Темите за часа на класа: тероризъм, корупция, кариера

OFFNews 23 август 2016 в 17:33 13105 2

Снимка БГНЕС/Боби Тошев

Министърът на образованието Меглена Кунева и заместникът й Диян Стаматов

В часа на класа учениците ще учат финансова грамотност, кариерно ориентиране, антикорупция и правила за поведение при терористична заплаха. Това предвижда проектът на държавния образователен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование, представен днес от Министерството на образованието и науката.

Новият стандарт влиза в сила през учебната 2016-2017 година.

Стандартът регламентира темите, които ще се учат не само в часа на класа, но и в общообразователната подготовка и извънкласните форми.

В този стандарт са уредени правилата за функциониране на ученическото самоуправление чрез ученическите съвети.

"Това е модел на самоуправление, който с изградени умения още в училище, ще стимулира и лидерството, стремеж у всеки да защитава и отстоява своя позиция. Първо в училище, а след това - в цялото общество - дали по време на избори, дали пред работодатели, дали когато трябва да се защити природата или да се противопостави на агресия, на дискриминация и други недемократични действия", посочи министърът на образованието Меглена Кунева.

Чрез този стандарт учениците ще получат и подготовка по темата за защита на потребителите.

Стандартът определя занимания, дейности и проекти по тематични области, свързани с:

- патриотичното възпитание и изграждането на националното самочувствие;

- предприемачеството и управлението на личните финанси;

- защитата на родината и военното обучение;

- безопасността и движението по пътищата;

- защитата при бедствия и аварии;

- превенция на насилието,

- справяне с гнева и агресията и мирно решаване на конфликти;

- превенция на тероризма и поведение при терористична заплаха;

- превенция и противодействие на корупцията.

Извън определените в стандарта теми министърът на образованието и науката може ежегодно да определя и други актуални теми, по които да се работи в часа на класа.

Всяка детска градина и училище ще приема свои програми по този стандарт. Неизменна част от институционалните политики са определянето на училищни ритуали, сред които и тези свързани с честването на националния празник, на официалните празници, на дните на национални герои и будители, на празника на патрона на училището; изпращане на завършилите зрелостници; изборът на училищна униформа и/или знаци и символи; училищен химн, възпитаването в трайни навици за отдаване на почит и израз на националното самосъзнание чрез изслушване на националния химн в тържествени за училището моменти и поставяне на националния флаг на фасадата на училището.

Стандартът регламентира подкрепа за учениците чрез подходящи за възрастта им демократични практики, като участие в ученическото самоуправление, доброволчески дейности, участие в училищни медии (вестници, радио, телевизия, списания, интернет страници и др.); училищни кампании, подкрепящи здравето, толерантността, социалната чувствителност, правата на човека, опазването на околната среда и пр.; обучения на връстници от връстници; форми на посредничество, решаване на конфликти, превенция на агресията; практиката на ученици-наставници за превенция на конфликти, отпадане от училище и др.

Това е 13-ият стандарт, който МОН изготви преди новата учебна година. Предстои представянето на стандартите за инспектирането, за управлението на качеството, за нормирането и заплащането, за физическата среда, и за финансирането.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    12214

    2

    Човек

    23.08 2016 в 21:26

    Ткъв предмет беше изключително необходим. Бих казал дори най-важния. Добре е да се добави и нещо като "законознание" за основните закони, институциите и как да си търсят правата. Би било чудесно да се направи и предмет обединяващ етика, естетика и изкуства във вид подходящ за възрастта им.
    Само, както някой коментира, дали ще има подготвени учители, като компетентност и безпристрастност.

    29585

    1

    Izalina

    23.08 2016 в 19:03

    Имам някои въпроси и коментари "по тематични области, свързани с:"

    т.1 подготвени ли са учителите да предават темата политически коректно или оставяме на субективната преценка на предаващия индивид?

    т.2 как бори личния пример и семейните традиции?

    т.3 това своего рода "теоретична казарма" ли се явява?

    т.4 одобрявам, но ако е застъпен подходящия материал още от детската градина

    т.5. достатъчно е грамотно съхранение на лична безопасност, другото е работа на специализираните служби

    т.6 как ще се ограничи изобилието от нагледни примери, които освен частно из мрежата ми ги излъчват вече масово и медиите - кой го приема за назидание и кой за героичен подвиг е относително

    т.7 изписани са тонове мастило и психолози станаха милиардери без особен ефект, а конфликтите са особено популярни в наши дни - ама нищо, щом имате амбицията да го преборите

    т.8 явно не гледате новини

    т.9 БУАХАХАА
    Нямам повече въпроси
     
    X

    Делян Пеевски и Кирил Петков си крещят от първия ред на пленарната зала