''Само 6 са загинали от алкохол и скорост. Хората умират от калпавите пътища''

OFFNews 12 юни 2020 в 20:12 8260 1

Всички поправки на Закона за движение по пътищата се свеждат до увеличаване на санкциите. Най-голямото увеличение за последните години беше през 2017 г. - всички глоби се умножиха по две. Тогава се въведе свалянето на номера, взимането на книжката и ред други вандалски методи, които не доведоха до спадане броя на загиналите.

Имаме само две години намаление на загиналите по пътя, заяви в предаването "Лице в лице" на БТВ Христо Радков от Българско обединение на шофьорите.

За една година преди въвеждането на тези рестрикции и една година след - разликата в загиналите е трима души. От алкохол и превишена скорост са загинали само шестима, твърди пък Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по автомото подготовка.

Според него катастрофите стават основно заради лошите и калпави пътища, както и заради пътните полицаи, които дебнат там, където не трябва да бъдат.

"Ако отидете от Пловдив до Стара Загора да пътувате, актовете Ви започват да хвърчат, а няма кой да оправи в годините назад този път. Същото е и с Витиня, със знаци, които липсват. Едни и същи полицаи излизат от пътна полиция, отиват в администрацията или в АПИ. И създават хаос", категоричен е Иванов.

Това че МВР не може да намери механизъм, по който да връчва наказателните постановления или електронни фишове, не значи, че трябва да се въвеждат милиционерски методи в стил 82-а година и да ни спират от почивка или пътуване по служба, само защото не сме платили някой фиш, за който може дори да не сме били уведомени, коментира Радков.

"На излизане ще ви вземат книжката, ако сте с ваш автомобил, ще го спрат от движение, после вие трябва да го върнете до каналите на КАТ, за да го пуснете в движение с репатрак. Същото се случва и с един товарен камион, който може да е натоварен със стока и има срок на доставка", обърна внимание Иванов.

Христо Радков изтъкна, че това е безсилието на МВР, защото никой не е помислил колко опашки ще има заради това нещо.

Радков даде съвет на всички, които излизат от страната:

Всеки български гражданин на излизане, независимо дали е шофьор или не (шофьор, който не носи, но има свидетелство, глобата е 10 лв. - бел. ред.), да получи амнезия за мястото, на което се намира свидетелството му за управление на МПС и да си даде личната карта или паспорта. Просто да си загуби книжката. И може би, ако пътува в посока Белград, някъде на Пирот да си я намери. Така не могат да му я отнемат. И така той ще може да си кара напълно законно.

"Промените, които сме внесли за промяна на Закона за движение по пътищата, произтичат от опита. Когато се действа превантивно, е много по-добре от това да чакаме да се случи нещо лошо. Сега се чака някой да сбърка, за да бъде санкциониран - чакаме да хванем човек, употребил наркотици и съответно дали ще му свалим номерата, или ще му вземем книжката. Никой не пита защо сме допуснали това лице да управлява този автомобил", обясни Радков. 

Той заяви, че са внесли текстове, които превантивно засягат тези, които са установени от поделенията на Министерство на здравеопазването като хора, употребили наркотични вещества или техните аналози: "Взимаме им свидетелство за управление и не им даваме възможност да управляват МПС и евентуално да напряват някоя беля". 

Проектът им предвижда на лице, употребило наркотични вещества, да се взима книжката, но не доживот. За първите 6 месеца да се правят минимум три внезапни теста, предлагат те. Ако тестовете са отрицателни, свидетството да бъде връщано. И оттук нататък всяка година да подлежи на минимум един тест, допълни Радков.

"Едни и същи хора измениха законите 90 пъти, едни и същи милиционери пишат новия закон. Фактите, че България и Румъния са на първо място по брой загинали са много карасноречиви", обърна внимание Радков.

Според Иванов скоро ще затворят тунелите на Витиня, за които от 1997 г. текат изисквания, които "никой не е погледнал".

Ние отново ще караме по едни калдъръмени, селски пътища. Може би магистралата на "Хемус" ще стане, но на "Витиня" магистралата до 2030 г. няма да бъде оправена, коментира той.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите