Да се родиш по нашите земи – без да го искаш. Да отраснеш в шамарената фабрика – въпреки чистата си детска душа. Да изучиш един занаят, към който няма да се върнеш – защото не му е сега времето; да започнеш да работиш и никога да не спреш – от кеф. Да изживееш българската действителност от 1967-а до днес. И да останеш верен на себе си, и да действаш сякаш от бъдещето. Да си Веселин Боришев. То е като да си Чаплин или Бергман, ама с фотоапарат и на живо.
Веселин е роден през 1967 година в Благоевград – провинцията на детството му, в което той получава всички предпоставки да съзрее преждевременно. Сред мотивите да прикани по-рано зрелостта в душата си е фактът, че баща му – един от най-умните хора, които Веселин някога ще срещне – бие майка му, бие него и брат му и изобщо нанася рана след рана на крехкото, още момчешко същество на Веско. А сърцето му се оглежда в света навън, сред връстниците и по-големите, и треперейки, пита защо. Отговор, както се случва във филмите, не се получава – нито от живота, нито от някой ментор или гуру. Ясно е – за агресията няма достатъчно правдоподобно оправдание. Първият му детски спомен, гноясващ и до днес, е: „Тати, нали днес няма да биеш мама?“ И това продължава докато Веско навършва 13-14-годишна възраст: тогава той скача на бой на баща си – вероятно в защита – и с това се слага някаква точка в побоищата над момчето.
Както брат му казва – „Ние в това семейство сме живели настръхнали като таралежи“. Защото телесното изкарване на агресията продължава над брата и майката.
След като завършва седми клас, Веско пристига в София, където е приет да учи в Националното училище за изящни изкуства „Илия Петров“. Оттам – както сам казва – излиза неграмотен (защото в последните две години само е рисувал), но с желание да се развива по посока на щастието си. И въпреки всичко тези години за него са „ужасни“.
„Още тогава започнах да пуша и да пия. Онзи ден минавах покрай Свети Седмочисленици, а нали там ни беше районът на гимназията… И минавайки от там, се сетих за първото си напиване. Тогава изпихме по сто грама – бяха едни патрончета ябълкова ракия за стотинки… Сетих се за датата – прибрах се, бил съм 15 годишен, и научих, че Брежнев е починал.“
Гимназията за изящни изкуства по онова време представлява престижно учебно заведение – с малки паралелки от по 20 души, измежду които предимно деца на изтъкнати лица от обществения живот на София (а и на България). Деца като Веско – които идват от провинцията – са оценявани не по таланта, а по произхода им.
„Дори тогава – през 80-те, когато имахме десетдневна пролетна ваканция – съучениците ми се връщаха с тен, защото са ходили на ски в европейските курорти…“, разказва той.
Училището и бездруго е доста свободно пространство – униформите и късите коси тогава не се срещат толкова често сред неговите ученици, колкото в останалите училищни общности. Младежите са разделени на два условни лагера – почитатели на Джон Ленън и последователи на Франк Запа; Боришев е от вторите.
Това е и времето, в което всички тези обстоятелства подтикват Веселин да попадне в среда от маргинали – 40-50-годишни образи (повечето от които днес вече не са сред живите) като Антон Кафезчиев, за когото Калин Донков казва:
„Зад стъклото във фоайето, редом с портиера, бе застанал чудат гражданин с къси панталони, повдигнати от презрамки с еделвайс на гърдите, със зелени чорапи до коленете и с тиролска шапка без перце. Беше необичаен, тържествен и много спортен, взираше се към вътрешността на кафенето и търсеше някого с поглед. Видът му погаси гълчавата, разговорите секнаха насред дума.“ (Цитатът е от колонката на Донков във в-к „Сега“).
Сред останалите лица от тази компания са поетът Любомир Левчев, кинокритикът Тони Андрейков и други.
„Пиехме и четях книги, и разглеждах каталози от библиотеката на Кафеза. По едно време бях стигнал дотам, че познавах творчеството на бащите на моите приятели по-добре от самите тях.“
Неусетно идва пълнолетието, а с него и задължителните за онова време момчешки премеждия. Веселин влиза в казармата и още докато отбива военната си служба, се жени. С уволняването е изправен пред отговорността да се грижи за семейството си, а успява и да започне работа като хамалин в тютюневата фабрика на Благоевград. След тежките смени утехата му е рисуването и този ритъм продължава до мига, в който се отваря възможност – вече в първите години от новото демократично управление – да започне работа като уредник във вестник „Пиринско дело“ – единственото местно печатно издание. Тази работна позиция ще постави началото на кариерата му като графичен дизайнер (или по-точно специалист предпечатна подготовка; по онова време понятията са леко размити) на няколко други, по-нови вестници във времето преди да се случи първото „щрак“. Явно самото рисуване и дизайн на вестници задоволява художественото му мислене.
„Още тогава започнах да пия и днес продължавам да пия по същата причина – заради непоносимостта към тази реалност, която ме заобикаля“, споделя Веселин, когото явно животът гнети дори в моментите на привидно задоволство. „Никога не съм имал други очаквания – за мен Кафеза казваше, че съм човек, тотално лишен от амбиции… Наистина, нямах друга цел, освен да бъда щастлив.“
На 27-годишна възраст Веско започва да снима. Случайно. Ненадейно и нелепо, един фотоапарат попада в ръцете му. Кой е очаквал, че геният ще блесне след толкова мъчителни мълчания? И как от хамалин и уредник Веселин Боришев става фотографът, с когото разговарям на тази пейка? Да се знае – в тази история (не)очаквано става дума и за любов.
Междувременно вестник „Пиринско дело“ е завзет от двама мутроидни призрака от онези, за които се пишат жълти романи и Веселин се оттегля от него. В следващите години той ще работи в много и най-различни издания, от уредник през секретар, до специалист предпечатна подготовка, заместник главен редактор и разбира се – фоторепортер. Животът, който му донася три деца от различни жени, много приключения и пълнокръвен допир до фотографското изкуство, налага изискването за изкарване на пари за насъщния и може би това тласка Боришев към кариера в медиите.
Също така междувременно героят на нашата история заживява за известно време в Кюстендил, което съвпада с мътното време на югоембаргото. Докато към съседката ни хвърчат коли и мотори с бензин и копърка, Веско е на заплата в местен вестник. Вече се е случило първото снимане и то е кадър на детето му. И няма как на сцената да не се появи и някое красиво влюбване.
Веско получава сума от 5000 лева във вид на няколко заплати и ги дава на тогавашното си гадже с идеята на отидат на море, където да си прекарат вълшебно. Тогава тече и Световното първенство по футбол, което обаче изобщо не го вълнува. Той е зает да крои планове за вълни и горещ пясък. В деня, в който България играе срещу Германия, Веселин и приятелката му изпадат в бурен спор, завършващ с раздяла. Тя му връща петте хиляди лева и го гони от апартамента. Той сяда и започва да пие – августовската жега кореспондира с тъгата му, а по тротоара се движат брат му и негов приятел, който носи фотоапарат. Веско импулсивно решава и успява да спазари фотоапарата за 4700 лв. – за да му станат и малко пари за донапиване.
Сцената продължава отново – Веселин е самотен и пиян, с окачен на врата фотоапарат, а навън пада топла нощ, която може само да подклажда страстите.
Изведнъж отнякъде се появява приятел и хоп! – двамата отиват в розариума на хълма над града. Там Веселин се захваща да бере рози, докато таксито му свети с фаровете. И бере до умора – роза след роза, благоухания и бодли. Накрая едва пренасят откъснатите цветя до блока на възлюбената му, а самият той е целият издран. Но устремен. И ето, те звънят на вратата – а тя ги гони. После те – с много усилия – качват розите, които покриват половината входна врата на момичето – и пак звънят. И ето че тя се разтапя и прощава, а Веско е щастлив – в този момент и в следващите три-четири години, докато поддържа връзката с тази жена.
И тъй като той и до днес не е от фотографите, които в края на работния ден закачат апаратите си на гвоздея в офиса и си тръгват към къщи, а не спира да снима и освен това чете много, защото вярва, че артистът трябва да развива и интелекта си, няма да е лъжа, ако наречем Веселин Боришев работохолик – мил и умен, талантлив и увлечен фотограф, който постоянно и дори абсолютно ежедневно работи. Жертва на интриги и съдбовни превратности, потърпевш от сривове и покорител на върхове, фотографът носи навсякъде със себе си апарат и… духовитост.
Дигитален фотоапарат вижда за пръв път през 2003 г., когато е трябвало да замине за Ирак. От навиването на филма до мисленето за експонация и фокус – човекът с апарата в онези години е почти като инженер с манивела.
Последната му самостоятелна изложба се случва през 2006-та. Уникалните фолклорни кадри, които той още преди 2000-та година прави, днес са масова мода, но нямат почти нищо с тогавашната фотография. Веселин Боришев е първият заснел помашките сватби в Рибново – той се спира на тази тема във време, в което жителите на Рибново все още не допускат фотографи и журналисти. Днес всичко се чалгаризира, споделя печалното си мнение той.
А малко по-рано, когато идва в София – приблизително през 1999 г. – в медийния свят се случват всевъзможни чудеса – като фалшиво интервю с хърватския президент, разочаровани немци, хвърчащи оставки на редактори и сеч на журналистически глави. В началото на софийските си години Веско – заедно с Жоро Илиев и други журналисти – за един следобед и няколко бири, разположени върху диджейския пулт на приятел, съставят първия голям жълт вестник. Шок!
„Шок“ набира скорост много бързо. Но нощният „Шок“ не успява да пробие и скоро седмичникът, в който и Веско работи, угасва. Появяват се регионалните притурки на вестник „Труд“ и поради редица фактори Веселин Боришев се прехвърля в „Труд“ – като фоторепортер. Докато говорим с него, през разговора прелитат имена на ключови фигури на медийни лица и редактори, сменят се постове и витаят всевъзможни интриги и сплетни. Няма как да е друго, докато се списват жълти вестници – отбелязвам си наум, но замълчавам; никога не съм разбирала в какво се състои обаянието на клюките, но за мнозина те са препитание и страст.
След петнайсет години Веселин става фоторепортер на Club Z, където влага всичко от себе си – с целия риск на живото предаване. Относно разликата между фоторепортерството и фотографията като занимание с изкуство, авторът казва: Фоторепортерът ще засее този парцел земя, с който разполага, само с моркови; а фотографът ще засади всичко, което пожелае.
И тъй като във фотографията той е влязъл „от задния вход“, тоест си е откраднал това призвание и сам се е борил за него, неговите чекмеджета пазят богат архив от много, ама наистина много кадри, зад които стоят години на труд и мислене, талант и много смелост. Проектът Chicklit365, за който OFFNews вече разказа и който привлече и Десислава Радева като участник с текст към кадър на Веселин, е роден от много слушане на Франк Запа през годините, от много четене на стихотворения на Константин Павлов, от много анализи и от концептуалното мислене на автора.
„По-добре порно, отколкото нищо“ – това е ярък пример за неговото идейно подреждане, в случая осъществено като тема на малка изложба от близкото минало на Веселин Боришев.
Несправедливо обвиняван в пуст и празен алкохолизъм, в женкарство нахалост и липса на каквото и да било благоприличие, Веско обитава или таванчето на 13-тия етаж в Люлин, или общото жилище с последната си съпруга, а почти постоянно е зад обектива или води разпалени разговори със софийските поети. Дори инфарктът, който получава през 2013 г., като след него се отдава на пиене, никотин и любов, не му дава причина да спре. Защото е разбрал, че благоприличието не води до нищо въздейстащо и истинско.
Затова не бива да съдим Веселин, артистите, различните. Смелите създават историята, каквато по-младите днес заварват. В чии ръце е бъдещето… - на смелите, разбира се. На онези без възраст.
___________________________________________________________
При интерес към новата книга на Диана Маркова - романа "...Три, четири" - моля, свържете се с автора на този адрес: diana.markova@gmail.com.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
4000
1
27.08 2019 в 14:57
Поклон пред личността му !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?