Омбудсманът с гореща телефонна линия срещу некоректни работодатели

Последна промяна на 22 януари 2018 в 16:30 1945 0

Омбудсманът Мая Манолова ще открие гореща телефонна линия за сигнали срещу некоректни работодатели.

Експерти на институцията ще консултират какви стъпки трябва да предприеме обърналия се за помощ работник, за да си получи парите от Фонда за гарантиране на вземанията от фалиращи предприятия. Това стана ясно днес по време на съвместна пресконференция с президента на КНСБ Пламен Димитров.

По-късно общественият защитник заедно с двата синдиката – КНСБ и КТ „Подкрепа“, внесe в парламента законодателни промени. Според институцията и синдикатите трябва да се промени чл. 245, ал. 1 от Кодекса на труда, който дава право на работодателите, при добросъвестно изпълнение на задълженията на работника, да изплаща едва 60% от полагащото му се трудовото възнаграждение. 

„Присъединявам се към твърдението на г-н Димитров, че с решението си Конституционния съд узакони неплащането на работни заплати. На практика той конституционализира трудовата експлоатация. Такова чудо няма никъде по света. За добросъвестно поведение да се предвижда санкционна норма“, категорична е Манолова.

Омбудсманът и синдикатите настояват депутатите да внесат, обсъдят и приемат законодателни промени в Кодекса на труда, които или да отменят чл. 245 от закона, или да ограничат във времето възможността при добросъвестно изпълнение на трудовите задължения да се плащат до 60% от заплатата. Те ще предложат това да се случва само в рамките на 1 месец от календарна година и само при определени обстоятелства, свързани с временни затруднения на работодателя, които да се декларират своевременно пред териториалното поделение на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.