Вярно ли е, че електромобилите са най-икономичните коли?

Стоян Радев - БНР 14 август 2023 в 11:31 4488 1

зареждане
Електростанция.

В разгара на летния сезон и ваканционните пътувания темата за цената на горивата по традиция е актуална. Бензин, газ или електричество? Кои от тези горива са най-икономични и вярно ли е, че електромобилите харчат най-малко и с тях е най-евтино да се изминат 100 километра.

Електрическите автомобили са хит на пазара през последните години. Цените им не са достъпни за всички, но е факт, че все повече увеличават присъствието си по пътищата. Собствениците на тези автомобили са освободени от редица такси и данъци. Едно от предимствата човек да притежава автомобил със зелен номер е, че може да паркира безплатно във всички сини и зелени зони и прочие.

Твърдение: Електромобилите са по-икономични в сравнение с колите на дизел, бензин и газ спрямо настоящите цени на горивата

Според автоексперта от Съюза на българските автомобилисти в Сливен (СБА) Недялко Маринов автомобилите, задвижвани изцяло от електричество, са най-икономични спрямо колите, които използват конвенционалните към момента горива като дизел, бензин, но е категоричен, че също толкова икономични са и автомобилите на газ.

Неговият извод се базира на съпоставяне на разхода на гориво за изминаване на 100 километра. Според Маринов зареждането на електрически автомобили за такова разстояние излиза около 15 лева. За същата сума автомобил на газ е възможно да измине дори малко по-голямо разстояние.

От друга страна, зареждането на колите, с каквото и да е гориво, струва пари, но и време. Именно този показател е сред неудобствата на електрическите автомобили в сравнение с останалите, които се редят на бензиностанцията.

Времето за едно зареждане на електромобил варира между 30 минути и час и половина, а при бензинов или дизелов автомобил времето за зареждане е между 2 и 5 минути, според натоварването на бензиностанцията.

Важен аспект е и доколко са екологични този тип автомобили?

Проблем при тях са батериите, които след определено време се амортизират и трябва да се рециклират или унищожат по безопасен за околната среда начин. На този етап няма процедура как да става рециклирането или унищожаването на остарелите клетки. Според Недялко Маринов тепърва ще се доразработва технологията на клетките на електрическите автомобили, за да отговарят на екологичните изисквания. Той е категоричен, че електричеството е най-икономичното гориво, след него остават газта, дизела и бензина.

Заключение

Твърдението, че в момента електрическите автомобили са по-икономични спрямо тези на традиционни горива, е ПОДВЕЖДАЩО. Според експерт в сферата при настоящите цени на горивата също толкова икономично е и използването на газ. А според друг специалист трябва да се вземе предвид и продължителността на живота на батерията на електромобила. Освен това, за да е икономично дадено гориво има две важни условия: първо къде ще се управлява автомобилът – в градски условия или извънградски условия и второто е как се управлява автомобилът.

Б. ред. - Статията е подготвена от екипа за проверка на факти на БНР.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    123

    1

    Valioka

    14.08 2023 в 14:35

    На автоекспертО мога само да му кажа - карам VW GOLF-7, 1,4 CNG. За 100 км в момента плащам 8 лв. Електромобилите харчат около 15 kW за 100 км. пробег. Цената за 1 KW в момента е 0,26 лв. дневна и 0,15 лв. нощна. Нека експертО смета, вервам, че е завършил 3-ти клас. Освен това електромобилите нямат масла, консумативи по двигателя и т.н. Имат накладки и филтри.
     
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите