В продължение на един месец няколко художници ще претворят пространството пред Националния дворец на културата в зона за изкуство. Пилоните на НДК стават носители на техните послания към публиката до 29 октомври 2020 г. Художниците ще променят разбирането ни за формата на изкуството, нейното взаимодействие и „поставяне“ в публичното пространство, както и ефекта ѝ върху зрителя.
Преживяло ветровете на промяната, пространството пред НДК носи своята социокултурна история, обременено от символиката на прехода, докато новите течения помитат дългогодишните наслоявания и изчистват образа, те влагат нов смисъл в знаково за столицата място. Пилоните на НДК предлагат възможността да погледнем на тези стожери от миналото под друга форма – тази на изкуството. Художественото произведение е измерение на пространството - форма. Тя предизвиква въображението ни като отвор в пространството, през който може да погледнем и да си представим нови светове и посоки. Правдолюб Иванов е първият участник закачил знамената на промяната.
Идеята за “Свободни знамена” - прозрачни, лишени от символика и хералдика флагове, се появява като продължение и контрапункт на друга моя работа, “Територии” (1995) - знамена сковани от изсъхнала пръст. Идеята е реализирана две години по-късно, през 1997.
Цялостният контекст на Балканите и света се е променил коренно от началото на 90-те години и това поставя различни концептуални рамки и ново поле за интерпретации на тези работи. За проекта на фондация Музис инсталацията “Свободни знамена” е модифицирана като материал, за да запази своята лекота и прозрачност въпреки гигантския размер, и излиза за първи път извън затворените изложбени зали, като придобива монументален публичен мащаб, за какъвто само съм мечтал. Празните правоъгълници, издигнати от трите гигантски пилона и носени от вятъра, очакват да бъдат запълнени от любопитството и фантазията на минувачите и гостите на НДК.
Правдолюб Иванов
Правдолюб Иванов е роден в Пловдив. Живее и работи в София. Член на ИСИ-София. Преподавател в НХА. Участва в много международни изложби, като: The Restless Earth, Фондация Никола Трусарди и фондация Триенале, Милано; The Travellers. Voyage and Migration in New Art from Central and Eastern Europe, Национална художествена галерия Захента, Варшава; Symptoms of Society, Художествен музей в Гуангдонг, Китай; Sport in Art, Музей за съвременно изкуство в Краков, Полша; Who Killed the Painting?, творби от Колекция Рене Блок, Neues Museum, Нюрнберг, Германия; No New Thing Under the Sun, Кралска академия, Лондон; L ’Europe en devenir, Швейцарски културен център, Париж, както и в международни биеналета, като: 52-о биенале във Венеция, Италия (2007); 4-то биенале в Берлин (2006); 14-о биенале в Сидни, Австралия (2004); Манифеста-3, Любляна, Словения (2000); 4-то биенале в Истанбул (1995). Последната му самостоятелна изложба е в Музея за съвременно изкуство “Арсенал”, Бялисток, Полша (2019).
Проект "Форми, изкуство в публична среда" се изпълнява с финансовата подкрепа на Столична община, Програма „Европа“ 2020 от фондация Мусиз, в партньорство с Австрийско посолство и Национален дворец на културата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)