Въпрос за седмокласник: моля, помогнете!

Александра Маркарян Последна промяна на 08 октомври 2018 в 13:20 11992 4

Въпрос за седмокласници в "Работни листове по български език" се оказа препъни-камък и за деца, и за родители, а и за притекли се на помощ журналисти. В помагалото е публикувана част от текст, поместен в печатно издание. От учениците се иска да я прочетат и отговорят "кои са особеностите на комуникативната ситуация, в която текстът служи като средство за размяна на информация".

Несигурен какво точно го питат, ученик се обърнал към родителите си, но и те се объркали и - нали текстът е журналистически - попитали приятел журналист. Той, от своя страна, потърси помощ от колеги във Фейсбук, но се оказа, че никой от включилите се в дискусията не е напълно уверен какъв е правилният отговор.

Любопитни какво очакват авторите и на какво искат да научат децата с горното задание, от OFFNews изпратихме запитване до издателството - "Булвест 2000". Помолихме ги да отговорят на зададения от тях въпрос и да разяснят смисъла от включването му в помагалото.

Ето правилния отговор, даден от един от тримата съавтори на учебния комплект по български език за 7. клас - проф. д-р Ангел Петров:

"Въпросът е насочен към текст, който по вид е медиен текст. Отличава се с краткост на формата и актуалност на съдържанието. Разпространява се чрез средство за масова комуникация („из печата“). Предназначен е да информира за предстояща изложба (културно събитие) в условията на официално непряко писмено общуване. Авторът е журналист, а читателите са широк кръг от хора, т. нар. аудитория на медията".

На въпроса ни какъв е смисълът от включването на заданието проф. Петров отговаря:

"Когато решават задачата, седмокласниците се учат да анализират особености на комуникативната ситуация, за която е предназначен медийният текст. Информация по този проблем учениците вече са получили по време на урок за нови знания на тема „Текстът в масовата комуникация“ (от учебното съдържание по български език за 7. клас)".

Включването на текстове в учебниците се извършва на основата на зададените в учебните програми теми и понятия, подчертават от издателството. С други думи, те са длъжни да се съобразят със спуснатата от Министерството на образованието и науката (МОН) програма. А дали въпросната програма, следствие от която са учебниците и помагалата, ще помогне на децата да усвоят простички правила: например да знаят къде се пише пълен член, каква е разликата между "и" и "й", за какво служи запетаята и къде не се пише така модерната напоследък главна буква? Едва ли, но пък ще са чували за "особеностите на комуникативната ситуация".

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

22188

3

Стефан

08.10 2018 в 14:22

Видимо, професорът по комуникативно словоблудство е в ситуация на тежък ментален дисонанс. Както и членовете на комисията, одобрила тая глупост.
Господи, прибери си вересиите!
Аз пък имам въпрос към аффтурите на това безумие (идва от "без ум"): Какво общо има тоя абзац с българският език?

11009

2

случайно прочетох

08.10 2018 в 13:57

Тия нормални ли са, да занимават децата с подобни празнодумия???И то в седми клас???

13409

1

мнение от IP

08.10 2018 в 13:46

Благодаря за информацията. Ще си запиша, че при всяка пряка устна "комуникативна ситуация" със седмокласници ще им препоръчвам горещо да не се възползват по възможност от този текст за пряко писмено общуване, наречен "Работни листове по български език"