В часа на класа учениците ще учат финансова грамотност, кариерно ориентиране, антикорупция и правила за поведение при терористична заплаха. Това предвижда проектът на държавния образователен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, представен днес от Министерството на образованието и науката.
Новият стандарт влиза в сила през учебната 2016-2017 година.
Стандартът регламентира темите, които ще се учат не само в часа на класа, но и в общообразователната подготовка и извънкласните форми.
В този стандарт са уредени правилата за функциониране на ученическото самоуправление чрез ученическите съвети.
"Това е модел на самоуправление, който с изградени умения още в училище, ще стимулира и лидерството, стремеж у всеки да защитава и отстоява своя позиция. Първо в училище, а след това - в цялото общество - дали по време на избори, дали пред работодатели, дали когато трябва да се защити природата или да се противопостави на агресия, на дискриминация и други недемократични действия", посочи министърът на образованието Меглена Кунева.
Чрез този стандарт учениците ще получат и подготовка по темата за защита на потребителите.
Стандартът определя занимания, дейности и проекти по тематични области, свързани с:
- патриотичното възпитание и изграждането на националното самочувствие;
- предприемачеството и управлението на личните финанси;
- защитата на родината и военното обучение;
- безопасността и движението по пътищата;
- защитата при бедствия и аварии;
- превенция на насилието,
- справяне с гнева и агресията и мирно решаване на конфликти;
- превенция на тероризма и поведение при терористична заплаха;
- превенция и противодействие на корупцията.
Извън определените в стандарта теми министърът на образованието и науката може ежегодно да определя и други актуални теми, по които да се работи в часа на класа.
Всяка детска градина и училище ще приема свои програми по този стандарт. Неизменна част от институционалните политики са определянето на училищни ритуали, сред които и тези свързани с честването на националния празник, на официалните празници, на дните на национални герои и будители, на празника на патрона на училището; изпращане на завършилите зрелостници; изборът на училищна униформа и/или знаци и символи; училищен химн, възпитаването в трайни навици за отдаване на почит и израз на националното самосъзнание чрез изслушване на националния химн в тържествени за училището моменти и поставяне на националния флаг на фасадата на училището.
Стандартът регламентира подкрепа за учениците чрез подходящи за възрастта им демократични практики, като участие в ученическото самоуправление, доброволчески дейности, участие в училищни медии (вестници, радио, телевизия, списания, интернет страници и др.); училищни кампании, подкрепящи здравето, толерантността, социалната чувствителност, правата на човека, опазването на околната среда и пр.; обучения на връстници от връстници; форми на посредничество, решаване на конфликти, превенция на агресията; практиката на ученици-наставници за превенция на конфликти, отпадане от училище и др.
Това е 13-ият стандарт, който МОН изготви преди новата учебна година. Предстои представянето на стандартите за инспектирането, за управлението на качеството, за нормирането и заплащането, за физическата среда, и за финансирането.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12214
2
23.08 2016 в 21:26
Само, както някой коментира, дали ще има подготвени учители, като компетентност и безпристрастност.
29585
1
23.08 2016 в 19:03
т.1 подготвени ли са учителите да предават темата политически коректно или оставяме на субективната преценка на предаващия индивид?
т.2 как бори личния пример и семейните традиции?
т.3 това своего рода "теоретична казарма" ли се явява?
т.4 одобрявам, но ако е застъпен подходящия материал още от детската градина
т.5. достатъчно е грамотно съхранение на лична безопасност, другото е работа на специализираните служби
т.6 как ще се ограничи изобилието от нагледни примери, които освен частно из мрежата ми ги излъчват вече масово и медиите - кой го приема за назидание и кой за героичен подвиг е относително
т.7 изписани са тонове мастило и психолози станаха милиардери без особен ефект, а конфликтите са особено популярни в наши дни - ама нищо, щом имате амбицията да го преборите
т.8 явно не гледате новини
т.9 БУАХАХАА
Нямам повече въпроси
Последни коментари
781000
Нова арт инсталация на мястото на мавзолея
динозавър
Браншът благодари на Милошев: За пръв път властта работи за туризма
GB
Отпускаме 250 млн. лв. за Мини Марица-изток, обяви премиерът Главчев
Червената шапчица
Кирил Петков: Росен Желязков изпълняваше заявки на Борисов и Пеевски
Trabajo
Браншът благодари на Милошев: За пръв път властта работи за туризма
Constanza
Браншът благодари на Милошев: За пръв път властта работи за туризма