Quantcast

КФН: Събирането на пари за "Зелена карта" е незаконно

OFFNews Последна промяна на 23 април 2014 в 12:39 1864 1

Събирането на пари от застрахователните компании за получаване на сертификат "Зелена карта" е незаконно.

Това обявиха от Комисията за финансов надзор, които изпратиха указание до компаниите заради "регистрирани многобройни некоректни практики". 

Съгласно Кодекса за застраховане, задължителната застраховка "Гражданска отговорност" осигурява покритие на териториите на България, на останалите 27 държави-членки на ЕС и на територията на третите държави, чиито национални бюра на застрахователите са страна по Многостранното споразумение - Андора, Сърбия и Швейцария.

Застрахователите обаче масово събират допълнителни такси за издаването на сертификата, независимо че той е необходим само за държави, чиито национални бюра на застрахователите не са страна по Многостранното споразумение.

В отговор КФН изпрати до компаниите Указания по прилагане на чл. 258, ал. 2 от Кодекса за застраховането.

В тях се посочва, че:

1. Практики, които имат за цел или водят до резултат застрахованото лице да доплаща за покритие на гражданската си отговорност на територията на 27 страни – членки на ЕС, както и в Андора, Сърбия и Швейцария, са незаконни. Те противоречат на чл. 258, ал. 2 от КЗ.

2. За издаване на сертификат „Зелена карта”, валиден за територията на страните по Многостранното споразумение, застрахователите, предлагащи застраховка „Гражданска отговорност”, не могат да искат заплащане на допълнителна премия, или такса, или възстановяване на направена отстъпка от застрахователната премия. При издаване на такъв сертификат, същият е валиден за срока на застраховката „Гражданска отговорност” или съответно срока, за който е платена застрахователната премия по застраховката.

3. Както отделните застрахователни договори за „Гражданска отговорност”, така и тарифите по тази застраховка трябва ясно да указват, че тя осигурява покритие за територията на всички държави – членки на Европейския съюз, всички държави от Европейското икономическо пространство, както и Андора, Сърбия и Швейцария, за целия срок на договора. Тук влиза и всеки период в рамките на този срок, когато автомобилът се намира на територията на някоя от посочените държави.

КФН още веднъж подчертава, че пътуването на моторно превозно средство с българска регистрация на територията на държава, чието национално бюро е страна по Многостранното споразумение, не изисква задължително носене на сертификат „Зелена карта” по следните причини:

• системните проверки за съществуване на българска задължителна застраховка „Гражданска отговорност” в другите държави от ЕС са забранени;

• по силата на Вътрешните правила на Съвета на бюрата се презумира застрахователно покритие в изброените държави, въз основа на валидната българска регистрационна табела.

Пълният текст на Указанията по прилагане на чл. 258, ал. 2 от Кодекса за застраховането се намира на страницата на КФН, Рубрика „Административни документи”, Указания, Застрахователен пазар.

Виж още за:
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15.05 2014 в 18:52

С цялото ми уважение към съставителите на Кодекса на застраховането, текста в чл. 258, ал. 2 е в противоречие с едно осново правило в застраховането, че цената на застрахователната полица е пряко и единствено зависима от размера на риска. Затова съвсем правилно в момента застрахователите отразяват в тарифите си размера на риска чрез различните цени по региони на територията на България, по възраст на собственика и при ползване на автомобила извън територията на Р.България..
А защо не се въвежда все още системата бонус - малус?
Та по-големият риск, изразяващ се в многократно по-високите разходи за изплащане на обезщетения в чужбина, не може да утежнява цената на застраховката на собственик на 25-годишен автомобил, който прави по 2000 км на година по траектория от града до близкото село и обратно.
Къде отива оценката на риска, драги застрахователи?
И относно, това, че в чужбина не те проверяват за застраховка и зелена карта. Добре, но в случай на застрахователно събитие си предоставяш на представителя на компетентната власт, която трябва да я разчете и разбере на … български език (не съм видяла досега полица на български застраховател напечатана на английски език).
Правилно е тези, които шофират в други държави да заплащат по-висока цена на застраховка “Глажданска отговорност”.
И кога ще се пресече дългогодишната практика автомобили собственост на чужденци да се регистрират с български регистрационни табели, да се застраховат от български застрахователи, а да се карат в чужбина (най-вече в Румъния) Застрахователите добре знаят колко скъпо струва това!