Дават на концесия летище "София" до края на годината

Кредитите на държавния оператор надхвърлят 100 млн. долара

Ива Оприкова 14 май 2015 в 12:54 10338 6

Снимка БГНЕС

Държавният оператор е в невъзможност да развива летище "София" поради липса на средства. В Министерството на транспорта се правят нови анализи - правни, финансови и екологични за състоянието. След като приключи предподготовката във ведомството ще бъде обявена процедура за отдаване на концесия. Най-вероятно ще се случи до края на годината. Това обяви министър Ивайло Московски пред журналисти на церемонията по официалното откриване на авиолинията София-Цюрих.

Идеята за концесия на Летище "София" стартира още през първия мандат на ГЕРБ, продължена беше от кабинета на Пламен Орешарски, но реализирането й така и не се осъществи. Към момента няма яснота каква би била концесионната такса, която държавата ще прибира, ако отдаде летището. 

Стартирането на процедурата  се бави заради имотни проблеми и дублираща собственост на терена.Сега Министерството на транспорта се занимава активно с изчистването на тези проблеми по собствеността и с обособяването на тази част от "Летище София", която ще се отдава на концесия, след което процедурата ще бъде обявена. 

Министерството на транспорта обяви в началото на месеца четири обществени поръчки за концесията на Летище София – за изготвянето на правен, технически, екологичен и финансово-икономически анализ. В документацията се казва, че целта на концесията е да се модернизира летищната инфраструктура, да бъдат привлечени нови авиокомпании за редовни и чартърни полети, да бъдат разширени търговските дейности като резултат от увеличаването на трафика. Друга заложена цел е да бъдат привлечени транзитни пътници от Близкия и Среден изток, Задкавказието и централна Европа. 

„Другата алтернатива е държавният оператор да си развива летището, но ще бъде изключително затруднен, защото има фактология, която не му позволява да прави това поради липса на средства - 42 млн. долара трябва да плати Летище София санкция; знаете, че сме осъдени за пистата от 2005-2006 г.; отделно 27 млн. блокирани в КТБ, вероятно безвъзвратно загубени и около 50 млн. дългове от „България Ер" (Bulgaria Air) към Летище София. Така че финансовото състояние не позволява на държавния оператор да прави инвестиции и да развива летището", посочи Московски. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови