Антикорупционният фонд сезира министъра на вътрешните работи Бойко Рашков и Народното събрание за груби нарушения на закона при удълбочаването на Варненското пристанище, изпълнявано от Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ), съобщиха от АКФ.
Според фонда ДППИ е нарушило Закона за обществените поръчки, като е възложило инхаус изпълнение на удълбочаването на плавателните канали на държавното дружество „Транспортно строителство и възстановяване“ ЕАД, въпреки че е било ясно, че то няма капацитет да извърши подобни услуги. Освен това предметът му на дейност е съвсем различен - реконструкция на жп пътища, ремонт, текущо поддържане, изкопно-насипни дейности на нови жп линии, трамвайни и тролейбуски линии.
Впоследствие в нарушение на закона държавното дружество превъзлага дейността на частни изпълнители за сумата от 393 млн. лв.
Разследването по случая започва журналистът Спас Спасов през 2019 г. по повод решението на правителството на Бойко Борисов да отпусне 220 млн. лв. на ДП „Пристанищна инфраструктура“ за удълбочаване на плавателния път в цялата акватория на пристанище Варна .
Вместо да организира обществена поръчка, ДППИ възлага дейността чрез инхаус процедура на "Транспортно строителство и възстановяване", дружество, с което ДППИ споделя общ принципал - министъра на транспорта.
ТСВ ЕАД обаче не извършва и не разполага с капацитет за извършване на драгажни дейности за увеличаване на дълбочината на морски пътища и възложените му услуги не са предмет на неговата дейност. И превъзлага дейността на консорциума „ЕС Билд“, като сключва договор на стойност 393 млн. лв., от които до момента са платени почти 370 милиона.
ТСВ ЕАД сключва договори и с други изпълнители на стойност 43 млн. лв. Вместо от „ЕС Билд“ в крайна сметка дейността във Варненското пристанище е извършена от специализирани руски кораби дълбачки, собственост на компанията "Гидрострой", регистрирана в Калининград. Липсва публична информация за договора, сключен между ТСВ ЕАД и „ЕС Билд“, както и за договора между „ЕС Билд“ и „Гидрострой“. Нещо повече, 100% държавното ТСВ ЕАД отказва информация за тези договори дори на принципала си – министъра на транспорта, посочват от АКФ.
"За да е законосъобразно инхаус възлагането, е било необходимо ТСВ ЕАД доказано да разполага с необходимите ресурси и капацитет за изпълнение на възложените му дейности. При инхаус възлагане законът не предвижда възможност за превъзлагане на дейността (изцяло или частично) на други изпълнители", коментира Даниела Пенева, правен експерт в Антикорупционния фонд.
И допълва, че в нарушение на закона възложената на ТСВ ЕАД дейност е превъзложена, при това многократно, и изпълнителят по договорите практически е заменен, поради което възникват основателни съмнения за законосъобразността на възлагането, изпълнението и контрола.
И ТСВ ЕАД на свой ред нарушава Закона за обществените поръчки, като сключва договор с консорциума „ЕС Билд“, отново без да организира обществена поръчка, а чрез "прилагане на вътрешни правила" и избор на изпълнител от специално изготвен за целта списък.
"Подобно възлагане е още едно грубо нарушение на ЗОП. ТСВ ЕАД е публичноправна организация, която е задължена по закон да провежда обществени поръчки, когато възлага строителни дейности. Това не може да става чрез вътрешни правила и избор на изпълнители от "списък". На практика след превъзлагането от ТСВ ЕАД нямаме информация колко са на брой подизпълнителите и сключените договори по веригата, докато се стигне до действително изпълнилото дружество „Гидрострой“. Нарушенията при прилагането на ЗОП налагат извършване на проверка и проследяване законността на всички основания за финансови преводи по проекта", посочи Пенева.
Такава проверка е още по-наложителна предвид данните в публичното пространство за това, че липсва техническа възможност за завършване на удълбочаването на канала. Проектът не включва удълбочаване на входа на канала при Аспаруховия мост, нито удълбочаване на кейовите места при пристанището, които изискват изготвяне на проекти по брегоукрепване и допълнително финансиране.
По време на изслушването му в парламента министърът на транспорта Николай Събев информира, че работата по удълбочаването е завършена до пристанището на ТЕЦ "Варна", собственост на почетния председател на ДПС Ахмед Доган, но не и до останалите 15 терминала. По-нататъшно удълбочаване към терминалите във Варненското езеро, включително към пристанищен терминал Варна-Запад, е технически невъзможно предвид наличието на подводни комуникации и геологията на дъното, която не позволява преместването им. Тези данни поставят под съмнение целесъобразността на проекта.
"Сезираме министъра на вътрешните работи, като настояваме да бъдат събрани доказателства и да се установи дали са налице нарушения или престъпления във връзка със сочените обстоятелства", заявява Бойко Станкушев, директор на Антикорупционния фонд.
"Изпращаме сигнал и до Народното събрание с искане народните представители да сезират Сметната палата за извършване на пълен финансов одит, доколкото има информация за финансови нарушения. Резултатите от проверката ще изяснят законно ли са направени плащанията по проекта и ще могат да се ползват включително при обосноваване на преценката дали има данни за престъпления. Ще информираме гражданите своевременно за институционалните реакции на сигнала ни", допълва Станкушев.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България