Последните думи на майор Терзиев: Поразих целта, излизам от атаката

Георги Ангелов 26 юни 2021 в 10:20 10145 5

Снимка БТА

Майор Валентин Терзиев

Последните думи на пилота на разбилия се край Шабла МиГ-29, майор Терзиев са били: „Поразих целта, излизам от атаката“.  според неговия командващ е звучал спокойно. Това разказа служебният военен министър Георги Панайотов в предаването „Тази събота“ по бТВ. Не е ясно какво точно се случило в следващите 13 секундни.

„Не става дума за пилотска грешка в никакъв случай. Вчера съобщих, че се провеждат две разследвания. Едното на военна полиция, което се стреми да установи фактите и обстоятелствата, а другото на прокуратурата, което търси вина. Аз боравя с данни на военна полиция, които са на мое подчинение – те вина не търсят и пилотска грешка не е тяхно заключение. Не е и мое заключение, не е и наше заключение“, заяви Панайотов.

„Никой не си е помислял да стоварва вина на майор Терзиев. Предложил съм го за най-високата военна награда“, допълни Панайотов.

Още не установено защо движещата мишена, която е преследвал майор Терзиев е падала по-бързо. Сред възможните причини, според Панайотов, е проблем с парашута ѝ, дори той да е бил възпламенен и затова да е падала по-бързо. Мишената е спусната от 7000 метра, както предвиждат нормативните документи, а стрелбите са се провеждали на между 4000 и 7000 метра. Следствието ще установи защо не е било прекратено учението, след като мишената е започнала да пада побързо и под определената височина. В тази ситуация учението е можело да бъде прекратена и от пилота, и от неговия командващ, отбеляза Панайотов.

Когато изтребителят изчезва от радарите е бил на 1200 м височина и се е движел по последни данни, без информация от „черната кутия“ с 950 км/ч. „Не съм пилот, но бях уверен от моите подчинени във ВВС, че не е критично ниска височина. 1200 м е една доста ниска височина и на това учение пределната височина е била 2000 м, но 1200 м е височина, от която пилотът може да се измъкне, може да вземе решение, но все пак става дума за непрогледна нощ и няма хоризонт. Тук идва ролята на тези, които го командват къде се намира над земята“, каза Панайотов.

Имената на щурманите, които са направлявали майор Терзиев, са известни, но те са следствена тайна и не могат да бъдат съобщени, каза военният министър. 

Още не ясно кой е произвел черната кутия

„Вече е установен контакт с производителя на МиГ-29. От тях очакваме отговор кой точно е производителят на тази „черна кутия“ – дали е правена в Русия, или в Украйна. Все още нямаме обратен отговор. Имаме предварителен ангажимент. Няма лесен и труден вариант. За нас вариантът е да разчетем данните от „черната кутия“. Надяваме се, че данните са съхранени изцяло и ще бъдат снети на 100%:, каза още Панайотов.
.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    1806

    2

    Nick Ivanov

    26.06 2021 в 11:30

    Аз също не съм пилот, но руснаците 5 години извършваха в Сирия бойни полети нощем, а самолет не загубиха. Какво означава някой извън самолета да направлява пилота? Тия машини разполагат поне с 2 вида висотомери, при това единят е изключително прецизен, използва се при кацане. 950км/ч е дозвукова скорост, маневрите не са затруднени. Допустимата версия е на пилота да му е прилошало, затова и не е успял да катапултира.

    14389

    1

    случайно прочетох

    26.06 2021 в 11:24

    Пари за Стъки има, а за ВВС не?
    Трагедия...