Финансов одит ще нищи защо затъва градският транспорт във Варна

Ще се анализира работата на превозвача и на още 15 общински фирми

Нели Александрова 20 септември 2024 в 14:53 1918 0

Автобус

Снимка Архив

Автобус от градския транспорт във Варна

Независим одит ще изследва причините за лошото финансово състояние на фирмата „Градски транспорт" във Варна, обяви на пресконференция кметът Благомир Коцев.

Дружеството, което е 100% общинска собственост, е на загуба за поредна година – за 2023 г. тя е 1 млн. 152 хил. лв. Срещу фирмата има и съдебни искове за просрочени задължения за 1 млн. 116 хил. лв., които на първа инстанция са спечелени от съдещите дружеството доставчици.

Данните са от последния доклад за състоянието на превозвача, представени само преди дни пред комисията по собственост в местния общински съвет, в който кметът Коцев не се радва на подкрепа.

Основен фокус е налагането на стриктна финансова дисциплина на всички нива и спазването на най-добрите стандарти, затова освен на градския транспорт, финансов одит ще бъде възложен и за останалите общински дружества във Варна, каза Коцев.

По думите му има твърде много звена, които не се управляват и не работят ефективно и в които не се налага нужният финансов контрол. В това число са общинските търговски дружества – общо 16 на брой - всички те с ръководства, назначавани от Общинския съвет, а не от кмета. Пет от тях са ключови за града – „Градски транспорт", "Пазари", "Обреди", "Дворецът на културата и спорта" (Спортна зала) и "Ученическо и столово хранене". Останалите са шест ДКЦ, три специализирани болници, дентална клиника и медицински център за рехабилитация.

Според варненския кмет в ръководството на общинските фирми има хора, които твърде дълго са се задържали на постовете си въпреки недобрите резултати.

Финансовите им резултати са незадоволителни, а предложените от екипа на кмета оздравителни мерки не се прилагат, именно защото не той е техният принципал, категоричен беше Благомир Коцев.

Всяка година част от общинските фирми се дофинансират от местната хазна – често извънредно и без това да е планирано. Именно това е най-важната причина за искания независим одит, стана ясно от думите на Коцев.

Аргумент в подкрепа на думите му е факта, че извънредно – с решение на комисията по финанси към общинския съвет, беше одобрено отпускането на 2,4 млн. лв. за разходите на „Градски транспорт".

Според зам.-кмета по финансовите въпроси Христо Рафаилов финансовата дисциплина не е на нивото, което се очаква от една добре функционираща търговска организация, която следва да се управлява професионално и с ефективно изразходване на средствата, коментира още Рафаилов. По думите му финансовата рамка за дейността на превозвача е изготвена от самото ръководство на дружеството, но не се спазва и се нарушава.

Лошото управление и проблеми с парите на градския превозвач във Варна са „ябълка на раздора" в общината от години – било заради проблеми с апаратите за продажба на билети, било заради проблеми с проекта за интегриран градски транспорт, по чиято линия бяха доставени нови автобуси и тролейбуси.

Темата за лошото финансово управление доведе и до поредния скандал между кмета и председателя на общинския съвет Христо Димитров от „Алтернативата на гражданите". В резултат Благомир Коцев демонстративно напусна пресконференцията си накрая, когато Димитров обвини кмета в организиране на „секретна пресконференция", защото инициативата за одита била на ОбС.

Докато двете направления на местната власт спорят кой точно иска финансов одит, общинският превозвач на Варна продължава да затъва.

„Градски транспорт"–Варна е в постоянен недостиг на финансов ресурс и свръхзадлъжнялост, като към края на 2023 г. дълговете му възлизат приблизително на 10 милиона лева. Същевременно, от страна на принципала – Общинския съвет, не са предприети никакви действия за оздравяване, заключи зам.-кметът по финанси Христо Рафаилов.

Цената на билета за 60 минути превоз във Варна е 2 лв. и е една от най-високите в страната.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Защо най-тъмното време на годината не е и най-студеното?