Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов ще назначи детайлна ревизия, одит на тол звеното от създаването му до 31 декември миналата година.
Днес той разговаря с браншовите организации и представители на малките и средните превозвачи в България за тол системата.
„Днешната ни среща е само началото на един диалог, преди да се прави каквото и да било”, обърна се министърът към представителите на бранша. Той изтъкна, че на срещата не е дошъл с готови решения, които да налага, а целта е била да се чуят различните мнения.
Вицепремиерът постави основен акцент върху справедливостта при плащането за преминаването по пътищата на страната по отношение на гражданите с леки автомобили и тежкотоварните превозвачи.
Караджов попита представителите на бранша дали е справедливо българските граждани да продължават да плащат за пътища втори и трети клас, а превозвачите - не, както и дали е справедливо гражданите с леките си автомобили да плащат два пъти повече от превозвачите с тирове.
Тол таксите, които плащат превозните средства над 3,5 тона, не са справедливи. Товарните превозвачи плащат 4-5 пъти по-малко, отколкото в съседните държави, а за някои от автобусите разликата е до 20 пъти, посочи той и подчерта, че нормалното съотношение е товарните превозвачи да плащат 70 процента от пътните такси, докато у нас тежестта пада върху гражданите.
По думите на министъра основната причина за отчитаните в България резултати е взетото още на старта на тол системата решение за намаляване на тарифните ставки и въвеждането на нулева ставка за пътищата от втори клас. Той напомни, че това е била временна мярка заради пандемията и допълни, че разговорът по темата трябва да бъде продължен.
Тол системата в страната е въведена за заплащане на мрежа с дължина от 6050 километра, но реално е изключена второкласната мрежа и се таксуват само 3115 километра, допълни Караджов. През 2020 г. са събрани 267 млн. лева от винетни такси и 111 млн. лева от тол такси, през 2021 г. - 271 млн. лева от винетни такси срещу 158 млн. лева от тол такси, каза министърът. Всички автобуси, преминали през държавата ни миналата година, са генерирали 1,6 млн. лева, каза министърът и посочи, че текущата тарифа в България е 12 стотинки на километър или три-четири пъти по-ниска от най-близките до нашите тарифи в Европа.
Вицепремиерът подчерта, че актуалният обхват на системата за тол такси създава прекомерно голямо натоварване на републиканската пътна мрежа, която остава извън обхвата от тол таксуването, защото, по думите му е икономически много изгодно да се заобикалят маршрутите с платена тол такса и да се преминава по второкласните пътища, за които нищо не се плаща.
Караджов напомни, че тази мрежа никога не е била проектирана и не може да издържи на толкова интензивен и тежък трафик.
"Както ми пишат част от гражданите, по определени маршрути пътищата станаха на юфка", каза вицепремиерът.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег