Потвърдено: Авиокомпаните дължат обезщетения на пътниците и при стачка

Последна промяна на 10 август 2018 в 11:47 4970 1

Люксембургски съд реши, че авиокомпания „Луфтханза“ трябва да изплати обезщетение от по 250 евро на двама пътника, чиито полет е бил отменен заради стачка през октомври 2016 г., съобщиха от Европейския потребителски център.

Според съда авиопревозвачът не може да претендира, че става дума за извънредни обстоятелства. Това е второ подобно решение за последните месеци. Досега стачките на персонала на авиопревозвачите се смятаха за "извънредна ситуация", което според Регламент 261, освобождава търговеца от изплащане на обезщетения.

През октомври 2016 г. пилотите на „Луфтханза“ стачкуват. Това води до отмяна на полет от Люксембург към Осло. Пътниците са пренасочени към друг полет, който след това закъснява повече от три часа.

Двама потребители са се оплакали първо на авиокомпанията, а след това и на ЕПЦ Люксембург. Мрежата на Европейските потребителски центрове не успява да постигне доброволно извънсъдебно решение на спора с авиокомпанията. Поради това жалбоподателите се обръщат към съда, като използват Европейската процедура за искове с малък материален интерес.

Решение със „знаков ефект“

Люксембургският съд счита, че обявената стачка, за която работодателят-авиокомпания е уведомен, не е извънредно обстоятелство според Регламент EC/261/2004 (отказан достъп до борда на самолета, отменени полети и големи закъснения). Поради това авиокомпанията е задължена да изплати обезщетение на ищците, които са били засегнати от отмяната на полета, съответно закъснението на другия полет.

Решението на съда в Люксембург се основава на решението на Европейския съд от април 2018 г., който се произнесе, че спонтанната стачка на авиокомпанията TUIfly също не може да се квалифицира като извънредно обстоятелство. (Повече може да видите тук http://bit.ly/2AXIM1V)

Дълъг дебат

В момента юристите в Европа се питат дали авиокомпаниите трябва да плащат компенсация или не. С това решение имаме отговор за Люксембург и се надяваме, че то ще има знаков ефект и върху други европейски юрисдикции, коментира Карин Базенах, директор на ЕПЦ Люксембург.

Дали стачката представлява извънредно обстоятелство или не, е обект на дългогодишен правен дебат. Двете съдебни решения обаче дават допълнителен коз в ръцете на пътниците, добави Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България.

При проблеми със закъснял или отменен полет, включително и при стачка, може да се обърнете към ЕПЦ България за безплатна помощ и съвети на www.ecc.bg.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1368

1

Emigirl

10.08 2018 в 15:27

Много станаха нагли вече авиокомпаниите..