От кого да търсим парите си след провален концерт?

OFFNews Последна промяна на 14 октомври 2016 в 17:20 7412 1

Снимка sxc.hu

Списъкът с ощетени след провал на музикални и културни събития расте. Само за последните две години десетки шумно рекламирани прояви отпаднаха от афиша или се оказаха с променени дати. Не липсват и оплаквания заради лошата организация на концертите или смяна на залата в последния момент.

Сред атакуваните в съда са организаторите на концерта на Енрике Иглесиас /лоша организация/, бенефисния мач на волейболната легенда Владо Николов /слаба видимост от трибуната и разполагане на масивна техника до закупените места в залата/, концертите на “Chambao”, DMX и десетки други. Проблемът винаги е един и същ - кой да върне парите ни след разочарованието: продавачът на билети или организаторът на събитието? Реакцията ни обикновено е да потърсим компанията, от която сме купили билета си. Търговците са принудени редовно да дават обяснения на огорчени потребители, които търсят парите си от тях.

Виновен е организаторът на събитието, категоричен е Законът за защита на потребителите. Жалбите към некоректните фирми обаче отлежават с години в съда. Случва се покрай разходите си за провеждане на събитието, те да не разполагат със средства да удовлетворят рекламациите. Нерядко използват вратички и опции за избягване на отговорност, като регистриране на несъществуващи офиси и смяна на имена.

Често потребителите и контролните органи дори не разполагат с информация кой е действителният организатор на проявата и какви са отношенията между търговеца, продаващ билети и организатора. Това води до забавяне и неясноти при предявяването на рекламациите, което демотивира потребителите да отстояват правата си и затруднява контролните органи.

В момента заради зачестилите претенции се изработват спешни промени и допълнения в Закона за защита на потребителите, които да задължат организаторите да поемат своята отговорност. Очаква се те да бъдат внесени в парламента до началото на ноември. Търговците, разпространяващи билетите, са длъжни да посочат върху тях самоличността на организатора и адрес за предявяване на рекламации, настоява Законът.

Организатори на културни събития, които пускат билети за продажба по-рано от един месец преди провеждането им, вече ще са длъжни да уведомят Комисията за защита на потребителите за датата, часа и мястото на провеждането им месец по-рано. Те трябва задължително да предоставят и данни за регистрация, и адрес на отговорния пред потребителите организатор на събитието.

Другата новост, която ще подпомогне връщането на парите ни, е задължителната застраховка „Отговорност на организатор на културно събитие”, която фирмите вече ще сключват. Тя покрива рисковете от неплатежоспособност или несъстоятелност на организатора при непровеждане или съществена промяна на обявения концерт. Включването на разхода по застрахователните вноски няма да оскъпи билетите. То обаче ще гарантира на потребителите, че рекламациите им ще бъдат удовлетворени.