Днес в ЕС и по света развиването на компетентности е все по-важна част от качественото образование. Ключови за него са уменията за критично мислене, отсяване на ненадеждни източници, извличане на изводи, разбиране в дълбочина, анализ и прилагане на знания, работа с данни. И не на последно място „меки умения“, увеличаващи стойността на човешките ни качества и способности.
Отговоря ли на всичко това образованието в училище и в университета и как се променя?
Част от дискусията по темата са Александър Чакмаков - директор на Първа английска езикова гимназия, доц. Д-р Атанас Георгиев – декан на Стопанския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ - едно от топ 300 бизнес училищата в света, част от AMBA (Association of MBAs), Елена Маринова - лидер с фокус високи постижения в бизнеса, иновациите и образованието, съосновател на Международната олимпиада по изкуствен интелект, Добромир Иванов – изпълнителен директор на BESCO - Българската предприемаческа асоциация, Йоан Георгиев - ученик в НПМГ "Акад. Любомир Чакалов", съосновател на платформата EthiCitizen, насърчаваща активното устойчиво и отговорно потребление, 22-годишният Лаурин Джон от Германия, прекъснал образованието си за учител по спорт и немски език и в момента трупащ опит, за да работи като журналист, и Даниел Фунериу, министър на образованието в Румъния в периода 2009-2012 г.
„Кадри няма!“, алармира Добромир Иванов.
Според Йоан Георгиев училищната среда е изключително важна.
„Българското образование е доста разделено“, категорична е Елена Маринова. – „Трябва да се опитваме нетолкова добре представящия се сегмент да го бутаме нагоре, като същевременно продължаваме да помагаме на високия сегмент да постига това, което успява и в момента“, предлага Елена Маринова и едно от решенията за нея е прилагането на изкуствения интелект.
„Трябва да има реални критерии“, категоричен е директорът на Първа английска езикова гимназия в София Александър Чакмаков.
„За да имаме иновации, трябва да имаме топ наука, която да бъде лесно трасферирана към бизнеса. За да имаме топ наука – трябва да имаме топ университети. В тях да влизат най-добрите ученици“, е решението според доц. д-р Атанас Георгиев.
От своя страна Даниел Фунериу, министър на образованието в Румъния в периода 2009-2012 година, фокусира вниманието върху предимствата на дуалното образование.
“Учителят на практика има за задача да развива социалните умения на учениците, което означава да ги интегрира в обществото“, обобщава 22-годишният Лаурин Джон от Германия, прекъснал образованието си за учител по спорт и немски език и в момента трупащ опит, за да работи като журналист.
Подкастите от поредицата "Generation Z / Поколение Z" са съдържание, предоставено от европейската радиомрежа Euranet Plus, която се състои от 13 водещи медийни оператори в Европейския съюз. Съдържанието е продуцирано от БНР и достига до вас благодарение на партньорството с OFFNews.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург