Кампания на 'Активни потребители': Да опазим децата от маркетинга на нездравословни храни

OFFNews Последна промяна на 01 юни 2018 в 12:40 2246 1

В Международния ден на децата асоциация "Активни потребители" напомни за своята кампания "Да опазим децата от маркетинга на нездравословни храни". Една от целите е да се спрат и забранят рекламите на вредни храни в прайм тайма и когато се излъчват детски предавания. 

В света има над 224 млн. деца с наднормено тегло. Същевременно в Европа, едно на три деца са с наднормено тегло или със затлъстяване. Над 22 милиона деца под 5-годишна възраст в ЕС са с наднормено тегло, а около 5 милиона са със затлъстяване. България е на пето място по детско затлъстяване в ЕС, като над 200 000 деца в училищна възраст са с наднормено тегло.

Има ли връзка между рекламата и наднорменото тегло?

Изследване на Световната здравна организация (СЗО) на тази епидемия показва директна връзка с рекламата на нездравословни храни и напитки. Ползването на анимационни герои, с цел да се привлече вниманието на децата е несправедливо, тъй като те, както и родителите им, нямат осъзната защита срещу психологическите похвати, използвани в рекламата.

За "Активни потребители" регулацията на рекламното таргетиране на деца следва да включи:

• Прилагане на централизирани регулации, вместо саморегулация, като доброволните инициативи, които са доказано неефективни.

• Етикетиране на база хранителни профили, разработени от СЗО, като измерител за здравословност на рекламираните храни на деца.

• Забраняване на рекламата на нездравословни храни в пиковите часове, когато се излъчват детски предавания.

Какво подкрепят?

От над 20 години, Потребителският интернационал, чийто член е Асоциация Активни потребители, води кампания, която има няколко основни цели:

• Опазване на децата от маркетинга на нездравословни храни - в т.ч. забрана за спонсорство на събития насочени или с участието на деца, реклама в социалните мрежи, използване на анимационни герои на опаковките на продуктите;

• Подаване на по-добра хранителна информация на потребителите, за храните, които купуват;

• Намаляване на нивата на мазнини, захар и сол в обработените храни;

• Провеждане на активни информационни кампании в подкрепа на здравословното хранене;

• Фискални мерки като данък върху захарта; и

• Подобряване на предоставяната храна в училищата и другите публични институции.

Преди 8 години, когато в ЕП се гласува предложението на ЕК за трицветно кодиране (светофарна система) на количеството на солта, мазнините и захарта в етикета на храните, Асоциация Активни потребители активно подкрепи международната кампания, водена от Европейската асоциация на потребителите. Целта на системата за етикетиране бе улесняване на здравословния потребителски избор. Ако съответната съставка е с приемливо количество, спрямо дневните нужди на човешкия организъм, на етикета, тя щеше да е оцветена в зелено, умереното съдържание - в жълто, а високото – в червено. Тогава депутатите в ЕП не приеха предложението.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

14772

1

случайно прочетох

01.06 2018 в 14:14

Добре ще е да се спрат рекламите на пакетираните боклуци, но и да им сложат картинки с мамути и предупредителен текст, както на цигарите.