Транспортният министър Росен Желязков подписа скандалната наредба за таксиметровите услуги, с която чисто административно се надуват цените им.
Най-абсурдното в случая е, че още при общественото обсъждане промяната в тарифите бе аргументирана с цел "защита на потребителите". В днешното прессъобщение на транспортното министерство пък се казва, че това била мярка за борба с нелоялната конкуренция.
Каква е промяната?
"С цел защита на потребителите на таксиметрови услуги с § 19 се предлага цената на един километър пробег извън населено място да не надвишава повече от 50 % цената на един километър пробег в населено място по съответната тарифа, а първоначалната цена да е в размер от двоен до троен от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място. Така ползвателите на услугата ще бъдат информирани преди началото на превоза за условията, при които ще бъде извършен", пише в разясненията към промените в наредбата, написани от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Това твърдение е напълно невярно поне що се отнася за първоначалната такса за "Добър ден" при влизане в жълта кола.
В момента липсва административно изискване за минимална тарифа, от която броячът да започне "да цъка". Действащият в момента запис в наредбата е, че "първоначалната такса не може да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа в населено място с повече от 50%". Но нищо не пречи да е по-ниска. Например в София първоначалната такса на такситата масово е 70 стотинки.
Какво означава това?
Текстът на практика означава не друго, а сериозно поскъпване на таксиметровите услуги. В момента в София масовите цени на таксиметровия превоз, на които карат почти всички жълти коли в София, без т. нар. "копърки", са следните:
- първоначална такса - 70 стотинки, без разлика при дневна и нощна тарифа.
- дневна тарифа - 79 ст./км
- нощна тарифа - 90 ст./км
С промените в Наредба № 34, първоначалната такса чисто административно да стане минимум 1,58 лева през деня и 1,80 лева през нощта.
В случай че шофьорът/таксиметровата компания реши да се възползва от пределната цена за стартовата тарифа, то броячът ще започва да отчита от 2,37 лева през деня и 2,70 лева през нощта.
Така дори и без да се променят останалите тарифи (за повикване, километър превоз и минута престой) излиза че ползването на услугите на такси за кратък курс по дневна тарифа в София, който досега е струвал 3,07 лева (3 по 0,79 лв/км плюс 0,70 лева първоначална такса), вече ще излиза между 3,95 лева (3 по 0,79 лв/км плюс 1,58 лева първоначална такса) и 4,74 лева (3 по 0,79 лв/км плюс 2,37 лева първоначална такса). Това прави реално увеличение между 28,7 процента и 54,4%.
А при нощен 3-километров курс нещата изглеждат така. Досега цената му е била 3,40 лева (3 по 0,90 лв/км плюс 0,70 лева първоначална такса). Според новия текст цената му би била минимум 4,50 лева (3 по 0,90 лв./км плюс 1,80 лева първоначална такса) и максимум 5,40 лева (3 по 0,90 лв./км плюс 2,70 лева първоначална такса). Увеличението в двата случая е с 32,4% и 58,8%.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир