Улица или не? Казусът с крайбрежната алея на Варна се заплита с всяко следващо правителство

Нели Александрова 14 юни 2023 в 13:05 2754 0

Снимка Авторът

Десетки и десетки пешеходци, велосипедисти и майки с детски колички се провират измежду спрени и шофирани коли по не особено широка алея между морето и ниската част на скат, обримчен от заведения. Така изглеждаше в продължение на повече от 20 години и допреди по-малко от година крайбрежната алея в най-големия ни морски град Варна.

Дали тази картина отново ще стане обичайна ще бъде ясно най-рано на 23 юни.

Тогава изтича заложеният на 12 юни срок от настоящия министър на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков за изясняване на статута на дългия почти 4 км участък, който във Варна фигурира официално под името Крайбрежна алея „Капитан Георги Георгиев“.

Целта е да се защити общественият интерес и да се гарантират животът и безопасността на пешеходците по т.нар. Алея първа, посочват от ресорното ведомство.

От 12 до 23 юни 2023 г., съвместно с МВР, ще бъде извършена детайлна проверка, за която заповед е издал началникът на РДНСК-Варна инж. Кирил Москов. Работна група на място и по документи ще проверява Крайбрежната алея /дамба/ „Капитан Георги Георгиев“.

До приключването на работата достъпът на коли се ограничава, уточняват от МРРБ.

Идеята крайбрежната алея на Варна да е без коли датира поне от началото на века, но се раздвижи особено през пандемията с появата на няколко визуализации и концепции на млади архитекти и засилване на гражданската активност. Всичко това перманентно съпътствано през годините с протести „за“ или „против“.

Последният такъв е от понеделник – 12 юни, когато около 200 души протестираха срещу отмяната на заповед на все още настоящият областен управител Марио Смърков (той подаде оставка заедно с останалите областни управители, назначени от служебното правителство на Гълъб Донев на 12 юни, която правителството на Николай Денков обяви, че няма да приеме – бел. р.), на предшественика му Благомир Коцев (назначение на ПП), с която беше спряно движението на коли по Крайбрежната алея в началото на юли миналата година.

По думите на Смърков причината е становище на Регионалната дирекция за национален строителен контрол (РДНСК), подкрепено и от МРРБ, че алеята не е алея, а улица. Така меродавен да се разпорежда с регулацията на движението в участъка край морето се оказва община Варна, а не областната администрация.

Предисторията на този конкретен казус, свързан с варненската крайбрежна алея е от 2021 г., когато Смърков също беше областен управител, назначен от служебно правителство.

През август същата година (2021) той информира държавните институции за ситуацията. На 23 декември 2021 г. пише до регионалния министър – тогава Гроздан Караджов, и до зам.-председателката на държавната агенция за безопасност на движението – тогава Ангелина Тотева.

Отговор в администрацията получават на 15 март 2022 г., когато областен управител е вече Благомир Коцев. В писмото си министър Караджов сочи, че крайбрежната алея не е улица, изградена е като брегоукрепително съоръжение в отговор на морската абразия* и по тази линия е публична държавна собственост, която е отговорност на областния управител.

„...дамбата, посочена като „крайбрежна алея“ в писмото на областния управител на област Варна, не е проектирана да изпълнява функции на път или улица за преминаване на моторни превозни средства. Бетоновата настилка, като част от конструкцията на съоръжението, не е оразмерена за подвижни товари от моторни превозни средства, съгласно Нормите за проектиране на пътища (сега Наредба № РД-02-20-2 от 28 август 2018 г. за проектиране на пътища)“, пише в писмото на министър Гроздан Караджов.

Казусът със статута на варненската крайбрежна алея обаче далеч не се изчерпва само дотук.

Няколко месеца по-късно - през септември 2022, в областната администрация, оглавена повторно от Марио Смърков, се получава становище от РДНСК – Варна, в което той е информиран – в противовес на мнението, изразено през март същата година от МРРБ и Гроздан Караджов, че крайбрежната варненска алея е предвидена за улица и терен за транспортна инфраструктура.

Смърков уведомил община Варна в лицето на главния ѝ архитект Виктор Бузев – той беше временно отстранен от длъжност през април (бел.р.), но реакция нямало.

Последвалите консултации с МРРБ довели и до заповедта отпреди седмица за отмяна на забраната за движение на коли по алеята, срещу която протестираха варненци на 12 юни.

Изградена през 80-те години, варненската крайбрежна алея дълги години фигурира и се третира като брегоукрепително съоръжение. И така, до 2012 г., когато тя се оказва заложена в Общия устройствен план на Варна – разработван под ръководството на две дългогодишни кметски администрации, като улица от четвъртокласната пътна мрежа на града, свързваща район между басейн „Приморски“ и сп. „Почивка“ (на равнището на табелата за край на Варна в посока курорта „Златни пясъци“).

Как е въпрос, на който никой няма отговор.

* абразия – процес на разрушаване (изземване) на брега, причинено от действието на морската вода

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Топлофикация подари 200 милиона на Ковачки