След дълга борба за създаването на възможно най-икономичния автомобил в тазгодишния Shell Eco-Marathon Европа, приключи и участието на трите български отбора в олимпийския парк „Куин Елизабет“ в Лондон. В английската столица учениците от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н.Й. Вапцаров“ от Чепеларе и студентите от Русенския университет „Ангел Кънчев" и Техническия университет в София се наредиха сред над 170 тима от млади инженери от Стария континент и записаха достойно представяне.
Студентите от Техническия университет в София се наредиха на трето място при водородните автомобили от градски тип, т.е. Карбоновият „Феникс“ на столичани застана зад творенията на студенти от Холандия и Франция, след като постави най-добър резултат от 189 км/м3 водород. Стойността е сравнително по-ниска от миналогодишните 229,2 км/м3, но и трасето за 2017 г. бе променено, така че директни съпоставки не могат да бъдат направени.
Победителят в класа на ТУ-София е Университетът на Твенте, Холандия, чийто автомобил измина 227,8 км с кубичен метър водород.
Битката бе особено ожесточена при ниските прототипи с батерии, с които се състезаваха отборите ни "Автомобилист" от Русе и blue-ev от Чепеларе. В класa участваха над 40 отбора и докато голяма част от тях бяха спънати от техническата инспекция, 29 достигнаха до същинското състезание.
Техническите проблеми не подминаха и Русе, които дори успяха да счупят волан, но след пет опита за записването на 10 най-икономични на пистата пистата белият болид на русенци постави топ резултат от 360 км с кВтч. Това му отреди 12 място сред европейските отбори или с едно по-ниско от 2016 г.
Що се отнася до учениците от Чепеларе и техния ДДТ, те направиха поредна крачка напред в класирането като след миналогодишното 25-о място, сега завършиха на 22-о. Младият пилот от южния град Стоян Илъков съумя да достигне разход от 253 км/кВтч.При електрическите прототипи и тази година крайни победители са испански студенти с впечатляващите 729 км/кВтч.
Макар и без българско участие, в другите категории също се бе изключително оспорвано. При прототипите с двигатели с вътрешно горене победителите от Франция постигнаха невероятните 2503,9 километра с литър гориво, което иначе казано са 0,04 л/100 км. И ако това ви изненадва, имайте предвид, че същият отбор Microjoule държи световния рекорд от 3371 км/л или под 0,03 л/100 км.
Какво обаче означава всичко това за бъдещето на транспорта, доколко разработваните от младите умове технологии ще намерят място в шосейните коли и какво означава подобно състезание за сруднетите? На тези въпроси потърсихме отговор от генералния мениджър на екомаратона Норман Кох.
"Това, което студентите научават тук, е особено значимо и релевантно. Да, те може и да не разработват нови двигатели или композитни материали, но най-важното нещо, което научават тук - и да не забравяме, че годишно в програмата участват 10 000 души - е да работят и да се справят в реална обстановка. Те трябва да се спраят с времето и парите. Ако не са готови този уикенд, ще е прекалено късно. Ако не намерят начин да си набавят средства или да създадат колата с парите, които имат, няма да дойдат тук", обяснява Кох.
По думите му големи компании следят какво се случва в събитието, а създадени от студентите технологии биват патентовани, така че връзката с индустрията е реална.
Самият той вижда зелените технологии като бъдещето и отхвърля казва, че ако участва в надпреварата, би създал водороден автомобил от градски тип. Отхвърля опасенията за слабозарвитата водородна инфраструктура - едно време горивото за колите се е купувало само от аптеки, контрира Кох.
Тази година Shell организира и нов предварителен кръг под Shell Eco-marathon Challenger Eventз за отборите, които за пръв път пристъпат към еко състезанието. В Истанбул през септември ще участват три нови български отбора: от Професионалната гимназия по механотехника в Русе, втори екип от Русенския университет „Ангел Кънчев“ и от Професионалната гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт в Казанлък.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
42249
1
29.05 2017 в 15:29
Професионалната гимназия по механотехника
Професионалната гимназия по транспорт и транспортен мениджмънт
Малиийййййй кви училища сме имали... Мани, мани!
Сигурно вече има някъде, например във Видин... ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ по наноелектроника или пък по биотехнологии? А едно време им викаха просто "техникум". И там наистина имаше "уникуми"...
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара