Успех на кризисното въвеждане на електронното обучение по време на извънредното положение отчете председателят на образователния синдикат към "Подкрепа" Юлиян Петров.
В позиция, изпратена до медиите, той посочва, че обхватът на онлайн обучението на практика е бил съизмерим с този на редовната форма.
"Интересът към тази форма беше впечатляваща в гимназиален етап. Въпреки липсата на единна платформа, българските училища се интегрираха в тази иновация и направиха възможно успешното завършване на учебната година и провеждането на матури и външни оценявания", посочва Петров.
Той подчертава, че в резултат на това социологическите агенции са отчели висок рейтинг на учителите, втори след лекарите. "Бихме добавили смело и отличен рейтинг за българските родители, които бяха в кухнята на дистанционните образователни иновации и партнираха с непознат досега ентусиазъм", казва Юлиян Петров.
Като недостатък той посочва липсата на оценки в първия етап от провеждането на дистанционния процес, както и забраната за писане на отсъствия. "Тази свобода лиши от мотивация хиляди ученици и те не участваха ефективно в работата на класовете. Но това е задължаващо към законотворците - да ситуират регламент за електронно обучение – писане на отсъствия и включени видеокамери и т.н.", пише председателят на синдиката.
Проучване е показало, че педагозите са положили много извънреден труд по време на епидемията. Мнозинството от учителите – 56% - са работили между 10 и 12 часа, а 13,1% над 12 часа. 25,3% са работили от 5 до 8 часа и 5,6% са работили по 5 часа.
Синдикатът подкрепя промени в образователния закон (ЗПУО) във връзка с онлайн обучението.
Дистанционното обучение следва да се използва приоритетно в прогимназиален и гимназиален етап, където могат да се достигнат, визираните в проекта за промяна на ЗПУО, до 20%, смята председателят на синдиката.
За учениците до 4-ти клас обаче новата форма на обучение не е подходяща "поради възрастовите особености на деца и ученици и специалните образователни приоритети в тези степени", допълва Петров.
Какво още предлага Синдикат "Образование":
МОН трябва да ситуира своевременно до три години национална дигитална безплатна платформа, която да съдържа дигитални уроци и помагала, които да обхващат поне 90% от учебния материал.
Всяко българско училище трябва да изгради и използва свой собствен дигитален облак на домейн на училището и да го изпълни с ресурси. Това ще даде възможност образователните институции да започнат симбиозата редовно и електронно обучение.
Лишени от голяма ефективност бяха „безплатните“ интернет акаунти към Microsoft, които МОН раздаваше по време на Пандемията и със същата спорна ефективност ще бъдат и евентуални „безплатни“ акаунти към Google. И двата технологични гиганта предоставят безплатни услуги за образователни институции. Но тук е важно обучението на учителите, което може да започне по ОП НОИР.
Електронните часове рано сутрин и късно вечер, като превенция на двусменния режим, могат да бъдат възможна алтернатива, но това ще затрудни немалко директорите на училища и със сигурност ще изисква солиден финансов ресурс за техника, обучение на учители, дигитални средства и повече и по-добре подготвени щатни педагогически специалисти, които да осигурят хибридния учебен процес.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег