Транспортният министър Росен Желязков подписа скандалната наредба за таксиметровите услуги, с която чисто административно се надуват цените им.
Най-абсурдното в случая е, че още при общественото обсъждане промяната в тарифите бе аргументирана с цел "защита на потребителите". В днешното прессъобщение на транспортното министерство пък се казва, че това била мярка за борба с нелоялната конкуренция.
Каква е промяната?
"С цел защита на потребителите на таксиметрови услуги с § 19 се предлага цената на един километър пробег извън населено място да не надвишава повече от 50 % цената на един километър пробег в населено място по съответната тарифа, а първоначалната цена да е в размер от двоен до троен от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място. Така ползвателите на услугата ще бъдат информирани преди началото на превоза за условията, при които ще бъде извършен", пише в разясненията към промените в наредбата, написани от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Това твърдение е напълно невярно поне що се отнася за първоначалната такса за "Добър ден" при влизане в жълта кола.
В момента липсва административно изискване за минимална тарифа, от която броячът да започне "да цъка". Действащият в момента запис в наредбата е, че "първоначалната такса не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа в населено място с повече от 50%". Но нищо не пречи да е по-ниска. Например в София първоначалната такса на такситата масово е 70 стотинки.
Какво означава това?
Текстът на практика означава не друго, а сериозно поскъпване на таксиметровите услуги. В момента в София масовите цени на таксиметровия превоз, на които карат почти всички жълти коли в София, без т. нар. "копърки", са следните:
- първоначална такса - 70 стотинки, без разлика при дневна и нощна тарифа.
- дневна тарифа - 79 ст./км
- нощна тарифа - 90 ст./км
С промените в Наредба № 34, първоначалната такса чисто административно да стане минимум 1,58 лева през деня и 1,80 лева през нощта.
В случай че шофьорът/таксиметровата компания реши да се възползва от пределната цена за стартовата тарифа, то броячът ще започва да отчита от 2,37 лева през деня и 2,70 лева през нощта.
Така дори и без да се променят останалите тарифи (за повикване, километър превоз и минута престой) излиза че ползването на услугите на такси за кратък курс по дневна тарифа в София, който досега е струвал 3,07 лева (3 по 0,79 лв/км плюс 0,70 лева първоначална такса), вече ще излиза между 3,95 лева (3 по 0,79 лв/км плюс 1,58 лева първоначална такса) и 4,74 лева (3 по 0,79 лв/км плюс 2,37 лева първоначална такса). Това прави реално увеличение между 28,7 процента и 54,4%.
А при нощен 3-километров курс нещата изглеждат така. Досега цената му е била 3,40 лева (3 по 0,90 лв/км плюс 0,70 лева първоначална такса). Според новия текст цената му би била минимум 4,50 лева (3 по 0,90 лв./км плюс 1,80 лева първоначална такса) и максимум 5,40 лева (3 по 0,90 лв./км плюс 2,70 лева първоначална такса). Увеличението в двата случая е с 32,4% и 58,8%.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)