Третият тунел под Стара планина ще е по магистрала Черно море

Тол таксата засега няма да се вдига, но ще се плаща за повече пътища

OFFNews Последна промяна на 06 януари 2022 в 13:51 5872 0

Работа по изграждане на три тунела под Стара планина и пълен одит на строежа и ремонт на пътищата, магистралите и инженерните съоръжения към тях, са основните приоритети на МРРБ, каза пред журналисти Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройството.

Има проблеми с узаконяването на магистралите, свързани с проектирането, с отчуждителни процедури и ОВОС, посочи министърът. Незаконно строителство на магистрала "Хемус" на думи и де факто има, но по документи няма, каза Караджов в отговор на журналистически въпрос. Задава се проблем с индексирането на цените на строителните дейности, които пътните фирми започнаха да искат, допълни той.

Трите тунела са при проходите Петрохан, Шипка и този, който ще е част от магистрала "Черно море".

Проектите за тунели под проходите Петрохан и този по магистрала "Черно море" са в много начална фаза и едва след една- две години може да се премине към възлагане на дейности. Тунелът под Шипка е в по-напреднала фаза. За мен беше изненада, че пътното платно в тунела ще е само с две ленти. Мисля, че тунелът трябваше да е с двулентово движение в едната посока, каза Караджов.

Ще се прави одит и ревизия на текущата поддръжка на пътищата и новото строителство, правено през последната година.

За поддръжка на пътищата обикновено се отделят 300 милиона лева, като всички са наясно, че са нужни 1,2 млрд. лева. Тези пари обикновено се изсипват в края на годината от излишъка в бюджета, но вече няма да е така, посочи министърът.

МРРБ предвижда да даде тази година 2,8 милиарда лева за ремонт на над 3000 километра пътища, включително и на 163 километра магистрали. Парите и дейностите за този ремонт ще бъдат заложени в бюджета за тази година, посочи той.

Основен приоритет на МРРБ във ВиК сектора е да има чиста вода за пиене. Досега основните усилия са били към отпадните води. През ВиК холдинга ще се търсят пари за проекти за пречистване на водата, уточни Караджов. Засега цената на водата е регулирана от КЕВР и ще се търси начина за компенсиране на цената на електроенергията, платена от ВиК дружествата и те да не излизат на загуба.

Ще искаме намаляване на загубите за вода по водопроводната мрежа. Средноевропейският процент за загуби е 35, но ние много трудно ще стигнем до това ниво, каза Караджов. Във работата на ВиК дружествата ще се насърчава повишаването на енергийната ефективност и включване на възобновяеми енергийни източници.

Ще се работи и за разделянето на битовата канализация от тази, която събира дъждовната вода. Сега, при проливни дъждове, пречиствателните станции се претоварват с дъждовна вода и дефектират, посочи Караджов.

Той добави и че ще се увеличи обхвата на тол мрежата на пътищата по които се движат тежкотоварните камиони. В тях ще се включат и пътища от второкласната пътна мрежа. Това вероятно ще стане след първото тримесечие.

Засега пътната такса няма да се вдига, добави той, цитиран от БТА.

Санирането на жилищните сгради също ще е във фокуса на вниманието на МРРБ, защото интереса на хората към тази програма е много голям, посочи министърът.

В идейна фаза е и строеж на четири моста по река Дунав при Силистра, Русе, Никопол и Оряхово и още един, дублиращ Аспаруховия мост, който да поеме трафика на магистрала "Черно море", каза Караджов.

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови