В продължение на един месец няколко художници ще претворят пространството пред Националния дворец на културата в зона за изкуство. Пилоните на НДК стават носители на техните послания към публиката до 29 октомври 2020 г. Художниците ще променят разбирането ни за формата на изкуството, нейното взаимодействие и „поставяне“ в публичното пространство, както и ефекта ѝ върху зрителя.
Преживяло ветровете на промяната, пространството пред НДК носи своята социокултурна история, обременено от символиката на прехода, докато новите течения помитат дългогодишните наслоявания и изчистват образа, те влагат нов смисъл в знаково за столицата място. Пилоните на НДК предлагат възможността да погледнем на тези стожери от миналото под друга форма – тази на изкуството. Художественото произведение е измерение на пространството - форма. Тя предизвиква въображението ни като отвор в пространството, през който може да погледнем и да си представим нови светове и посоки. Правдолюб Иванов е първият участник закачил знамената на промяната.
Идеята за “Свободни знамена” - прозрачни, лишени от символика и хералдика флагове, се появява като продължение и контрапункт на друга моя работа, “Територии” (1995) - знамена сковани от изсъхнала пръст. Идеята е реализирана две години по-късно, през 1997.
Цялостният контекст на Балканите и света се е променил коренно от началото на 90-те години и това поставя различни концептуални рамки и ново поле за интерпретации на тези работи. За проекта на фондация Музис инсталацията “Свободни знамена” е модифицирана като материал, за да запази своята лекота и прозрачност въпреки гигантския размер, и излиза за първи път извън затворените изложбени зали, като придобива монументален публичен мащаб, за какъвто само съм мечтал. Празните правоъгълници, издигнати от трите гигантски пилона и носени от вятъра, очакват да бъдат запълнени от любопитството и фантазията на минувачите и гостите на НДК.
Правдолюб Иванов
Правдолюб Иванов е роден в Пловдив. Живее и работи в София. Член на ИСИ-София. Преподавател в НХА. Участва в много международни изложби, като: The Restless Earth, Фондация Никола Трусарди и фондация Триенале, Милано; The Travellers. Voyage and Migration in New Art from Central and Eastern Europe, Национална художествена галерия Захента, Варшава; Symptoms of Society, Художествен музей в Гуангдонг, Китай; Sport in Art, Музей за съвременно изкуство в Краков, Полша; Who Killed the Painting?, творби от Колекция Рене Блок, Neues Museum, Нюрнберг, Германия; No New Thing Under the Sun, Кралска академия, Лондон; L ’Europe en devenir, Швейцарски културен център, Париж, както и в международни биеналета, като: 52-о биенале във Венеция, Италия (2007); 4-то биенале в Берлин (2006); 14-о биенале в Сидни, Австралия (2004); Манифеста-3, Любляна, Словения (2000); 4-то биенале в Истанбул (1995). Последната му самостоятелна изложба е в Музея за съвременно изкуство “Арсенал”, Бялисток, Полша (2019).
Проект "Форми, изкуство в публична среда" се изпълнява с финансовата подкрепа на Столична община, Програма „Европа“ 2020 от фондация Мусиз, в партньорство с Австрийско посолство и Национален дворец на културата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България