Теорията на Боулби и техниката на Чехов в новите издания на издателство 'Изток-Запад'

Последна промяна на 19 февруари 2019 в 14:47 1673 0

1/1

На теорията на привързаността и на актьорската техника са посветени новите заглавия на издателство "Изток-Запад".

„Стабилна основа“, Джон Боулби

Идеите на Боулби са били новаторски и доста оспорвани през миналия век. Днес обаче теорията за привързаността и нейните приложения в практиката са основополагащи в работата на психолозите, психиатрите и социалните работници, ангажирани както с проблемите на детското развитие и психично здраве, така и с отговорното родителство. Книгата ще бъде полезна за всички, които осъзнават, че емоционалната привързаност е онази стабилна основа, върху която градим своето щастие.

Джон Боулби (1907–1990) е английски психиатър и психоаналитик, основател на ново направление в психологията на развитието, известно като теория за привързаността. Той пръв описва поведението и състоянието на малки деца, разделени или изоставени от родителите и отглеждани в социални институции, които в много отношения изостават от връстниците си. Според него топлата емоционална връзка с майката (или друг възрастен) е от изключително значение за нормалното развитие на детето.

Тя е онази стабилна основа, която му позволява да израства, като изследва света около себе си и изгражда пълноценни отношения с другите хора. Боулби обръща особено внимание на тъгата, тревожността и емоционалното отчуждаване, с които децата реагират при раздяла или отхвърляне. В психиатричната си практика той открива, че подобни травми от детството са в основата на много от психичните разстройства и социалните проблеми на пациентите му, в това число и на неуспехите им като родители.

„За техниката на актьорската игра“, Михаил Чехов

През четирите десетилетия след първото ѝ издание „За техниката на актьора“ на Михаил Чехов се е превърнала в стандартен учебник за изследователите на театъра. „За техниката на актьора“ обаче е съкратен, силно променен вариант на оригиналния ръкопис на великия актьор.

„За техниката на актьорската игра“ е първата и единствена книга, която включва пълния текст на този блестящ ръкопис. Изследователите и учителите, които преподават техниката на Чехов, приветстват „За техниката на актьорската игра“ като най-ясното и най-точното представяне на принципите, на които той учи Юл Бринър, Грегъри Пек, Мерилин Монро, Антъни Куин, Беатрис Стрейт, Мала Пауърс и много други.

Това ново и окончателно издание на майсторския труд на Чехов изяснява принципите, очертани в „За техниката на актьора“, за ключовата роля на въображението в разбирането на себе си и на ролите, които актьорите играят. „За техниката на актьорската игра“ освен това разширява публикувания по-рано труд на Чехов с:

• трийсет допълнителни упражнения;
• глава, посветена на играта на актьора пред камера;
• по-пълни обяснения на Психологическия жест, вътрешното и външното темпо и други ключови понятия в Метода на Чехов.
„За техниката на актьорската игра“ е основен наръчник за актьори, режисьори и за всеки, който се интересува от театъра.