Повече от два пъти са се увеличили публикациите за благотворителност и доброволчество през кризисната 2020 г. През годината на COVID-19 в новинарските сайтове, печатните издания, телевизиите и радиостанциите те са общо 105 599 на фона на 48 428 през 2019 г.
Това показва анализът на компанията за медиен мониторинг и анализ „Персептика“, изготвен по поръчка на Български дарителски форум (БДФ). Той беше представен днес на онлайн дискусия „Как говорим за дарителството?“, организирана от БДФ и Асоциацията на европейските журналисти в България.
През пандемичната година благотворителността е една от малкото позитивни теми в медиите, а и в общественото пространство като цяло. Журналистите вече пишат за нея значително по-добронамерено от преди - позитивният тон се увеличава от 25% през 2019 г. до 35% през 2020 г. От друга страна е налице и значително повишение на негативно заредените публикации – от 3% на 8% от материалите по темата. Това се дължи основно на няколко скандала, най-значим от които е този с дарителската платформа HelpKarma.
За поредна година като организатор на благотворителни инициативи най-често се споменава гражданският сектор. Значим е и делът на партньорствата, при които два или повече типа организации се обединяват в името на благородна кауза. Най-често става дума за сътрудничество между компания и неправителствена организация. В немалко случаи партньорството включва също международна организация или посолство.
Бумът на благотворителността в медиите през 2020 г. е характерен за всички анализирани комуникационни канали. Новинарските сайтове водят с 91% от материалите за дарителство и доброволчество. Споменаванията във вестниците заемат второто място с дял от 7%. Списанията отчитат по-малко от 1% от общото съдържание, основно заради по-рядката периодичност на изданията. Отразяването в радиостанции и телевизии е общо около 2% от всички материали (1611 споменавания в телевизиите и 424 в радиопрограми).
В интернет най-много публикации за благотворителност има в сайтовете на БНР (3963) и на в. „24 часа“ (1849). При телевизиите водеща е БНТ с 555 материала, а при радиостанциите – БНР с 244.
Съвсем очаквано, здравеопазването е ключова тема в годината на COVID-19 – на него са посветени почти двойно повече публикации (42 236) отколкото на образованието (24 034), което се нарежда на второ място. На трето място е социалната сфера (20 045).
2020-а е годината, в която доброволчеството успява да си пробие път в българските медии. Регистрирани са общо 34 689 споменавания на доброволчески инициативи – близо 4 пъти повече от 9645-те публикации през 2019 г.
Статиите, отразяващи компаниите и техните инициативи за корпоративна социална отговорност, бележат истински скок в сравнение с предходните 12 месеца. През 2020 г. са публикувани 12 992 такива материала – близо 4 пъти повече отколкото през 2019 г., когато те са едва 3401. Все по-често в тях се споменават имената на фирмите-дарители.
През 2020 г. се наблюдава интересна промяна в отношението към социалните инициативи на бизнеса. Делът на позитивните статии намалява от 68% на 53%, което може да се обясни с големия брой обзорни материали за дарителски кампании срещу COVID-19, които са по-скоро неутрални. В същото време се появява негативно отношение към корпоративното дарителство, което не присъства в предходни анализи по темата. То е свързано най-вече с активността на компанията на Делян Пеевски „Интръст“. В многобройните ѝ дарителски инициативи редица медии виждат опит за „изпиране“ на негативния имидж на депутата.
Целия анализ за дарителството в медиите през 2020 г. можете да видите ТУК.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)