Спаси София против проекта за бившето депо "Клокотница"

OFFNews Последна промяна на 04 април 2017 в 11:56 5554 2

Неправителствените организации Спаси София и Сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ се обявяват против първото трамвайно депо в столицата да бъде дадено на частен инвеститор. Те твърдят, че става дума за "готвено поредно посегателство над паметник на архитектурата", което се прави "тихомълком" на "Московска" 33.  

Вчера проектът бе разгледан на заседание на общинската комисия по култура и образование. Според доклада сградата на депо "Клокотница" на бул. "Мария Луиза" ще се отдаде за десет години срещу инвестиции от по милион на година и 100 000 лева наем. Идеята е на мястото да се създаде център за изкуства и музей на транспортните технологии. В него ще бъде изложена първата мотриса, наричана "Графинята", а предоставянето на студията за снимане на филми ще позволи на инвеститора да си върне вложенията, обясни зам.-кметът Тодор Чобанов. 

В позицията на двете организации от днес се казва още: 

Организациите изразяват категоричното си несъгласие с така предложения доклад заради липсата на прозрачност при провеждането на процедурата, както и защото не са проведени обществени обсъждания за бъдещето и предназначението на сградата. Те заявяват също, че разпределението на функциите е изцяло плод на въображението на вносителите на доклада и липсва икономически анализ, който да обоснове, защо се предвижда сградата да бъде „многофункционален център за изкуства и средище на творческите индустрии“, вместо транспортен музей на София, както и защо е избрана процедура „отдаване под наем“, а не концесия, публично-частно партньорство или друго.

„Силно притеснение буди и фактът, че никъде в документа не е отразено, че това е имот, който от начало е свързан с транспортната история на София“, заявяват от организациите. Депото е изградено на голо поле, предоставено за тази цел с указ на Цар Фердинанд още през 19-ти век. Организациите настояват основната му функция да остане такава, като поне половината от него „подслони“ Музей на градския транспорт и припомнят, че София разполага с 24 музейни експоната, чакащи своята реставрация и експониране – 14 трамвая, 5 тролейбуса и 5 автобуса, както и че София е една от последните европейски столици без музей на транспорта, въпреки богатата му история в града.

Недоумение за Спаси София и Сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ предизвиква и факта, че през 2016г. Столичната община е финансирала проект по програма „Европа“, целящ разработване на концепция за трансформирането на повече от половината площ на трамвайно депо Клокотница в Музей на градския транспорт на София и съвместяване на други приходоориентирани функции в останалата.

Никой от вносителите на настоящият доклад обаче, не е посетил нито едно събитие и кръгла маса, организирани по проекта. Едва след изрична молба се е осъществила среща с един от вносителите - г-жа Малина Едрева, на която са присъствали също зам.-кмета по транспорт г-н Евгени Крусев, зам.-кмета по култура доц. Тодор Чобанов, председателката на транспортната комисия към СОС г-жа Екатерина Йорданова и гл. арх. на София Здравко Здравков. По време на срещата, Малина Едрева е поела ангажимент за извървяване на „пълна процедура“ със „серия обществени обсъждания“ преди да бъде изработено заданието за трансформиране и отдаване на трамвайното депо. Очевидно е обаче, че ангажиментът за прозрачност и работа в полза на обществения интерес не е спазен.

Организациите настояват докладът да се оттегли от дневния ред на всички комисии и от този на заседанието на Столичен общински съвет, насрочено за 06-ти април, както и очакват поетият ангажимент за прозрачност и обществени обсъждания да бъде спазен.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

8329

2

Шопа

05.04 2017 в 18:24

Ето това са видими резултати от Фиданката.

22188

1

Стефан

04.04 2017 в 12:53

Нямам представа кои са тия хора, но по тоя въпрос рязко ги подкрепям. Ако смятат че мога да съм полезен с нещо - през администрацията на сайта, струва ми се важно.