на електронното управление, за да се изчака докато се „усвоят“ планираните средства по ОП „Добро управление“, коментира народният представител. Според него от отговора на Дончев става ясно защо до този момент той и ДАЕУ не са направили опит да дадат точна оценка на това- за какво, кога и колко пари са били изхарчени у нас за въвеждане на електронно управление. „Обяснението за това може да бъде само едно – страх от ужасяващата истина за изхарчените в последните години стотици милиони, без осезаеми резултати в административната реформа и без реално въвеждане на е-управление“, обясни депутатът от левицата. Той подчерта, че през последните 7-8 години ГЕРБ допусна масовото финансиране на безсмислени проекти, единствено с цел „усвояване“ на средства, което доведе и до настоящите резултатите в административната реформа и електронното управление.

Георги Свиленски: Искаме да се създаде комисия, за да стане ясно колко пари са изхарчени за е-Управление 

Когато зададохме въпроса до всеки един министър - колко пари са изхарчени за въвеждане на електронно управление в България, оказа се, те не знаят какво е електронно управление. Искаме да се създаде комисия, за да стане ясно - колко пари са изхарчени за е-Управление, колко за принтери, колко за тонери, колко за мобилни телефони и повече това да не се случва“, заяви зам.-председателят на ПГ на „БСП за България“ Георги Свиленски. Той подчерта, че електронното управление е приоритет на управляващите. „Преди една година промениха закона, направиха държавна агенция „Електронно управление“ и няма и година и сменихте директора на тази агенция. Защо го сменихте? Така ли ще правят всяка година – с нов директор ще вървим към електронно управление или ще чакаме следващия дебат, след осем месеца, пак да питаме колко пари са изхарчени за електронно управление“, коментира Свиленски. Той подчерта, че тази комисия е за това – да се види какво е изхарчено, какво е направено, да се каже кой носи отговорност. „Когато изхарчим 100 млн. лв.-да видим какво ще имаме, защото единственото нещо, което са направили в електронното управление, е да сложат апаратче за билетчета в НАП, „Митници“ и Здравна каса, вместо хората да стоят прави и да се записват в списъци. Сега стоят с листчета и си чакат същия ред, на същите опашки“, каза още Свиленски.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови