700 спирки повече с навеси в София, дават 2600 на концесия

OFFNews Последна промяна на 26 юли 2018 в 15:46 2271 0

Спирките на градския транспорт в София ще бъдат дадени на концесия. Между 500 и 700 повече ще бъдат тези с навеси, реши Столичният общински съвет на заседанието си днес. 

Срокът за концесията е 15 години с опция за удължаване с още 5. Спирките са разделени на 4 пакета по около 600 във всеки от тях, а конценсионното плащане е средно 20 000 евро на година за пакет. 

Реклама ще може да се поставя на 100 спирки и на 75 павилиона за билети, пакетирани храни и цигари от всеки пакет. Един кандидат няма право да получи повече от два пакета спирки. Почистването на спирките обаче остава грижа на фирмите, които и сега се занимават с тази дейност. 

Няколко години обсъждаме тази тема и за мен най-важно е какви ще бъдат ползите за града. А те са ремонт на над 2600 спирки на територията на цялата Столична община, и монтиране на между 1500 и 1800 спирконавеса, което означава с между 400 и 700 спирконавеса повече от съществуващите сега, коментира столичният кмет Йорданка Фандъкова, която е вносител на доклада. Смятам, че когато можем да не изхарчим над 18 млн. лв., трябва да се възползваме от това. Защото 18 млн. лв. могат да бъдат огромни средства за ремонт на улици, на тротоари, за изграждане на детски градини или училища. Затова предложихме този модел, надявам се всички икономически и правни анализи да са направени така, както трябва. За мен е много важно в договорите да има ясни регламенти за прекратяване, ако бъдещият концесионер не си изпълнява ангажиментите. Разделихме София на 4 зони – всеки кандидат може да участва най-много в две, за да не се допусне монопол“, обясни Фандъкова.

Всеки концесионер поема ангажименти за демонтаж на съществуващите спирки, монтаж на новите спирконавеси и елементи около спирката – кошчета, знаци, електронни табла, както и поддръжката им. Спирките ще бъдат с еднакъв дизайн. 

Очакваме над 80 хил. евро годишно печалба от това, обясни Фандъкова. Тя призна, че очаква обаче концесията да се проточи във времето, защото най-вероятно ще има обжалвания. 

По време на обсъждането в зала съветникът от РБ Иво Божков изрази опасения с концесията на спирките да не се повтори монопола на Лафка, която в София благодарение на малките собственици на павилиони е бил избегнат. 

С концесията за управление на спирките няма как да няма монопол, щом 50% от спирките и от павилионите има възможност да бъдат спечелени от един играч, коментира Милка Христова, зам.-председател на СОС от БСП. Тя каза още: Съобразно Закона за концесиите и посочените в самата концесия основания, се изисква обосновка, а такава категорично липсва. Изисква се становище от ведомства, между които Министерство на отбраната,

МВР, ДАНС, Министерство на околната среда и водите – които също липсват. Вчера в комисия ми беше казано, че такива има от 2013 г. по старите конкурсни документи, тъй като новите са от юли 2018 г. Аз съм изключително доволна, че ГЕРБ се уповава на евентуалните становища на правителството на Орешарски – това е голям комплимент“, каза още Христова и посочи, че от БСП - София такива становища дори от 2013 г. не са видели. 
Тази обосновка трябваше да ни убеди, че концесията ще ни даде по-добро качество на услугата. Но на практика какво ни се предлага – съществуващата ситуация се запазва, като вероятно ще се подменят спирките, но забележете – 1/3 представляват спиркознак с кошче. Това означава, че голяма част от софиянци, и то тези, които живеят в покрайнините на града и чакат по половин час на спирка, ще стоят между капките, обясни Христова.

Поздравих кмета Йорданка Фандъкова за това, че тя стана обединител на нещо, което от дълги години не може да се обедини – десни и леви срещу тази концесия, коментира лидерът на столичните социалисти Калоян Паргов.