300 милиона причини провалят търга за новите мотриси на БДЖ

Светослав Метанов 15 октомври 2020 в 08:27 16304 3

Търгът за доставка на 16 нови мотриси за средни и дълги разстояния на БДЖ, който е на етап обсъждане на технически предложения, е пред провал, научи OFFNews.

Най-вероятно процедурата с бюджет от 246 787 878,93 лв. без ДДС (296 145 454,72 лева с ДДС) ще бъде прекратена, въпреки подадените оферти от страна на трима световни производители на влакове - "Алстом", "Сименс" и "Щадлер".

Големият залог е изострил до краен предел кандидатите в търга за доставката на електрическите мотриси и в самата комисия по избора в БДЖ. По неофициална информация БДЖ търси оправдание в липсата на пари за предстоящото прекратяване на обществената поръчка, но проблемите са другаде.

И трите оферти отговарят на заданието на БДЖ. "Алстом" предлагат мотриси "Корадия", "Щадлер" са заложили на влакчета "Флирт", а "Сименс" предлагат модификацията "Дезиро ML".

Според източниците на OFFNews БДЖ в никакъв случай не иска да купи модела, предлаган от германския технологичен гигант, въпреки че компанията е традиционен доставчик на българските железници. "Сименс" достави 50 дизелови и електрически мотриси Дезиро, а наскоро спечели и поръчка за 10 локомотива "Смартрон".

Според ръководството на БДЖ обаче "Дезиро ML" отстъпвали значително като удобства и характеристики в сравнение с "Флирт" и "Корадия". Германските мотриси били подходящи за крайградски маршрути, но не и за дълги разстояния, заради тесните седалки и липсата на достатъчно места за багаж. А БДЖ иска да пуска новите влакчета до Варна и Бургас. Аргументът обаче е доста странен предвид факта, че австрийските железници ÖBB, чието качество няма нищо общо с това на нашите, си поръчаха 200 такива влака от "Сименс".

От родния жп превозвач предпочитали друг вид мотриси на "Сименс" - модификацията "Мирео", но от световния производител били неотстъпчиви за това, че участват с  "Дезиро ML".

Любопитен момент е и това, че германците предлагат на БДЖ уникални условия за доставка - закупените мотриси да пристигнат у нас в срок от 6 месеца след подписването на договора, а не в определения срок от година и половина. Освен това те са и по-евтини от тези на "Алстом" и "Щадлер".

Някои източници на OFFNews обвързват очакваното прекратяване на тръжната процедура с интерес на компания, към която е бил поет ангажимент да получи договора за почти 300 милиона лева от БДЖ. Във всеки случай за момента казусът изглежда неразрешим и продължението му е много вероятно да е в съдебната зала. 

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    8074

    3

    JustSoYouKnow

    15.10 2020 в 10:20

    Не ги знам тия влакчета, но поведението на сименс ми звучи малко като:
    """
    - Абе, тука имаме едни боклуци дето не знаем къде да ги шитнем и ви покриват изискванията.
    - Дайте ни нещо по - читаво.
    - Не знаем къде да ги набутаме. С това ще играем. Можем още утре да ви ги пратим, че тука мухлясват в един склад.
    """

    Разбира се, това е единствено на база на комуникацията, може и да са много хубави влакчетата, не знам.

    11912

    2

    бацка

    15.10 2020 в 09:52

    Ако БДЖ са прави (не оспорвам, възможно е), възниква елементарният въпрос - защо не заложиха коректните изисквания по време на писането на заданието за търга? Може би:
    1. Не знаеха, че имат такива изисквания? - не са включили правилните експерти или нямаха време?
    2. Не искаха да ги вписват в заданието? - каква е причината да не искат? Кой намазва от това?

    10372

    1

    elbarbudo

    15.10 2020 в 08:36

    дезирото е изключително неудобен за дълъг път, че и за кратък. ако новите са като старите, бдж са прави.
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице