Започва мащабна дигитализация на висшето образование. Техника, създаване на изцяло електронни курсове от преподавателите, обучения и включване на наситеността на оборудване към критериите за акредитация предвижда Оперативният план за изпълнение на Стратегията за висшето образование (2021-2030 г.), приет от Министерския съвет днес.
Всички учебни планове и програми ще бъдат изцяло променени до 2029 г., включително с оглед дигиталната трансформация. До 2023 г. това трябва да се случи с поне 30% от тях във всяко висше училище, с поне 70% - до 2028 и напълно - до 2029 г.
Ще бъдат включени практически дисциплини по изкуствен интелект (AI), добавена реалност (AR), изкуствена реалност (VR).
До 2030 г. ще се осигури техника, която да позволява интерактивното и дигитално преподаване, финансирането за която ще дойде от национална програма, и бюджетите на висшите училища. Съответно ще се увеличат значително и програмите за електронно дистанционно обучение. Предвижда се и създаването на онлайн библиотеки.
Парите ще дойдат от държавния бюджет, бюджетите на висшите училища, европейските фондове, програмите на ЕС „Еразъм+“ и „Хоризонт Европа“, както и по Плана за възстановяване и устойчивост.
С еврофинансиране ще се осигури и създаването на дистанционни курсове (MOOCs) с отворен достъп от български преподаватели на английски език.
Изцяло електронна ще е системата за кандидатстване от чужбина. Крайният срок за това е 2025 г.
Други промени ще са свързани с въвеждане на хибридни дисциплини, които включват преподаватели от различни научни области и професионални направления (2024 – 2028 г.), включване на социални и/или хуманитарни дисциплини (философия, социология, политология, изкуство и др.) в учебните планове на другите професионални направления, както и на уводни дисциплини от точните науки (математика, информатика, природни науки и др.) в хуманитарните и социалните направления (до 2028 г.), намаляване на аудиторната заетост и гъвкавост на учебните планове, стимулиране на практическата подготовка; дуално обучение и осигуряване на студентски стажове и практики.
Ще се стимулират: създаването на съвместни програми между български и чужди висши училища; нови форми на образователен обмен в рамките на европейското сътрудничество; двойните и съвместни образователни степени.
Кариерни центрове, осигуряване на механизми за проследяване на реализацията на дипломираните студенти и поддържане на клубове на завършилите са също в плановете на образователното министерство.
Денков праща всички студенти на курс срещу плагиатството още първата година в университета
Плагиатство
Актуалната тема за плагиатството е залегнала в оперативния план чрез изискването всички първокурсници да учат що е плагиатство, как да цитират коректно източници на информация, какви са принципите на защита на интелектуалната собственост. Курсът по научна етика ще бъде задължителен и въведен в периода 2021-2023 г. В учебния процес ще бъде включен и специализиран софтуер, който ще проверява има ли плагиатство в даден труд или не.
Освобождаване от такси и стипендии
Освобождаване от такси на докторантите в приоритетни за държавата професионални направления и на назначени по научни проекти с публично финансиране, предвижда още проектът, както и стипендиите на докторантите да се поддържат на ниво поне 150% от минималната заплата.
За да се стимулират младите да стават преподаватели, се предвижда до 2022 г. заплащането в дадено професионално направление да стане не по-малко от средната заплата на реализиращите се в него студенти.
Спорт и материална база
До 2030 г. ще се разработи и реализира финансово обезпечена 10-годишна национална програма за изграждане и реконструкция на спортни обекти и съоръжения и модернизиране на спортната база във висшите училища. Предвиждат се задължителни часове по спорт във всички учебни планове и определянето на приоритетни колективни и индивидуални спортове. За най-изявените спортисти студенти трябва да има и стипендии.
Предвижда създаване на система за съвместно използване на материалната база (учебни лаборатории, обучителни бази, спортни бази и др.) от две и повече висши училища, както и стимулиране на обединяването на висши училища на доброволен принцип и на създаването на консорциуми за висше образование.
Качество
Обвързване на количеството и качеството на преподаване със заплатите, на основание промени в системите за атестиране е друга заложена цел.
Размерът на държавната субсидия за университетите ще се обвърже с изпълнението на договорите, които ректорите вече сключват с министъра на образованието (2021-2030 г.).
Ще се въведе механизъм за регулярна студентска оценка.
За да се „отворят“ българските висши училища за света, се предвижда нормативно уреждане на възможността те да признават дипломи за висше образование от чужди университети – страни по Лисабонската конвенция, без да е необходима легализация.
В частта за научната дейност е заложено субсидията за изследователските висши училища да се обособи в две части – за издръжка на обучението на студентите и за научни изследвания, а субсидията за последните да достигне поне 40% от общата до 2025 г.
Въвеждането на 3-годишно редовно дистанционно бакалавърско обучение и на 2-годишно редовно, дистанционно и задочно магистърско, ако то надгражда 3-годишното бакалавърско планират още от МОН.
Планира се и въвеждане на електронна Европейска студентска карта до 2025 г.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир