В часа на класа учениците ще учат финансова грамотност, кариерно ориентиране, антикорупция и правила за поведение при терористична заплаха. Това предвижда проектът на държавния образователен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, представен днес от Министерството на образованието и науката.
Новият стандарт влиза в сила през учебната 2016-2017 година.
Стандартът регламентира темите, които ще се учат не само в часа на класа, но и в общообразователната подготовка и извънкласните форми.
В този стандарт са уредени правилата за функциониране на ученическото самоуправление чрез ученическите съвети.
"Това е модел на самоуправление, който с изградени умения още в училище, ще стимулира и лидерството, стремеж у всеки да защитава и отстоява своя позиция. Първо в училище, а след това - в цялото общество - дали по време на избори, дали пред работодатели, дали когато трябва да се защити природата или да се противопостави на агресия, на дискриминация и други недемократични действия", посочи министърът на образованието Меглена Кунева.
Чрез този стандарт учениците ще получат и подготовка по темата за защита на потребителите.
Стандартът определя занимания, дейности и проекти по тематични области, свързани с:
- патриотичното възпитание и изграждането на националното самочувствие;
- предприемачеството и управлението на личните финанси;
- защитата на родината и военното обучение;
- безопасността и движението по пътищата;
- защитата при бедствия и аварии;
- превенция на насилието,
- справяне с гнева и агресията и мирно решаване на конфликти;
- превенция на тероризма и поведение при терористична заплаха;
- превенция и противодействие на корупцията.
Извън определените в стандарта теми министърът на образованието и науката може ежегодно да определя и други актуални теми, по които да се работи в часа на класа.
Всяка детска градина и училище ще приема свои програми по този стандарт. Неизменна част от институционалните политики са определянето на училищни ритуали, сред които и тези свързани с честването на националния празник, на официалните празници, на дните на национални герои и будители, на празника на патрона на училището; изпращане на завършилите зрелостници; изборът на училищна униформа и/или знаци и символи; училищен химн, възпитаването в трайни навици за отдаване на почит и израз на националното самосъзнание чрез изслушване на националния химн в тържествени за училището моменти и поставяне на националния флаг на фасадата на училището.
Стандартът регламентира подкрепа за учениците чрез подходящи за възрастта им демократични практики, като участие в ученическото самоуправление, доброволчески дейности, участие в училищни медии (вестници, радио, телевизия, списания, интернет страници и др.); училищни кампании, подкрепящи здравето, толерантността, социалната чувствителност, правата на човека, опазването на околната среда и пр.; обучения на връстници от връстници; форми на посредничество, решаване на конфликти, превенция на агресията; практиката на ученици-наставници за превенция на конфликти, отпадане от училище и др.
Това е 13-ият стандарт, който МОН изготви преди новата учебна година. Предстои представянето на стандартите за инспектирането, за управлението на качеството, за нормирането и заплащането, за физическата среда, и за финансирането.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12214
2
23.08 2016 в 21:26
Само, както някой коментира, дали ще има подготвени учители, като компетентност и безпристрастност.
29585
1
23.08 2016 в 19:03
т.1 подготвени ли са учителите да предават темата политически коректно или оставяме на субективната преценка на предаващия индивид?
т.2 как бори личния пример и семейните традиции?
т.3 това своего рода "теоретична казарма" ли се явява?
т.4 одобрявам, но ако е застъпен подходящия материал още от детската градина
т.5. достатъчно е грамотно съхранение на лична безопасност, другото е работа на специализираните служби
т.6 как ще се ограничи изобилието от нагледни примери, които освен частно из мрежата ми ги излъчват вече масово и медиите - кой го приема за назидание и кой за героичен подвиг е относително
т.7 изписани са тонове мастило и психолози станаха милиардери без особен ефект, а конфликтите са особено популярни в наши дни - ама нищо, щом имате амбицията да го преборите
т.8 явно не гледате новини
т.9 БУАХАХАА
Нямам повече въпроси
Последни коментари
Октим
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
user4eto
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
Танас
В София има 33 555 платени паркоместа, ЦГМ са продали 36 001 винетни стикера за живущи в тях
jdravun
Калин Стоянов призна, че Пеевски е охраняван от НСО
Итн
И третият път не донесе късмет: Парламентът е все така без ръководство (гласувания)
Джендо Джедев
Пеевски: Петков ми каза, че Рашков го държи за т*****е заради ареста на Борисов