Днес в ЕС и по света развиването на компетентности е все по-важна част от качественото образование. Ключови за него са уменията за критично мислене, отсяване на ненадеждни източници, извличане на изводи, разбиране в дълбочина, анализ и прилагане на знания, работа с данни. И не на последно място „меки умения“, увеличаващи стойността на човешките ни качества и способности.
Отговоря ли на всичко това образованието в училище и в университета и как се променя?
Част от дискусията по темата са Александър Чакмаков - директор на Първа английска езикова гимназия, доц. Д-р Атанас Георгиев – декан на Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ - едно от топ 300 бизнес училищата в света, част от AMBA (Association of MBAs), Елена Маринова - лидер с фокус високи постижения в бизнеса, иновациите и образованието, съосновател на Международната олимпиада по изкуствен интелект, Добромир Иванов – изпълнителен директор на BESCO - Българската предприемаческа асоциация, Йоан Георгиев - ученик в НПМГ "Акад. Любомир Чакалов", съосновател на платформата EthiCitizen, насърчаваща активното устойчиво и отговорно потребление, 22-годишният Лаурин Джон от Германия, прекъснал образованието си за учител по спорт и немски език и в момента трупащ опит, за да работи като журналист, и Даниел Фунериу, министър на образованието в Румъния в периода 2009-2012 г.
„Кадри няма!“, алармира Добромир Иванов.
Според Йоан Георгиев училищната среда е изключително важна.
„Българското образование е доста разделено“, категорична е Елена Маринова. – „Трябва да се опитваме нетолкова добре представящия се сегмент да го бутаме нагоре, като същевременно продължаваме да помагаме на високия сегмент да постига това, което успява и в момента“, предлага Елена Маринова и едно от решенията за нея е прилагането на изкуствения интелект.
„Трябва да има реални критерии“, категоричен е директорът на Първа английска езикова гимназия в София Александър Чакмаков.
„За да имаме иновации, трябва да имаме топ наука, която да бъде лесно трасферирана към бизнеса. За да имаме топ наука – трябва да имаме топ университети. В тях да влизат най-добрите ученици“, е решението според доц. д-р Атанас Георгиев.
От своя страна Даниел Фунериу, министър на образованието в Румъния в периода 2009-2012 година, фокусира вниманието върху предимствата на дуалното образование.
“Учителят на практика има за задача да развива социалните умения на учениците, което означава да ги интегрира в обществото“, обобщава 22-годишният Лаурин Джон от Германия, прекъснал образованието си за учител по спорт и немски език и в момента трупащ опит, за да работи като журналист.
Подкастите от поредицата "Generation Z / Поколение Z" са съдържание, предоставено от европейската радиомрежа Euranet Plus, която се състои от 13 водещи медийни оператори в Европейския съюз. Съдържанието е продуцирано от БНР и достига до вас благодарение на партньорството с OFFNews.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)